Nekromanti Vicoshira med Serinebåge

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Hej!
Jag undrar hur det fungerar med styrkekravet då man skall använda sig av kombinationen Serinebåge och Vicoshira(den i alvglas).
Pilbågen har styrkekravet 11 medan skölden har styrkekrav 5.
Ska jag bara lägga till sköldens styrkekrav på pilbågen. Eller är stryrkekravet på pilbågen vad som krävs att spänna den och inte lyfta den?
 

Master Pelle

Warrior
Joined
3 Jul 2001
Messages
216
Location
Skogås
Hej!
Jag undrar hur det fungerar med styrkekravet då man skall använda sig av kombinationen Serinebåge och Vicoshira(den i alvglas).
Pilbågen har styrkekravet 11 medan skölden har styrkekrav 5.
Ska jag bara lägga till sköldens styrkekrav på pilbågen. Eller är stryrkekravet på pilbågen vad som krävs att spänna den och inte lyfta den?
Nej, du skall inte lägga ihop styrkekrav. Styrkekravet på båge är ju normalt om du har tillräcklig hög Styrkan.

Om du tänker använda bågen och skölden samtidig, måste jag säga en viktig sak att du kan INTE använda både båge och sköld samtidig. Det bli för krånglig om man försöker spänna bågen medan man håller skölden, det kommer bara leda till misslyckade eller rättare sagt katastrof.
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Nej, du skall inte lägga ihop styrkekrav. Styrkekravet på båge är ju normalt om du har tillräcklig hög Styrkan.
Om du tänker använda bågen och skölden samtidig, måste jag säga en viktig sak att du kan INTE använda både båge och sköld samtidig. Det bli för krånglig om man försöker spänna bågen medan man håller skölden, det kommer bara leda till misslyckade eller rättare sagt katastrof.
Jo man kan faktiskt använda Vicoshira och båge samtidigt då Vicoshiran är fastspänd på armen och lämnar handen fri just för att man ska kunna skuta båge samtidigt som man håller i skölden.(med någon annan sköld fungerar det inte därimot)
 

Master Pelle

Warrior
Joined
3 Jul 2001
Messages
216
Location
Skogås
Jo man kan faktiskt använda Vicoshira och båge samtidigt då Vicoshiran är fastspänd på armen och lämnar handen fri just för att man ska kunna skuta båge samtidigt som man håller i skölden.(med någon annan sköld fungerar det inte därimot)
Ok då... Vissa specialla sköldar kan man ha samtidig med en båge (Jag har just nu titta på min Vapemästare boken) men jag tvivlar på att det fungera bra, om man inte plantera skölden i marken förstå. Jag har aldrig sett eller hört att bågskyttare kan hålla skölden (med armen) medan han/hon skjuter iväg pilar.
 

Sankt Creigh

Warrior
Joined
17 Feb 2004
Messages
258
Location
SthlM
Om du tänker använda bågen och skölden samtidig, måste jag säga en viktig sak att du kan INTE använda både båge och sköld samtidig. Det bli för krånglig om man försöker spänna bågen medan man håller skölden, det kommer bara leda till misslyckade eller rättare sagt katastrof.
Det går alldeles utmärkt att använda bågskýttesköld och båge samtidigt. Det är liksom tanken bakom bågskytteskölden. Se bara till medeltiden...... Och bågen som nämns här ovan är just en bågskyttesköld så... Just shoot! :gremlaugh:

// Creigh
 

Berfa

Veteran
Joined
19 Mar 2003
Messages
151
Location
Västerås
Det går alldeles utmärkt att använda bågskýttesköld och båge samtidigt. Det är liksom tanken bakom bågskytteskölden. Se bara till medeltiden...... Och bågen som nämns här ovan är just en bågskyttesköld så... Just shoot!

Men bågskyttesköldar är väl tänk att man ställer upp som en vägg framför sig och sedan tar skydd bakom, inte att man har som hängandes vid armen för att skjuta samtidigt?
Bågskytteskölden i eon2 har inget STYK vilket ännu mer styrker att man har den stående, det står också "Bärbar skärm med en spets i nederkant eller stöttor för att en bågskytt eller armbågsskytt skall kunna stå i skydd bakom skölden."

Och sedan vicoschira har jag för mig inte är en bågskyttesköld (har bara grundboken hemma) för den används ju t.ex. av liljans garde tillsammans med lyfali så jag antar att den används som en vanlig sköld (vilket den passar bäst som eftersom den är för smal/liten för att funka bra jämfört med bågskytteskölden).

Men fortfarande går det som någon sa tidigare att använda vicoshira med båge eftersom den kan spännas fast på armen, men det är ingen bågskyttesköld.


/Berfa, som tror att han har rätt men inte är helt säker då han som sagt bara har grundboken hemma.
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Men bågskyttesköldar är väl tänk att man ställer upp som en vägg framför sig och sedan tar skydd bakom, inte att man har som hängandes vid armen för att skjuta samtidigt?
Bågskytteskölden i eon2 har inget STYK vilket ännu mer styrker att man har den stående, det står också "Bärbar skärm med en spets i nederkant eller stöttor för att en bågskytt eller armbågsskytt skall kunna stå i skydd bakom skölden."
Och sedan vicoschira har jag för mig inte är en bågskyttesköld (har bara grundboken hemma) för den används ju t.ex. av liljans garde tillsammans med lyfali så jag antar att den används som en vanlig sköld (vilket den passar bäst som eftersom den är för smal/liten för att funka bra jämfört med bågskytteskölden).
Du har 100% rätt i allt du påstår, både regeltekniskt och ur ett historiskt perspektiv. :gremsmile:

