Nekromanti Viking, någon?

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Är det någon som fortfarande kör Viking? Jag tycker det är ett alldeles utmärkt spel, men när jag tittade på antalet inlägg här med anknytning till detta hittade jag inte många. Har ni glömt bort detta utmärkta spel? Jag gillar spel med historisk bakgrund, och jag är nog knappast ensam om min åsikt. Så, var är ni?

Place upon my tomb the head of Minamoto Yoritomo.
/Taira Kiyomori
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Viking

Underbart spel. Men jag sålde det för ca 150kr. Dumb ass... Måste fixa tillbaka det.

mvh
//kalcidis

Veritas Odium Parit - Sanningen Föder Hat
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Re: Viking

hehe min förening köpte ALLA saker till viking för... *tänka* ...kommer inte riktigt ihåg, men sverok västra götaland sålde det billigt ialla fall...

/King Kromm
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Viking!

Självklart är Viking ett bra spel. Ett mycket bra spel faktiskt, då det har mindre med den övernaturliga delen av vikingatiden att göra och mer med den historiska. Generellt sett gillar jag dock inte historiska rollspel och jag räknar faktiskt inte Viking dit, eftersom det - trots konstruktörernas försök - inte känns så historiskt korrekt. Det känns mer som den vackra vision de flesta har av Vikingatiden, vilket är helt OK med mig. Det är faktiskt ett av huvudskälen till att jag gillar det.
Nu har jag en olustig känsla av att folk kommer att bestrida detta påstående med en himla massa konfysa argument, vilka jag knappast kan bemöta med kött på benen (jag var inte där..) - till er som känner lust att kommentera hur det är och hur det inte är: spare me. Det är bara så spelet känns i mina ögon.
However; Viking är ett mycket bra spel, som jag gärna skulle se 'in print' igen. Ingen som hört rykten om någon som är intresserad att göra spel av det igen? Neogames? (Nä, vänta - dum ide. Jag vill inte ha ett Viking ala Neo.. /images/icons/wink.gif).

//MiDNiGHT. - som memoriserat det oförglömliga "Det ska göra ont att få stryk".

 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Fatal Typo.

Err. Sorry, det där blev inte som jag menade det.. /images/icons/wink.gif
Det jag menade var att jag inte ville ha ett Viking ala Neogames nya stuk, där deras målsättning verkar vara att ge ut ett "standardspel" i varje genre, där regelsystemet är det samma.

//MiDNiGHT.

 

Toggrikk

Veteran
Joined
28 Dec 2000
Messages
106
Location
Uppsala
Jag spelleder just nu en kampanj i viking. Det började faktiskt riktigt bra. Men det var mäst reglerna och vikinga känskan jag ville åt. Sen blev det ganska mycket fantasy: Spådomar, Galdr och gamla myter.

Ps. Läs Röde Orm Ds.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Viking!

<I>Generellt sett gillar jag dock inte historiska rollspel och jag räknar faktiskt inte Viking dit, eftersom det - trots konstruktörernas försök - inte känns så historiskt korrekt. Det känns mer som den vackra vision de flesta har av Vikingatiden,</I>

Samma sak med Western; enligt regelboken är det ett rollspel i "Westernmyten", subtilt skilt från det historiska vilda västern.
Och att göra ett korrekt historiskt vikingaspel är väl egentligen omöjligt eftersom det är ganska lite som vi <I>vet</I> om vikingarna - rätt mycket är bara kvalificerade gissningar, eller historiska källor som vi vet att vi har anledning att tvivla på.

--
Åke
 

Maggan

Swordsman
Joined
7 Feb 2001
Messages
746
Location
Ekshärad i Värmland
Jag försöker spela det... Men det har hindrats utav att vi dels spelar andra spel mer än det och att det är så svårt att hitta på äventyr till något som verkligen ska ha hänt...

"If i´ll ever meet you, i´ll control alt delete you..."
 
Top