Nekromanti Video och Lasersikten.

Winchester

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
165
Location
Malmö
Tjena!

Läste igenom artikeln i Codex 2 för ett tag sedan, och kom fram till att jag inte gillade beskrivningen av lasersikten. Det tog dock ett tag att komma underfund med _varför_ jag inte gillade den...

Det hela har med höftskott att göra. Betänk: Man kan avfyra sitt vapen på tre vis. a) "Vanlig" eldgivning, b) Sikta och skjut, och c) höftskott.

Vanlig eldgivning är när man som hastigast kollar att målet är i siktet och skjuter, vilket ger omodifierad svårighet, precis som grundreglerna.

Sikta och skjut tar längre tid, en hel runda, för att man är mer noggrann. Detta ger -Ob1T6 på svårigheten med ett vanligt järnsikte, mer med ett kikarsikte. Se Codex 2 för detaljer.

Höftskott är samma som Slängskott, fast med automateld. Ob1T6 på tärningsslaget för att man inte alls siktar, 2 rekyl för att man saknar stöd.

När man skjuter höftskott eller slängskott finns det två saker som kan hjälpa en att bli av med svårighetsökningen - ett lasersikte, eller att använda spårljusammunition.

Lasersiktet eliminerar modifikationen för höftskott - upp till 50 meter. Därefter blir punkten för liten. Ett lasersikte funkar lika bra med Slängskott som med Höftskott. Det har dock ingen effekt vid normal eller riktad eld.

Spårljus minskar svårigheten med 2, upp till vapnets långa räckvidd - längre om det är mörkt. Spårljus gäller dessutom bara när man skjuter automateld. Om standardmix används (1 spårljus per 5 kulor) kan man räkna med att det alltid finns ett spårljus med i salvan. Givetvis får man lov att räkna efter exakt, men det verkar onödigt. Vissa vapen (mest k-pistar) kan inte använda spårljus.

Dessa modifilationer är inte kumulativa - har man ett lasersikte gäller detta till 50 m, därefter gäller spårljusen.

TV-sikten var inte heller riktigt bra i beskrivningen. Om man använder en videolänk, vare sig det är TV, II eller IR, utan axelstöd, så får man 2 på rekylen, mer om det var stor rekyl från början (SL's beömning) eller riktigt dåligt stöd (se nedan). Däremot slipper man svårighetsökningen. Detta för att vapnet kommer att hoppa något alldeles förskräckligt utan ett ordentligt stöd, även om man kan se att vapnet siktar på rätt ställe.

Att skjuta över murar eller runt hörn utan en videolänk är inte att rekommendera. Då får man Ob2T6 på slaget, och 3 eller mer på rekylen. Precis som ovan kommer vapnet att vara i princip okontrollerbart efter första skottet.


Jag hoppas det här kan komma till någons nytta. Kommmentera gärna :)

--
Khyron/Sebastian Palm
sebastian.palm@swipnet.se<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by khyron on 2000-08-25 12:15.</EM></FONT></P>
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Ja, det är upp till dig.
Det som står i Codex är ungefär detsamma som kommer i Offensiv. Jag betvivlar inte att Marcos regler är mycket noggrannt framtestade, med mycket gedigen research, därför kommer åtminstonde jag hålla mig till dem.

/RipperDoc - med undantag för ev. skrivfel

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Kullendorff

Warrior
Joined
27 Aug 2000
Messages
250
Location
Halmstad
Gumbo

*ser Marco framför sig brännandes av en salva spår inne på kontoret*

"Ta det lugnt killar, jag bara researchar lite."
 
Top