Nekromanti Viking-kampanj

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,329
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Tjo! Jag skall vara SL för min grupp i en kampanj i rollspelet Viking. Jag siktar på att hålla kampanjens mystik och magi som existerande men högst mytisk, kanske mindre fantasy än GoT. Dock kommer alla RP att ha mer eller mindre hjältelika färdigheter, se dem alla som Ragnar Lodbrok och liknande mytiska figurer ur vår historia och de sagor som format vår förståelse av vikingatiden.

Kampanjen kommer att börja vid Danmarks kust där rollpersonerna äger båtar och redan har ett rykte att vara aningen extraordinära. Jag kommer inte bry mig jättemycket vid historisk korrekthet och årtal utan det kommer figurera karaktärer som fanns under Karl den stores tid och fram till vikingatidens slut runt 1066. Min grupp tycks vilja ut och erövra främmande länder och jag antar att de är inspirerade av "Vikings" så det är väl något sådant som jag skall försöka snickra ihop.

Är det någon som har några fina förslag på områden som dessa vikingar skulle kunna vilja erövra och vilka spelmässigt intressanta problem och äventyr som skulle behöva lösas för att en dag kunna utropa sig till kungar över främmande länder. Jag tar emot alla förslag med glädje även om jag självklart själv besitter en hel del tankar om hur kampanjen skall föras. Så vad tycker ni att jag skall skapa för äventyr och omständigheter till min grupp i sin jakt på en kungakrona och vart skall de åka för den mest spännande kampanjen? Vart de åker kan vara hur ohistoriskt som helst, men ge gärna än mer förslag på äventyr om ni föreslår något jätte exotiskt land att erövra.

:)

Tack på förhand!
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
597
Här är en handfull förslag, med eller utan historisk korrekthet (mest utan):

Vikingar i Afrika! Långa flodresor in i den främmande vildmarken á la "Heart of Darkness", men med vikingar istället för koloninissar! Om spelarna inte sett Apocalypse Now kan du sno det scenariot och ersätta amerikanerna med vikingar. "Viking X has gone insane and his methods are unsound, you'll take your ship upriver and track him down."

Vikingar i Indien! Långa, exotiska floder att segla längs för att slåss mot Kalis stryparkulter á la Temple of Doom.

Vikingar på Nordpolen! Via Grönland, kanske? Bara is, snö och elände. The lands of eternal winter. Kanske en galen expedition i jakt på något? Finns det något otäckt i vattnet?

Maktbyggen i Ryssland: Om dina spelare vill ut och vinna land och ära, och verkligen göra avtryck i spelvärden, kan du läsa lite om de historiska teorierna kring att det nationella Rysslands uppkomst härrör från vikingarna. Kommer namnet Rossiya verkligen av att det var folk från Roslagen som slog sig ner längs de ryska floderna? Spelarna kan bli kungar längs Volga och etablera den ryska och bulgariska handeln (eller ge sig in i den) kring Svarta havet, med ständiga hot från andra koloniserande vikingar, lokala folk och kanske något större hot från de stora vidderna i norr?

Om det är före de första mötena med kristendomen: En vis gammal viking har blivit galen efter att ha kommit i kontakt med en ondskefull, avskyvärd magisk bok som innehåller fullkomligt vidriga texter om en fasansfull gud som straffar sitt folk med sitt hat och sin terror. Spelarna får i uppdrag att finna boken och förstöra den, eller kanske föra tillbaka den till en makthungrande kung som är nyfiken på den onda bokens mystiska makt. Boken är självklart en tidig Bibel, denna hatiska och ondskefulla skrift, och spelarna konfronteras med en fruktansvärd religion som vill sprida sig norrut.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Atlantis såklart! En dekadent högkultur i fritt fall. Invånarna klär sig i guld och har inte varit i krig på 2500 år... om nu bara rollpersonerna kan övertyga tillräckligt många Jarlar (eller whatever) om att de faktiskt har hittat den här platsen och inte bara ljuger... såååå mycket guld i potten.

Att Atlantis råkar vara allierade med "Greys" från Jupiters månar är vad som i folkmun kallas "ett senare problem".

Jag är mycket medveten om att detta kanske inte alls är hjälpsamt.
 

