Vidga mina rollspelsvyer

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
I modern tid äger jag, eller har spelat, följande rollspel:
  • Dungeons and dragons Fifth edition
  • Mörk borg
  • Svärd och svartkonst
Jag skulle vilja köpa en ny rollspels-bok för att vidga mina vyer lite. Vad ska jag i så fall köpa? På vilket sätt skiljer sig förslaget från min lilla lista? Det ska vara ett allmänt erkänt rollspel som jag faktiskt kan ha glädje av att äga och kanske en dag spela. Det ska inte vara något som kräver att jag köper massor av regelböcker eller andra produkter för att kunna börja spela.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,609
Location
Uppsala
Cyberpunk RED! Det är cyberpunk genom en retrolupp men samtidigt ett välskrivet och välkonstruerat modernt rollspel med massiva mängder attityd.

Dishonored! För att det har väldigt intressanta och stämningsfulla regler och gör sin förlaga rättvisa (för den som är bekant med de digitala spelen).

Degenesis! Postpostapokalyps (eller Primal Punk som de själva kallar det) som, förutom att det är helt gratis att tanka ned allt material till det, är en närmast osalig blandning av detaljerad setting, moderna regler, och nittiotalistisk metaplot. Och har de antagligen snyggaste böckerna som överhuvudtaget givits ut till rollspel, sett till produktionskvaliteten. Hata eller älska det, men det är nästan lite som rollspelens svar på mastodontfilm.

Star Wars! För att första utgåvan av spelet är helt genialt än idag, om du är ute efter en egen stjärnkrigsupplevelse snarare än nörddjupdykning.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Montsegur 1244, för att det är det bästa rollspelet. Den "strukturerade friformen" skiljer sig dessutom rejält mycket från de tre spel du har, och det har dessutom den fördelen att du spelar klart en omgång 1-2 kvällar vilket gör att sannolikheten att det faktiskt blir spelat torde vara större.
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Cyberpunk RED! Det är cyberpunk genom en retrolupp men samtidigt ett välskrivet och välkonstruerat modernt rollspel med massiva mängder attityd.

Dishonored! För att det har väldigt intressanta och stämningsfulla regler och gör sin förlaga rättvisa (för den som är bekant med de digitala spelen).

Degenesis! Postpostapokalyps (eller Primal Punk som de själva kallar det) som, förutom att det är helt gratis att tanka ned allt material till det, är en närmast osalig blandning av detaljerad setting, moderna regler, och nittiotalistisk metaplot. Och har de antagligen snyggaste böckerna som överhuvudtaget givits ut till rollspel, sett till produktionskvaliteten. Hata eller älska det, men det är nästan lite som rollspelens svar på mastodontfilm.

Star Wars! För att första utgåvan av spelet är helt genialt än idag, om du är ute efter en egen stjärnkrigsupplevelse snarare än nörddjupdykning.
Finns första utgåvan av Star Wars att få tag på i idag?

Montsegur 1244, för att det är det bästa rollspelet. Den "strukturerade friformen" skiljer sig dessutom rejält mycket från de tre spel du har, och det har dessutom den fördelen att du spelar klart en omgång 1-2 kvällar vilket gör att sannolikheten att det faktiskt blir spelat torde vara större.
Låter spännande och som något helt annat än vad jag spelat tidigare!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,893
Då du hittills bara äger fantasyspel och vill vidga dina vyer så kommer jag tipsa om några spel som inte är fantasy:

Barkhäxan - Survival horror i de norrländska skogarna av samma gäng som ligger bakom Mörk Borg. Väldigt lättförståeligt och användarvänligt, du behöver bara boken för att komma igång.

Kutulu - Lovecraftiansk mysterielösar-skräck. Kompakt, lättillgängligt och prisvärt. Det går att hämta gratis digitalt, men jag tycker allt att man kan punga ut 200 kr för att ha det i hyllan.

Neotech Edge - Utan tvekan det tyngsta och mest avancerade av spelen jag nämner. Det är en gel del att sätta sig in i vad gäller grundregler, men det är riktigt belönande när man väl gjort det! Modern vidareutveckling av cyberpunken, full av träffsäker satir!
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Då du hittills bara äger fantasyspel och vill vidga dina vyer så kommer jag tipsa om några spel som inte är fantasy:

Barkhäxan - Survival horror i de norrländska skogarna av samma gäng som ligger bakom Mörk Borg. Väldigt lättförståeligt och användarvänligt, du behöver bara boken för att komma igång.

Kutulu - Lovecraftiansk mysterielösar-skräck. Kompakt, lättillgängligt och prisvärt. Det går att hämta gratis digitalt, men jag tycker allt att man kan punga ut 200 kr för att ha det i hyllan.

