Nekromanti Viking från Neogames

StefanB

Warrior
Joined
21 Jan 2004
Messages
207
Location
Laholm, Halland, Sverige, EU, Norra Halvklotet, Te
Hej,

Införskaffade precis Viking på en känd svensk auktionssite och tänkte i nästa helg testa det medföljande äventyret, Silverringen.

Fick hem dit i brevlådan i Fredags och har nu läst igenom det mer eller mindre. Det hela verkar mycket lovande måste jag säga.

Nu tänkte jag se om ni, här på forumet, har några tips om SL'ande av det spel. Antingen andvändabara husregler och/eller grejer i själva äventyret man borde tänka på.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,930
Location
Sandukar
Inte så handgripligt kanske med en sak att ha i skallen är att strid i Viking oftast är dödligt - en träff kan räcka, speciellt då det inte finns någon vettig läkekonst att tillgå.
 

StefanB

Warrior
Joined
21 Jan 2004
Messages
207
Location
Laholm, Halland, Sverige, EU, Norra Halvklotet, Te
Ah, tack.

Kan vara bra att förbereda spelarna på det. För mycket D&D har satt sinna spår.

Kan vara tråkigt att avsluta äventyren efter 30min för att spelarna tycker det är en smart i ide att att börja slå på "stadsvakten" eller nått sånt ritkigt dumt.
(Tog det som exempel då det faktiskt har hänt att en spelare i gruppen, när han blivigt av med sinna vapen i en lungn kampanj eon tog upp en planka med rostig spik i och började banka stadsvakt. Var som kanske tur va, inte med då men dumt verkar det minnst sagt ha vart)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,706
Location
Värnhem, Malmö
På tal om stadsvakter... inget sånt. Få in i spelarna att lagen och centralmakten inte är det som håller ordningen, utan familjer och släkter. Låt dem förstå att man inte får saker gjorda genom att betala pengar åt folk, utan genom att hänvisa till intrikata system av tjänster och gentjänster. Lär dem att en person med dåligt rykte är övergiven av alla som skulle kunna skydda denne och därmed är näst intill fri att utnyttja. Under denna tid är rikedom inte bara viktigt för att kunna köpa saker, utan även för att kunna uppvisa överdådig generositet och därmed markera sin makt. Överlag hade Viking mått bra av fler konkreta tips i stil med "så här spelar du i vikingatiden". Kom ihåg att familj, rykte och ära inte bara är bonusgrejer, utan det absolut viktigaste för att kunna besitta någon makt.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
En annan sak som nog är viktigt att påpeka är att deras religion är en väl integrerad del av rollpersonernas liv.

Även det att en mans heder påverkar/påverkas av hans släktingar. Vilket lätt leder till vendettor.

/Ulfgeir
 

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Jag vet inte riktigt varför men jag tycker Viking inte är några regler som man behöver ha sådan himla användning av hela tiden. Bästa att göra är att läsa på myter och historier om vikinga tiden för att få en bild av hur det är. Kom du över alla böckerna är det bara att börja nöta in det.
Jag är van vid att spela Eon och jag tog därför in det skadesystemet när jag spelade Eon för att det var något man var van vid. Jag gillar det betydligt bättre men de har ju båda för och nackdelar.

Skippa reglerna kring vilken social ställning RP har och vilka länder de kommer ifrån. Låt spelarna välja lite mer fritt istället eller bestämm du. Blir jobbigt om man slumpar så mycket och ska få det story mässigt att hänga snyggt ihop.
 
Top