Nekromanti Viking - en hyllning

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Tänkte bara rent spontant utfärda en hyllning till Viking. Spelet är ett så gediget hantverk. Reglerna kanske inte är de bästa, men man verkligen myser när man läser böckerna.

Viking är som handgjorda Responshögtalare, och "alla de andra rollspelen" är som burkiga Sonylådor.

/RipperDoc - hurra, hurra!

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Kan hålla med...visst finns det brister i bakgrunden också...det är svårt att komma ifrån...

Men bakgrundsmaterial och beskrivningar av världen så är det nog svårt att slå Western och Viking.

Riddaren - hyllar också Western


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
håller med, tyvärr är mitt ex försvunnet nånstans... (snyft)
får trösta mig med mitt Mutant 2 som jag hittade förra veckan....

Så de så!
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Ja, Viking är underbart! Okej, jag har inte hunnit spela det än men jag har plöjt igenom boken nu och det verkar grymt!

Föresten, jag har lite regelfrågor som jag inte fick besvarade när jag skrev ett tidigare inlägg. Jag säger dom igen och hoppas på att någon kan svara.

<U><B>Extra tärningar & orimliga slag.</U></B>
Det första jag kommer att tänka på är hur svårt det är att lyckas. Som ett exempel i Viking skriver de: <I>En lätt berusad man som försöker slå någon med en klubba i fel hand en sen och stormig höstnatt får +1T6+1T6+1T6+1T6=+4T6 i modifikation</I>. Detta leder till att han nog måste slå 7T6. Om vi säger att han är mycket duktigt i klubba, kanske har S13 eller mer kommer han ändå inte klara slaget. Medel för 7T6 är runt 25. Är inte det mycket orimligt? Även om han slår 10 slag missar han nog alla. Det hade man inte gjort i verkligen! Ska jag helt enkelt dra ner på antalet tärningar eller vad?

<U><B>Initiativ</U></B>
Att strida och hamna i underläge leder lätt till att man måste försvara sig om och om igen. Det finns regler för detta i EON, men eftersom jag inte har spelet och det var ett år sen jag spelade det under jag: Kan någon skriva ner de reglerna så jag har en riktlinje?

<U><B>Belastning</U></B>
Det står att kläder inte räknas in i belastningen. Gäller detta härkläder (rustning dvs.) också? Och vapen och sköldar?! Om det nu är meningen att deras vikt ska räknas in så kommer en normal person med ett svärd och en sköld få +1T6 på allt han gör vilket är mycket. Om han desutom bär en ringbrynja och en hjälm kommer han få så många tärningar att han inte kan lyckas med en enda handling. Åter igen; är detta rimliga tärningsmodifikationer?

<U><B>Skada & Bärsärk</U></B>
Jag läser att om man lyckas perfekt med ett chockslag kommer man gå bärsärk. Detta innebär med andra ord att hälften (ja, mycket lätt slag är perfekt på 1-3) av de kämpar som får en liten skråma kommer gå ursinneslös bärsärkagång. Detta stämmer inte. Inte alls. Eller har jag fel?

<U><B>Attack mot långa vapen.</U></B>
Om man attackerar med ett kort vapen mot ett långt blir det genast mycket svårare. Då tar vi ett exempel. Jag anfaller med min kortsax mot en snubbe med spjut. Javisst blir det svårare för mig att träffa första rundan. Men rent logiskt kan det väl inte vara svårt att bara vifta undan hans spjut, rusa in mot kroppen hans och dräpa honom?

<U><B>Perfekta träffars skada.</U></B>
När jag läser denna regel tänker jag genast tillbaka på Dod där man utan problem dräper den största fienden med ett perfekt hugg. Dubbel skada? Öhh? Ja, asså, i rimlighetens namn kan man väl inte utdela dubbel skada? Med ett svärd blir skadan totalt orimliga 8T6. Och jag som tycker att 4T6 är mycket. Eller har jag fel?

<U><B>Blockeringar och Pareringar.</U></B>
Om ni nu orkat läsa såhär långt kommer den viktigast frågan på slutet. Hur svårt är det att blockera? Med en sköld t.ex.? Det borde vara 2T6 eller så. De nämner inte hur svårt det är, bara att <I>det är lätt att blockera och lite svårare att parera</I>. Och det borde väl gälla svärd också. Om någon anfaller med 3T6 borde det väl vara 2T6 för den anfallne att blockera/parera? Eller tar jag fel? Knappastt...

<U><B>Dö att blodförlust?</U></B>
Att dö, går det bara att göra genom blodförlust? Tja, så länge man inte får ett dödlig skada, eller dör på direkten är det enda utvägen. Och eftersom Blödning är en frivillig regel undrar jag nu: Om man inte skulle spela med den regeln och få tio djupa hack i huvudet skulle man överleva då? Regelmässigt ja. Nog för att jag kommer köra med Blödning, men det här vara bara en liten tanke.

Det är rätt mycket, men många av frågorna är mest tankar och sånt. Jag skulle uppskatta svar på <B>blockeringar & pareringar</B> i alla fall. Tack på förhand!

Föresten, vill ni läsa actionspäckade vikingsagor? Demonjägaren och Dvärgens Lärling är då två böcker som bara är ett måste!

Mac - lov!
 

Erik Brickman

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
138
Location
Örebro, Sverige.
Jajamensan, jag håller med 100 % att spelet i sig, exklusive
reglerna, är ett ypperligt hantverk. Men eftersom du drog upp att reglerna inte så väldigt bra, så kan jag rekommendera Runequest Vikings, för det är precis tvärtom, där är reglerna lysande och innehållet sådär (med tanke på att det är amerikaner som gjort det). Jag äger RQ Vikings boxen, och samtidigt svenska Viking så jag kombinerade dom med ett mycket bra resultat. BRP rules!

Signing off. D.
 
Top