Men fortfarande går det som någon sa tidigare att använda vicoshira med båge eftersom den kan spännas fast på armen, men det är ingen bågskyttesköld.
Dock känns det här lite löjligt, även om det stämmer enligt Eons regler. Vicoshiran måsta vara väldigt lätt för att du ska orka hålla/spänna en båge med en stor sköld fastspänd på armen samtidigt. Väger vicoshiran mer än en bucklare skulle jag nog tagit som husregel att man inte kan använda vicoshiran och någon båge samtidigt. But that's just me... :gremsmirk:


/Rax
 

Berfa

Veteran
Joined
19 Mar 2003
Messages
151
Location
Västerås
Vicoshira... hehe =)

Du har 100% rätt i allt du påstår, både regeltekniskt och ur ett historiskt perspektiv.
Tackar! =) Känns bra att jag inte mässat om nått som var fel =)

Dock känns det här lite löjligt, även om det stämmer enligt Eons regler. Vicoshiran måsta vara väldigt lätt för att du ska orka hålla/spänna en båge med en stor sköld fastspänd på armen samtidigt. Väger vicoshiran mer än en bucklare skulle jag nog tagit som husregel att man inte kan använda vicoshiran och någon båge samtidigt. But that's just me...
Hade jag fått bestämma borde det inte funka heller, möjligtvis om man satte ner spetsen i marken för att få stöd så borde det funka. Då skulle man inte ens kunna spänna fast skölden på armen (utan handtag), då den känns alldelles för lång och otymplig för att kunna användas effektivt.

Tänk följande:
nr.1 har en vicoschira fastspänd på armen och valfritt vapen, nr.2 har vilket vapen som helst med nog mycket anslagsenergi. nr.1 är försvarare, nr.2 börjar med ett hugg och nr.1 väljer att blockera. Han lyckas med blockeringen men slaget tar i skölden på den övre tredjedelen (borde vara normalt för ett högt slag). Vad hindrar skölden från att snurra till och slå nr.1 i ansiktet t.ex.?

Om man då säger "Nej man har en teknik som gör att man blockerar alla slag med mitten av skölden" så har man ju bara istället en väldigt otyplig bucklare.

Men en sak kanske skulle vara om man snabbt kunde byta mellan att hålla i ett "handtag" och ha båda händerna fria. altså snabbt räknat i strid. Då skulle det nog vara användbart ibland. Tror jag =)


/Berfa, som iof aldrig stött på någon med vicoschira & 2H-vapen och nog aldrig kommer att göra det heller
 

Berfa

Veteran
Joined
19 Mar 2003
Messages
151
Location
Västerås
Re: Vicoshira... hehe =) [OT]

Mycket möjligt att jag har fel, jag har oftast fel...
Jag med, men vilken tur att det finns forum då =)
Då kan man ju få reda på saker... hehe... Även om man inte alltid (för mig: oftast inte) tycker att andra har rätt... hrmm


/Berfa, som gillar att diskutera om han vet, eller åtminstånne tror sig veta, vad det handlar om =)
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,217
Location
Göteborg
Jo man kan faktiskt använda Vicoshira och båge samtidigt då Vicoshiran är fastspänd på armen och lämnar handen fri just för att man ska kunna skuta båge samtidigt som man håller i skölden.(med någon annan sköld fungerar det inte därimot)

Vicoshiran har den egenheten att den har passivt skydd för vapenhanden istället för sköldhanden... =)
 

Lord decado

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
174
Location
Replot
Änvänd den så om du vill jag gör det o skiter i regeln det känns mer "fantasy" på det viset. Om man har tillräckligt styrka för att använda skölden kan man nog sikta med bågen samtidigt.

He va en jäkla massa jomas fö naating så enklet som,
"jör som du vill".
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,217
Location
Göteborg
Något för erratan antar jag?
Jag är klar med min tenta nu så det borde kunna skrivas in snart. Måste till Neokontoret och hämta mina tofflor som Blasphemy lagt beslag på.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Måste till Neokontoret och hämta mina tofflor som Blasphemy lagt beslag på.
Aha. Där ser man. Jag visste väl att det fanns ett korn sanning i ryktet att du var Blasphemys toffel. :gremwink:

/Joel - vakar för att kunna nanna gott på väg till Gothcon
 

Hartland

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
384
Location
Umeå
Fast jag tycker inte att det är så nfel endå... Frågan är ju lite hur man hller bågen. Vilken arm håller man den med och blir det då praktistk att ha en sköld på den armen. Jag skulle i alla fall hälst hålla bågen med vänster och dra med höger. Bilr det då mest praktiskt att ha den på vänstern egentligen? Fins det en möjlighet att skölden kommer ivägen då? För mig på något vis verkar det bättre (mindre ivägen) att ha den på högern i sånna fall...
Jag är dock ingen expert. Jag bara kände för att skriva nått.

/Hartland - har nyligen varvat .hack//infektion
 

HerrBjörn

Warrior
Joined
26 Jan 2004
Messages
241
Location
HAninge
Lägg inte ihop men tänk realistiskt istället:
Har du en båge och klarar stykekravet kan du skjuta med den..
Har du en sköld och klarar styrkekravet kan du använda den utan större probs..
Men om du skjuter med en båge kan du inte samtidigt blockera en attack från sidan dock kan du ha skölden på armen...
 

HerrBjörn

Warrior
Joined
26 Jan 2004
Messages
241
Location
HAninge
Nu e du väll ändock ute å cyklar lr?
Vaddå för...
Menar du att vapenarmen e den som håller i strängen?
isåfall e jag med...
 
Top