Nekromanti Vietnam

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
Precis... jaja, jag har då iaf just erhållit insider-info och fått veta att Vietnam-kampanjen blev väldigt lyckad! :zeppelinare:
 

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
Jag vet inte riktigt vad du ville komma med det där inlägget... Är det att man inte får Skämta med folk eller är det att du inte förstod ironin i det hela?

Hur som helst... Snubben skrev följande: Jag och några vänner ska starta en liten kampanj, den ska utspela sig i Vietnam (under kriget) och jag undrar om någon har någon idé till olika scenarion, det kan annars bli ganska enformigt (och ja de ska spela amerikanare, USMC).

Då återstår frågan. Vill han spela rent militära uppdrag. Kanske något mer åt det diplomatiska hållet... Kanske vill ha flippa lite och låta spelarna tillhöra någon experimentiel insattsgrupp med en topphemlig vapenarsenal som ska testas på den fredsälskande bondebefolkningen... Vad vill han ha för typ av kampanj? Att spela USMC betyde inte att man bara promenerar i djungeln med attityd och genomför ett orättfärdigt krig och begår krigsförbytelser... Det kan innehålla mer än så...

Men n verkar ju dom redan genofört vitnamnscenariot så vi höres!

MVH
NecTech
 

Tägt_UBBT

Veteran
Joined
24 Jun 2003
Messages
33
Location
Borlänge, Dalarna
1. Training Day (Långt)

Första uppdraget var till för att lära de nya spelarna i gruppen reglerna, den mest erfarne spelaren (Cpl. Pendelton) ledde och lärde de andra spelarna. Jag har tagit mycket inspiration från USCM som jag tycker är en mycket bra sida.

Jag kommer inte ihåg namnen på två av rollpersonerna så de får heta (A) och (H) i inlägget.

Pvt. Myers, Pvt. Curran, Pvt. (A) och Pvt. (H) anlände till Vietnam med flyg efter en tre månaders grundutbildning. På flygfältet mötte de den något annorlunda Cpl. Pendelton, en man i 30 års åldern som hade varit med i Gröna Baskrarna och ändå bara var korpral (mkt intressant bakgrundshistoria). Det visade sig att Cpl. Pendelton hade befälet över den träningsgrupp som de andra meniga hade hamnat i. Det visade sig snart att korpralen var en hård jävel.

Efter en fem timmar lång busresa så skulle de inkvartera sig, innan de var tillåtna att lägga sig var de meniga tvungna att bädda om de redan bäddade sängarna och putsa sina kängor. Varje natt upprepades samma procedur, de är nog plutonens bästa bäddare.

Nästa dag väcktes de 0300 av korpralen och dagen börjades med fem varv runt basen (som inte var liten). Myers säckade ihop efter två varv och korpralen förbjöd honom att röka så länge han var under hans befäl. Pvt. (A) klarade löpningen galant och fick en rekordtid inom plutonen. När det var dags för armhävningar så visade det sig att han tagit i för mycket under löpningen och han orkade aldrig göra mer än 20 armhävningar trots Cpl. Pendeltons skrikande.

Efter lunchen var det dags för skytteträning och det gick ju sådär för en del. De sköt fem patroner i liggande ställning och fem patroner stående på 50 meter. Pvt. (H) och Cpl. Pendelton var bäst på skyttet, de hade samma slutpoäng, medan Myers var sämst och blev ännu mer utskälld av Pendelton.

På kvällen spelade de poker om cigaretter, detta gillades inte av korpralen. Det var Pendelton-gruppens tur att stå nattvakt och han lät dem spela om vem som skulle få stå nattvakt. Curran låg riktigt illa till i den tredje omgången så han försökte fuska men det funkade inte riktigt som han tänkt, varenda en såg vad han gjorde och Cpl. Pendelton tilldelade honom nattvakten, alla fyra nätter som gruppen som gruppen skulle vakta. Efter vakten kom Curran in i baracken och var så stelfrusen av regnet så att han tappade geväret och väckte alla i sovsalen. Han fick bara två timars sömn den natten.

