Nekromanti Vidoniskt brandförsvar

Hybris

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
139
Jag har för mig att jag har sett en mekanurgisk finess någonstans som hjälper till att pumpa vatten från hamnen, ifall det skulle ta fyr i någon del av staden, men jag är inte säker eller ifall det bara var en dröm. Det vidonska brandförsvaret vore väl annars en guldgruva för alla mekanurger som vill tjäna en hacka och samtidigt kunna sälja sin uppfinning till fler personer än en.

"Om du beger dig ut på tigerjakt, förvänta dig en tiger"
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Vilken stad snackar vi om?

Jo, pumpar är bra prylar att sälja för en mekanurg. Om man ser till att de drivs av en flogistonmaskin har man dessutom fast tjänst!

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Hybris

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
139
Överhuvudtaget måste en mekanurg kunna tillvärka en hop av föremål som hjälper till att förebygga och bekämpa eld. T.ex svårantändliga matrial, pumpvagnar och olika sätt att kunna motstå hetta. Ingen furste vill väl att hans städer ska förgås i lågor så jag tänkte mer ifall det var någon som hade funderat mer på hur en vidonsk "high-tech brandkår" skulle kunna se ut.

"Om du beger dig ut på tigerjakt, förvänta dig en tiger"
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Nackdelen är att det är svårt för en mekanurg att massproducera grejer. Den bästa platsen för dylika experiment är därför en medelstor stad, vars furste (eller råd - det kan ju vara en oligarki) har nog med rikedom att pröjsa en mekanurg (kom ihåg hur lång tid deras forskningar tar) men inte så stor att man skulle behöva bygga allt för många grejor för att brandförsvaret skall funka, eftersom mekanurgen måste sköta byggandet själv.

Eftersom mekanurger är mekanurger - deras "subkultur" belönar individualitet, perfektionism och kreativitet - kan det dessutom vara nog så svårt att få en mekanurg att göra flera ex av en mekanism ("Snygg tavla, Leonardo. Mona Lisa, sade du... kan du inte göra tretton kopior jag kan skicka som julkort till mina släktimgar?"). Nog med pengar för att syssla med den mer spännande forskningen är givetvis en god muta, eller så kan man se till att några mindre kompetenta mekanurger (lärlingar, typ) får bygga de nästa tolv vagnarna, medan mästaren funderar på Förbättringar.

En mer merkantil mekanurg skulle förstås kunna uppfinna en serie mekanismer och substanser (pseudo-asbest, aka "salamanderskinn", har jag presenterat här på forumet - jag kan reposta om du vill) speciellt inriktade på brandförsvar, och sedan sälja dessa till _flera_ olika städer - fast de bör då inte kräva en mekanurgs närvaro, som en flogistondriven pump som håller stadens cisterner fyllda, t.ex.. Denne kan helt enkelt ha funnit en nisch, efter att ha fått ett uppdrag enligt ovan, eller så - eller så har han ett brinnande (host) intresse av att bekämpa brän´der och dylikt av personliga skäl - han kanske har förlorat sina tidigare arbeten eller någon som står honom nära i en katastrofal brand.

Som synes gillar jag idén. Om du vill får du HEMSKT gärna presentera bakgrunden till dylikt i världen så att andra kan använda det i en kampanj... :)

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Ingenjurger?

<I>Nackdelen är att det är svårt för en mekanurg att massproducera grejer.</I> (...)
<I>inte så stor att man skulle behöva bygga allt för många grejor för att brandförsvaret skall funka, eftersom mekanurgen måste sköta byggandet själv.</I>

Började grunna över möjliga andra metoder för brandförsvar, angående det ovan, och slogs av en tanke som ev är lite vid sidan om ämnet...
Akvedukter? Om geografin tillåter kan man ju bygga hop nåt för att få vatten att <I>rinna</I> genom staden istf att behöva pumpa det; lättare att underhålla efter -urgens bortgång o dyl, och kan användas till andra syften (framförallt för dricksvatten - jo, det är romarnas konstruktioner med milslånga kanaler som byter våning med vattenhjul som spökar).
Också ett exempel på arbeten som kräver rätt kinkig ingenjörsmatematik - men där en mekanurg borde kunna ta fram korrekta värden ganska enkelt - men där han inte behöver stå för själva konstruktionsarbetet.

--
Åke
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Ingenjurger?

Enkla handpumpar är en gamal företelse och pumpar har hittats i Pompeji (Okej de lyckades inte släcka vesiuvius men de hade Pumpar) dessa pumpar påminner väldigt mycket om de typerna av pumpar som senare dyker up i bland annat Vilda Wästern filmerna ( så att ni kan förstå hur avancerade de såg ut att vara )

Pumpmekanismen var koppar och läder med en hävstång av trä, brandslangen var av tyg..
De som fanns under 1700-1800 talet hade mer avancerad pumpmekanism som oftas gjordes av järn och kunde hålla ett högre tryck men grundprincipen var densamma och utseendet var väldigt lik..

Så hästdragna pumpvagnar är något som har funnits länge redan de gamla romarna hade sådana men av någon anledning så vart de inte vanliga och sedan under medeltiden vart de nästan bortglömda. ( de var för avancerade för att bygga och Det var billigare att bygga nytt antar jag )


Och nu till något helt annat....