Neotech Edge - Utan tvekan det tyngsta och mest avancerade av spelen jag nämner. Det är en gel del att sätta sig in i vad gäller grundregler, men det är riktigt belönande när man väl gjort det! Modern vidareutveckling av cyberpunken, full av träffsäker satir!
Bra tips! Är Barkhäxan likt Mörk Borg eller något helt annat? Ett billigt pris (Kutulu) skadar ju inte när en ska köpa grisen i säcken :)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,012
Hmm… Night’s Black Agents.

Fortfarande action och äventyr, men med ett helt annat anslag.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,893
Bra tips! Är Barkhäxan likt Mörk Borg eller något helt annat? Ett billigt pris (Kutulu) skadar ju inte när en ska köpa grisen i säcken :)
Man märker att det är samma personer bakom då det är väldigt snyggt och inte överflödigt med regler eller text, men det finns stora skillnader. Barkhäxan utspelar sig i vår värld och är mer överlevnsdsskräck i skogen. Tänk Blair Witch Project.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,707
Location
Göteborg
Alla mina rollspel är gratis som PDF och billiga som tryckt bok. Svart av kval, vit av lust är det mest populära av spelen jag skrivit, men jag skulle rekommendera Nerver av stål som det spel som mest kommer att vidga dina vyer. Det är ett film noir-spel utan spelledare där ett mysterium skapas och löses under spel, och där man pratar i voiceovermonologer och spelar saxofonmusik för att få rätt stämning.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,549
Jag föreslår Mutant År Noll. Det finns en startbox som innehåller allt du behöver för att prova på att spela i Sverige efter katastrofen. Reglerna som är moderna och smidiga använder pölar med T6:or. Jag tänker att det är bra för allmänbildningen att bekanta sig med den regelmotor som Fria Ligan byggt sina framgångar på, och med Mutant som är ett klassiskt och uppskattat svenskt rollspel.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag skulle också tipsa om mutant år 0 eller vilket av fria ligans andra spel som helst , jag är inget jättefan av år 0 motorn som ligans regelsystem heter men fördelen är att dom har samma regelsystem igenom alla sina spel med små twists för att passa dom olika spelen så har du lärt dig år 0 motorn så kan du spelleda svärdets sång , väsen , alien rpg , ur varselklotet mm mm .
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Gillar du fantasy och brp så skulle jag tipsa om kopparhavets hjältar en ny fräsch twist på en gammal svensk klassiker drakar och demoner . Reglerna är ursäkta min franska skitlätta och du lär dig dom på en pissekvart . Spelskaparna är också aktiva här på forumet och på vrålladan på discord om man har frågor om spelet.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,892
Location
The Culture
Eftersom alla spelen du listat är fantasy-spel med regelsystem som till viss del bygger på samma grund är det väl lämpligt att testa något som inte är fantasy, och har ett helt annat regelsystem. Då låter både Mutant År Noll och Apocalypse World som bra alternativ.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,986
Location
Ett häxkräl
Svavelvinter är ett svenskt fantaysrollspel som är karaktärsdrivet och scenbaserat. Jag tror det skulle vidga dina vyer avsevärt. Och du behöver bara regelboken, det innehåller allt som behövs för att spela spelet.
 
Last edited:

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
352
Location
Södertälje/Uppsala
Svavelvinter är ett svenskt fantaysrollspel som är karaktärsdrivet och scenbaserat. Jag tror det skulle vidga dina vyer avsevärt.
Svavelvinter är nog det spel som inneburit mest för vidgandet av mina egna vyer, men dessvärre är ju själva spelet nästan omöjligt att få tag på nuförtiden. Som lättast och närmast finns de engelska snabbstartsreglerna på Ligans hemsida om de kan vara av intresse.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,120
Jag föreslår Mutant År Noll. Det finns en startbox som innehåller allt du behöver för att prova på att spela i Sverige efter katastrofen. Reglerna som är moderna och smidiga använder pölar med T6:or. Jag tänker att det är bra för allmänbildningen att bekanta sig med den regelmotor som Fria Ligan byggt sina framgångar på, och med Mutant som är ett klassiskt och uppskattat svenskt rollspel.
Mutant år Noll! Av ovan angivna anledningar men också för att det var grymt kul att spelleda. Man förbereder helt annorlunda (om man vill, väldigt lite), och lutar sig mot det trevliga systemet för intriger i RPnas hem-bas, faktioner och deras ledare, slumptabeller för att skapa nya områden i zonen, slumphändelser i basen, hur mutationer utvecklas, hur RPna slits av zonrötan, osv. Det blir asnice, skapar spontant en story, och spelar på ett helt annat sätt än så mkt annat jag SLat!
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
En till cool aspekt med mutant år 0 är att du kan skapa en zon (området spelarna äventyrar i) som bygger på staden ni bor i tex så kan du ta sthlm om ni bor där eller Malmö eller Göteborg eller Umeå eller vad det nu må vara och applicera postapokalyps på det . Det är coolt när spelarna känner igen sig i sin egen stad och tex kan undersöka lisseberg i gbg eller grönan i sthlm osv .
 
Top