Vidga mina rollspelsvyer

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Svavelvinter är nog det spel som inneburit mest för vidgandet av mina egna vyer, men dessvärre är ju själva spelet nästan omöjligt att få tag på nuförtiden. Som lättast och närmast finns de engelska snabbstartsreglerna på Ligans hemsida om de kan vara av intresse.
Svavelvinter var en ögonöppnare för mig också, även om jag i slutändan landade i att det inte är något för mig. Det är också snyggt och pedagogiskt skrivet.

Vill man bara spana in det går det att fjärrlåna det, det finns på massor av forskningsbibliotek:
2012 års utgåva: http://libris.kb.se/bib/13487827
2013 års utgåva: http://libris.kb.se/bib/16877744
2014 års utgåva: http://libris.kb.se/bib/16877744
(har man inte ett konto på LIBRIS kan man bara be sitt folkbibliotek låna in det)

PS Det går så klart att låna även andra svenska rollspel om man bara vill läsa dem och inte äga dem.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,214
En röst till på Mutant År Noll, av tidigare nämnda anledningar, för att plocka ett som inte är fantasy.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,120
En till cool aspekt med mutant år 0 är att du kan skapa en zon (området spelarna äventyrar i) som bygger på staden ni bor i tex så kan du ta sthlm om ni bor där eller Malmö eller Göteborg eller Umeå eller vad det nu må vara och applicera postapokalyps på det . Det är coolt när spelarna känner igen sig i sin egen stad och tex kan undersöka lisseberg i gbg eller grönan i sthlm osv .
Ja, det la till ett ytterligare lager av igenkänning och spelarna hade väldigt roligt med att bo i Mörb Cent (resterna av Mörby Centrums köpcentrum/t-banestation/parkering/osv). Jag körde en del med Google Maps 3D-satellitvy både under spel och ibland när jag förberedde. Mycket är ju borta men en del av forn-byggnaderna finns ju kvar.
 

Asta_Echo

Veteran
Joined
2 Aug 2021
Messages
43
Saga, Svärdets sång, Svärd och Svartkonst, Grottor och gravkummel m.m är bra spel
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Jag föreslår Mutant År Noll. Det finns en startbox som innehåller allt du behöver för att prova på att spela i Sverige efter katastrofen. Reglerna som är moderna och smidiga använder pölar med T6:or. Jag tänker att det är bra för allmänbildningen att bekanta sig med den regelmotor som Fria Ligan byggt sina framgångar på, och med Mutant som är ett klassiskt och uppskattat svenskt rollspel.
Jag skulle också tipsa om mutant år 0 eller vilket av fria ligans andra spel som helst , jag är inget jättefan av år 0 motorn som ligans regelsystem heter men fördelen är att dom har samma regelsystem igenom alla sina spel med små twists för att passa dom olika spelen så har du lärt dig år 0 motorn så kan du spelleda svärdets sång , väsen , alien rpg , ur varselklotet mm mm .
Eftersom alla spelen du listat är fantasy-spel med regelsystem som till viss del bygger på samma grund är det väl lämpligt att testa något som inte är fantasy, och har ett helt annat regelsystem. Då låter både Mutant År Noll och Apocalypse World som bra alternativ.
En röst till på Mutant År Noll, av tidigare nämnda anledningar, för att plocka ett som inte är fantasy.
Alltså Mutant År Noll blir det :D Shit vad sugen jag blev på det nu. Nytt regelsystem för mig, ny setting, verkar inte kräva så mycket prepp och jag tror min spelgrupp skulle kunna vara intresserad av det!

Därefter känner jag mig nog mest sugen på Kutulu för beskrivningen lockar mig, verkar vara go stämning, och det kanske ligger ännu ett steg längre från det jag spelat?