Halvtand

Warrior
Joined
13 Oct 2008
Messages
250
Location
six feet under.
Om ni inte sett serien American Gods än så kan jag ju tipsa om att skicka dem till Amerika och stöta på sjukt fientliga människor.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
slanfan;n240485 said:
Atlantis såklart! En dekadent högkultur i fritt fall. Invånarna klär sig i guld och har inte varit i krig på 2500 år... om nu bara rollpersonerna kan övertyga tillräckligt många Jarlar (eller whatever) om att de faktiskt har hittat den här platsen och inte bara ljuger... såååå mycket guld i potten.
"It just spat the bead back out!"
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,898
Location
Port Kad, The Rim
Daniel;n240481 said:
Här är en handfull förslag, med eller utan historisk korrekthet (mest utan):

Vikingar i Afrika! Långa flodresor in i den främmande vildmarken á la "Heart of Darkness", men med vikingar istället för koloninissar! Om spelarna inte sett Apocalypse Now kan du sno det scenariot och ersätta amerikanerna med vikingar. "Viking X has gone insane and his methods are unsound, you'll take your ship upriver and track him down.".
I Västerled, en Viking-kampanjmiljö skriven av Mats Blomqvist och jag, innehåller faktiskt förslag på äventyr i Blåland (Västafrika), med start i Cordobakalifatet. Att ro uppströms längs floden Senegal är rimligt i den kontexten. Nordmännen har tekniken och kampviljan -- allt de därtill behöver är en orsak.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,282
Jag skulle rekommendera något närmare Norden. Polen har gott om rikedomar och ligger vid Östersjön. Samma sak Finland och Baltikum. Det är väldigt lite skrivet om resor därikring i isländska sagor och annan "kanon" litteratur om vikingar. Dessutom finns där alla möjligheter att ha konkurrens från fientliga vikingar och lokalbefolkning förutom aggressiva katoliker från Hamburg-Bremenstiftet. Sedan kan man resa flodvägen till lite vart som helst i Östeuropa när man grundat sitt eget Normandie i Litauen.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,329
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag kommer använda det grymt fina spelet Viking med alla böcker som är släppta till spelet som grund. Vidare kommer jag ta råd från alla som medverkat i tråden :) Det lutar åt att jag använder mig lita av alla era tankar men kommer att försöka leda kampanjen till Afrika eller Indien då de miljöerna är grymt coola och inte alls vidare utforskade, särskilt inte ur ett Viking-perspektiv. Men vi får se vart spelarna ror sina långskepp då det kommer att vara mer sandlåda än räls i kampanjen. Men det är mer än möjligt att det kommer dyka upp anledningar som kanske lockar karaktärerna att ge sig av och möta de indiska eller afrikanska högkulturerna och komma i konflikt med allt från andra hedningar till islams snabba utbredning.

Sen vill jag bara säga att jag gråter inombords av att det aldrig släpptes en bok om äventyr i österled till rollspelet Viking :-( Detta med tanke på att allt annat som är släppt håller en väldigt hög nivå och är väldigt bra skrivna.

Skulle tex vilja haft mer om Byzantium och Baghdad-kalifatet samt självklart det som blev Ryssland ur ett vikingaperspektiv.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,898
Location
Port Kad, The Rim
Minimoni;n240692 said:
Sen vill jag bara säga att jag gråter inombords av att det aldrig släpptes en bok om äventyr i österled till rollspelet Viking :-( Detta med tanke på att allt annat som är släppt håller en väldigt hög nivå och är väldigt bra skrivna.

Skulle tex vilja haft mer om Byzantium och Baghdad-kalifatet samt självklart det som blev Ryssland ur ett vikingaperspektiv.
Jag hade ett utkast klart för Österled. Halva boken skulle handla om Gårdarike och halva om Miklagård. Men så kraschade 101 Productions och då dog projektet.

Här är ett exempel på spännande bysantinska komplikationer runt år 970.

https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Arcadiopolis_(970)
 

Hubarth

Veteran
Joined
10 Apr 2012
Messages
131
Location
Gbg
Den synnerligen episka serien Prins Valiant kanske kan tjäna som inspiration här?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,329
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Måns: Jepp, att härja och söndra bland Byzantinerna är grymt :) En av de saker som är så coolt med Viking är den stora kontrasten på folkslag, religioner och riken som möts på både fredliga och krigiska sätt.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,898
Location
Port Kad, The Rim
Minimoni;n240798 said:
Mekanurg: Du råkar inte ha något kvar att skicka till mig gällande ditt utkast?

Tyvärr inte. Det var för 20 år sedan och den datorn är sedan länge förlorad.
 
Top