Videoredigeringsprogram?

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,255
Hjälp! Bästa gratis / open source videoredigeringsprogrammet på Windows?

Hittills har jag kört på VideoPad, men det har börjat balla ur.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Jag har hört väldigt mycket bra om DaVinci Resolve, men har inte testat det så mycket. Jag har däremot testat Lightworks, och det tyckter jag funkade helt OK. Båda gratis, tyvärr inget open source.

Båda är ganska omfattande proffsaprogram a' Premiere; vill man ha något lite enklare har jag tyvärr dålig koll. Jag har länge saknat något bra liksom "mellannivå"-program. Bättre än Movie Maker, men inte lika bottenlöst plottrigt som proffsprogrammen.

Men skulle jag sätta mig och klippa något idag skulle jag nog ge Resolve en chans.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,717
Jag har använt Shotcut på jobbet. Gratis, open source, finns till flera operativsystem.

Känns clunky ibland, men kanske beror på min ovana och att jag inte ägnat så mycket tid åt att sätta mig in i det utan mest bara kört. Det har gått ganska bra. 🙂
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,255
Jag har hört väldigt mycket bra om DaVinci Resolve, men har inte testat det så mycket. Jag har däremot testat Lightworks, och det tyckter jag funkade helt OK. Båda gratis, tyvärr inget open source.

Båda är ganska omfattande proffsaprogram a' Premiere; vill man ha något lite enklare har jag tyvärr dålig koll. Jag har länge saknat något bra liksom "mellannivå"-program. Bättre än Movie Maker, men inte lika bottenlöst plottrigt som proffsprogrammen.

Men skulle jag sätta mig och klippa något idag skulle jag nog ge Resolve en chans.
Mitt problem är att VideoPad är precis ett sånt program på mellannivå, och ett som jag dessutom lärt mig vid det här laget. Det är lite surt att gratisversionen börjat balla ur med krav på köp på ett sätt det aldrig gjort tidigare. Nu måste jag ominstallera det efter varje filkonvertering vilket är ett jäkla härke.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,289
Det går att klippa video i open source programmet blender. Men det är ganska annorlunda om man är van vid vanliga klipp-program. Då blender främst är ett 3d program.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,970
Location
Göteborg
Hjälp! Bästa gratis / open source videoredigeringsprogrammet på Windows?

Hittills har jag kört på VideoPad, men det har börjat balla ur.
Jag har testat flera videoredigeringsprogram men tycker faktiskt att MovieMaker duger till alla enkla grejer. Extremt lättanvänt.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Du skrev inget om kraven, men själv använder jag mig av Windows 10´s inbyggda videoredigering i "Foton"-appen. Den duger för att klippa och trimma kortare filmer (men kraschade tyvärr när jag försöka redigera en film på ett par timmar).

I övrigt nyttjar jag onlinetjänsten https://online-video-cutter.com/ för att fixa skakig film och att crop:a kanterna (extra viktigt för mig i och med att jag bearbetat gamla smalfilmer där kvalitén inte alltid är så bra). Den är gratis så länge man inte behöver bearbeta filer över 500mb styck och max 10 bearbetningar per dag (annars en kostnad på någon femtiolapp i månaden).
 
Last edited:

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
562
Location
Uppsala
Kdenlive har fungerat bra för mig, på Linux. Om det finns till Windows så skulle jag testa det.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Jag har testat flera videoredigeringsprogram men tycker faktiskt att MovieMaker duger till alla enkla grejer. Extremt lättanvänt.
Det är vad jag använder för mina enkla youtube-videos. Inte gratis, dock, vilket efterfrågades av TS.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,289
Kdenlive har fungerat bra för mig, på Linux. Om det finns till Windows så skulle jag testa det.
Den hade jag glömt. Har testat någon gång, bra alternativ!
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,970
Location
Göteborg
Det är vad jag använder för mina enkla youtube-videos. Inte gratis, dock, vilket efterfrågades av TS.
Den jag lanvänder är en del av Windows Essentials. Jag har laddat ner det gratis:
 
Top