RECENSION Vid sjöns rand till Skrômt

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,539
Scenario: Vid sjöns rand
Av: Kristoffer Warnberg
Till: Skrômt
När: 2020

Det finns inget lyckligt slut. Det finns inget att slåss mot. Det här är inte ett kämpa mot det oundvikliga scenario, ett scenario om att lösa saker eller en chans för katarsis. Det här är ett scenario om att ett barn blir sjukt och hur det förstör en familj. Andra familjer har drabbats tidigare och de är trasiga spillror av sig själva. Det är för sent redan. Till skillnad från andra medium som hanterar den här typen ämnen är du mitt i det i Vid sjöns rand. Scenariot utnyttjar att det är ett rollspel så hårt som det bara kan. Spelarna är familjen där föräldrarna har ett barn och syskonen har en syster som blivit sjuk och kommer tas ifrån dem. Karaktärerna är skrivna för att skada varandra så mycket som möjligt emotionellt på vägen ner i avgrunden. Med allt det sagt, det här är inte ett rälsat scenario. Du kan falla ner i avgrunden på flera olika sätt och du kan försöka klamra dig fast på flera olika sätt. Det finns flera olika möjliga upplösningar. Men det finns inget lyckligt slut.

Scenariot använder den svenska landsorts idyllen där inget borde få gå fel som en hammare att slå dig med. Allting fint är fullt. Det använder barndomen och familjen som vapen mot dig också. Du ser det liksom komma på något sätt men det är så vasst och från så många vinklar att det är svårt att värja sig. Kollisionen mellan det gamla ruttna Sverige som bara är fint på ytan och en modern familj är extremt välgjord.

Monstret i det här scenariot är Näcken. Han framställs som en malign gud eller som en grym parodi av livet självt. Han är omöjligt att slåss mot men inte omöjlig att sluta avtal med. Om du inte böjs så knäcks du. Men det är kanske bättre att knäckas än att bli saken han vill böja dig till?

De smarta mekaniska lösningarna från Onda cirklar är kvar. Här finns också lite verktyg för att komma in i rollerna och igång med scenariot. Här finns också ett hårt fokus på trygghet och säkerhetsverktyg som är helt förståeligt med tanke på materialet.

Jag hade varit väldigt försiktig med vilken grupp jag utsatte för det här scenariot med tanke på vad det handlar om. Men just att det vågar gå till en så extrem emotionell plats är vad som gör det så bra.

5 av 5
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,121
Alltid kul att läsa dina recensioner God!

Jag minns att du inte var så förtjust i grundreglerna när du recenserade dem. Har du fått nya tankar om dem efter att ha läst (och gillat) två scenarion till spelet, eller är dessa bra trots systemet?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,539
Alltid kul att läsa dina recensioner God!

Jag minns att du inte var så förtjust i grundreglerna när du recenserade dem. Har du fått nya tankar om dem efter att ha läst (och gillat) två scenarion till spelet, eller är dessa bra trots systemet?
Jag är fortfarande inte jätteförtjust i systemet. Det är helt okej, det är liksom inte dåligt. Äventyren har varit väldigt bra, men jag hade använt ett annat system att spela dem med personligen.
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
420
Location
Linköping, Sverige
2018 spelade jag en tidigare version av detta scenario. Det var jag, en kompis och mina två barn. Det slumpade sig att barnen var i rätt ålder, sonen 18 och dottern 14. Vid det här tillfället var inte RPna könade, så vi valde våra egna kön. Således blev det två pappor i familjen. Jag tror även att mekanismer som "spöke" och liknande inte var lika tydliga, även om RPna i stort är samma nu som då.

Jag vet inte om SL (Anna) var snäll, men vi lyckades i slutändan besegra Näcken, även om det var på håret. Gruppen tyckte scenariot var bra och dottern tyckt det vara det bästa på LinCon det året. Min känsla är att sedan dess har man skruvat upp de interpersonella relationerna i scenariot (och i reglerna i stort). Huruvida det är bra eller dåligt vet jag egentligen inte. Däremot tror jag att det hade varit svårare för oss att spela scenariot i nuläget. På det hela taget tycker jag att den ökade fokuseringen på spöke - lögn - rädsla har gjort spelet krångligare och att man flyttat sig bort från skräckelementet.
 
Top