Under den andra dagen så hade de handgranatsträning på ett övningsfält två mil från basen. Efter en ganska lång marsch kom de fram till området och började träningen. Det gick dock inget vidare och enligt Cpl. Pendelton fanns det bättre sätt att slösa pengar på än att handgranater till meniga som inte kan kasta en granat i närheten av ett mål. Det sämsta kastet va cirka elva meter från målet. Curran lyckades även tappa handgranaten (med sprinten urdragen) i splitterskyddet men han precis få iväg den innan de exploderade, dock så fick han en lätt splitterskada i bröstkorgen.

På grund av Currans skada i bröstkorgen kunde han inte vara nattvakt den kvällen och (A) tog över tjänsten tillfälligt. Vid tre på natten såg han någon smyga i skogen utanför grinden och lyste ditåt med ficklampan. Innan han uppfattade vem det var så öppnade personen automateld. Mannen missade precis (A) som han skjuta tillbaka och döda fienden, därefter satte han igång larmet och helvetet bröt lös.

Innan de meniga hade uppfattat larmet stod Cpl. Pendelton i dörröppningen i full stridsmundering och hade sitt hagelgevär på ryggen, pistolen i sin högra hand och macheten i den andra. de meniga slet åt sig en varsin M16 och sprang ut i regnet endast iförda sina kalsonger och ID-brickor. Innan de kommit ut ur baracken kom (A) följde med de andra. Pendelton, (A) och Curran sköt täckeld mot grinden medan Myers och (H) sprang mot garaget och vapenförrådet. Strax innan fram så snubblade de och dök ner i leran, det räddade deras liv från en svärm kulor. Myers hoppade i en jeep och (H) slet åt sig en M60 och extra ammunition. Därefter åkte de fram till de andra och (H) ställde upp kulsprutan bakom några lådor och ropade till sig Curan som laddare. Pendelton och (A) sköt ner en varsin VC-soldat bakom några tunnor innan (H) öppnade eld med kulsprutan och såg till att ett par mynningsflammor i skogen slocknade och några tunnor blev såll.

Pvt. Myers körde fram och blockerade grinden med jeepen men innan han hann springa tillbaka till de andra blev han skjuten. Han blev träffad två gånger i vänstra lungan, en gång i levern och en i vänster överarm, han var medvetslös innan han nådde marken. Strax därefter så drevs VC bort. Innan sjukvårdarna han fram till Myers så hade han dött av blodförlust, där låg han täckt av lera och blod med sin M16 bredvid sig endast iförd kalsonger.

Alla blev befordrade och Myers fick Purple Heart.



Adde (Cleaner_C47)



Cpl. Pendelton: Jag är jävlig mot Myers för att han är så dålig, jag är jävlig mot Curran för att han är en idiot.
Efter att Curran tappat en skarp handgranat.

Pendelton och (A) sköt ner två VC bakom ett gäng tunnor.
Pvt. (H): Jag skjuter tunnorna. Slår tärningar, får många träffar.
Pvt. (H): Hur många träffar jag?
SL: Ingen, Pendelton och (A) har ju redan dödat dem. Men du träffar tunnorna, bra va?
Pvt. (H): Men va fan.
SL: Men du träffade ju nått.
Pvt. (H): Jag är fan bäst, smaka på den Curran.
 

Tägt_UBBT

Veteran
Joined
24 Jun 2003
Messages
33
Location
Borlänge, Dalarna
Ide

Som allsmäktig SL så har jag bett mina spelare att skriva en dagbokssida efter varje äventyr.

Ideen går ut på att efter att kampanjen slutat så ska en relativt ny eller ovetande spelare få spela barnbarns barnbarn (eller något liknande) till en av soldaterna och endast få vetskap om sin anfader via dagboken. Detta ska utspela sig under "N2-tid".

Ge gärna förslag på hur det går att utveckla.

De kanske hittar fler dagböcker från ännu fler anfäder (fler kampanjer som binds ihop).
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
dagboksdatabank?

En idé för att stävja alla spelledares problem med att komma på nya typer av uppdrag, scenarier och kampanjer till sina spelare, borde man kunna upprätta en dagboksdatabank på någon hemsida. I en sådan databank skulle spelledare från när och fjärran kunna gå in och hämta inspiration från varandra?
 
Top