Svavelvinter är ett svenskt fantaysrollspel som är karaktärsdrivet och scenbaserat. Jag tror det skulle vidga dina vyer avsevärt. Och du behöver bara regelboken, det innehåller allt som behövs för att spela spelet.
Svavelvinter är nog det spel som inneburit mest för vidgandet av mina egna vyer, men dessvärre är ju själva spelet nästan omöjligt att få tag på nuförtiden. Som lättast och närmast finns de engelska snabbstartsreglerna på Ligans hemsida om de kan vara av intresse.
Jag trodde Svavelvinter var ett äventyr till någon version av Drakar och demoner. Men det är alltså ett rollspel också? Synd att det verkar så krångligt att få tag i.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,214
Därefter känner jag mig nog mest sugen på Kutulu för beskrivningen lockar mig, verkar vara go stämning, och det kanske ligger ännu ett steg längre från det jag spelat?
Jag gillar Kutulu, att läsa det var lite en ögonöppnare kring sätt att spela mysterier som jag tagit till mig mycket av. Det är dock inte så mycket ett spel som ett system för att spela Call of Cthulhu. Så det ska kombineras med din favoritkampanj till det - Tatters of the King om skaparen @krank får råda ;).
 
Last edited:

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Är inne i Fria Ligans webshop för att köpa Mutant år noll. Tycker det är lite förvirrande för det finns flera olika Mutant-produkter som heter något med regler. Men det borde väl vara grundboxen som passar mig bäst? https://freeleaguepublishing.com/sv/butik/?product_id=2348281397296

Om jag köper grundboxen har jag alltså allt som behövs för att lira? Som jag tolkat inläggen i tråden så går det spela utan ett äventyr?
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
350
Location
Södertälje/Uppsala
Svavelvinter är båda sakerna. Men båda är också OOP tror jag?
Båda är ur tryck vad jag vet, men äventyret och övriga konfluxkampanjen gjordes tillgängliga digitalt av Granström för ett tag sen: http://strimlad.se/fri_konflux/00.titelblad.html

Den går nog fint att köra med lite konversion eller en lämplig retroklon.
Om jag köper grundboxen har jag alltså allt som behövs för att lira? Som jag tolkat inläggen i tråden så går det spela utan ett äventyr?
Ja, grundboxen innehåller regler för att spela muterade människor specifikt och är fullt tillräcklig i sig. Andra produkter behandlar muterade djur, robotar och så vidare.

Grundboxen innehåller några äventyrsplatser vilka är MÅ0:s motsvarighet till äventyr och det finns en del stöd för att göra zonutflykter och konflikter i Arken intressanta. Så man klarar sig på den ett tag.
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Mutant år 0 har även en kampanj som följer med grundboken , jag har den engelska utgåvan så där heter kampanjen the road to eden men antar att den heter vägen till eden på svenska eller nått .
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,575
Paranoia.

Det spelet kom (i första upplagan) för länge sedan, när trenden för alla andra spel var "mer realism, mer regler, mer komplexitet, mer seriositet". Då klampar Paranoia in, säger "Skit i det där, nu ska vi ha kul!", gjorde ett lätt system i en hysteriskt rolig värld. Det är inte ovanligt att man har träningsvärk i magmusklerna dagen efter som man skrattat.

Inget annat spel har utvecklat mig så mycket som rollspelare som det spelet.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,120
Är inne i Fria Ligans webshop för att köpa Mutant år noll. Tycker det är lite förvirrande för det finns flera olika Mutant-produkter som heter något med regler. Men det borde väl vara grundboxen som passar mig bäst? https://freeleaguepublishing.com/sv/butik/?product_id=2348281397296

Om jag köper grundboxen har jag alltså allt som behövs för att lira? Som jag tolkat inläggen i tråden så går det spela utan ett äventyr?
Du behöver bara grundboxen. Spelar du offline är det såklart trevligt med ett specifikt tärningsset, det gör allting lite snabbare. Rollformulär finns att printa ut från Fria Ligans hemsida.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,214
Den går nog fint att köra med lite konversion eller en lämplig retroklon.
Det gör det. Svavelvinter rollspelet är dock en helt annan grej. Det är en djupdykning i romanvärldarna med tydligt fokus på att låta spelgrupper bygga mycket av intrigen själva. Det introducerar dessutom ett metaspel, skuggspelet, där varje spelare styr en skuggmakt som ska kämpa om det politiska inflytandet (typ, beror på set-up), vilket är tänkt att få inverkan på RPnas vardag etc.

Spelet står helt på egna ben och behöver inte Konflux-kampanjen och Konflux-kampanjen klarar sig fint utan rollspelet.
 
Top