En kemisk fabrik hade börjat brinna och fyra olika brandkårer från de stadens olika kvarter var alla där och försökte släcka branden men hettan var så hemsk att allt de kunde göra var att begränsa elden så att den inte spred sig in i staden.
Fabriks ägaren under tiden gick om kring och tiggde "SNälla ni måste släcka elden annars brinder forskings fakta för miljoner upp"
Men brandcheferna sa bara "vi kan inte elden är för het"
Fabriksägaren: "Den grup som lyckas får en belöning 5000$ per person"
Brandmännen hörde och började kämpa som besatta men hettan drev dom tillbacka och de gav upp..
Fabriksägaren sa desperat: "Ni får 20 000 per person"
Och nu hördes en brandbill sirener och ytterligare en brandbil dök upp i horizonten det var den frivilliga brandkår fylld av gammla gubbar och till allas förvåning så accelerade brandbilen och alla såg hur den försvan in i fabriken i hjärtat av elden och hettan folk skrek av fasa sen såg de till sin förvåning hur elden sakta började slockna och de gamla brandbeskämarna sprutade vatten och skum i centrum av hettan slogs de mot elden som demoner tills de lyckades få elden under kontroll och fabriken slocknade..
Fabrik chefen vart överlycklig och sa: "Här ni får 20 000$ som tack och ytterligare 200 000 till er friviliga brandkår det var det modigaste jag någon sin sett!!"
Gubbarna i den frivilliga brandkåren torkade svetten och tog tacksamt emot pengarna och sa: "Det första vi ska göra är att köpa nya bromsar till brandbilen"



<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Ingenjurger?

"Också ett exempel på arbeten som kräver rätt kinkig ingenjörsmatematik - men där en mekanurg borde kunna ta fram korrekta värden ganska enkelt - men där han inte behöver stå för själva konstruktionsarbetet."
Här har vi då ett problem för mig: Jag vet inte om en mekanurg _skulle_ ha lättare än andra att ta fram värden. Mekanurgernas perception verkar väldigt mycket vara en "hands-on" erfarenhet; deras intuitiva förståelse för dynamiska krafter verkar gälla det som finns inom deras Tredje Hands räckvidd. Anders har t.ex. på en direkt fråga från undertecknad sagt att den automatiska MEP-bonusen för hantverk inte gäller sådana hantverk där man sas drar upp ritningar, som för byggmästare eller skeppsbyggare.
Jag misstänker att de experimenterar för att ta fram sina teorier ("både tanke och studium krävs", eller hur det nu var). Jämför med galeniken, som använder en "världslig" färdighet för sitt teoretiserande - mekanurgerna är beroende av sin perception för att utforma sina teorier också, liksom för ritningen.

Men jag kan mycket väl ha fel. Utarbetandet av teorier verkar i mycket vara något som försiggår "inne i skallen" eller skulle kunna göra det, men då känns det på något sätt mer overkligt att bara mekanurger klara av det - då blir det deras uppfinningsrikedom som är speciell, inte deras direkta uppfattning av energi och materia i samverkan.

Som Hatten sade är för övrigt vissa grejor kända sedan antiken i vår värld. Nu sprängdes ju Imperium Azul åt fanders, så det är möjligt att vidonierna förlorat kunskaperna... Å andra sidan kunde det vara saker som liknar pendeluren - grejer som mekanurger utvecklat men som nu blivit allmängods.

Pumpar finns ju med bland mekanismerna, dock, fast en pumpvagn kanske möjligtvis är en mekanism i klass med en luftballong eller fallskärm att utveckla.

Nightowl, som undrar om någon mekanurg uppfunnit cykeln?

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Hybris

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
139
Brandförebyggande lagar och förordningar.

Jag hittade lite som jag hade skrivit vilket inte fokuserar på det "övernaturliga" brandförsvaret, utan mer det som kan förväntas finnas i alla större städer.

Då majoriteten av alla byggnader i de vidonska städerna är byggda av trä finns det en konstat risk för bränder. Alla städer brukar ha olika föreskrifter och lagar som ska förhindra eldsvådor. Här följer ett utdrag av dessa.
• Alla smedjor är tvugna att vara byggda av sten eller tegel, om möjligt i anslutning till en kanal eller annat vattendrag.
• Ofta har vissa medborgare tagit på sig ansvaret att förvara stegar, hinkar och hakar ( för att dra ned brinnande föremål), i utbyte mot skattelättnader. Dessa finns lätttilgängligt i alla relativt bra bemedlade stadsdelar.
• Ofta är det ett brott att vägra och hjälpa till vid bränder och alla medborgare ska om det är fysiskt kapabla försöka att bilda en kedja från brunnar till elden för att kväsa den.
• Kruthandlare måste förvara sina varor i ett tegel/stenhus och flogiston måste förflyttas i slutna korktätade behållare.
• Ofta är det förbjudet att föflytta öppen eld dvs facklor och fyrfat. Alla ljuskällor måste vara inneslutna.
• Ofta bär man glöd om man ska tända en eld någon annanstans istället för en öppen flamma.
• Brottslingar dömda för mordbrand bränns på bål.
• I vissa städer är det förbjudet att täcka sitt hustak med halm eller vass.
• Under torka kan varje hushåll vara tvunget att ha en hink vatten stående utanför sin dörr.
• Det är vanligt att det finns vissa ämbeten som går ut på att inspektera olika stadsdelars och hems brandsäkerhet. Dessa är ofta eftertraktade då man får fullmakt att gå in hos vem som helst. Dessa ämbeten ger också ofta bra med mutor om innehavaren av det inte tycker att lagar är det viktigaste att hålla efter.
• Alla måste se till att deras skorstenar sotas minst en gång varannan årstid.
 
Top