Vi spelar... Twilight Imperium??

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag har gett upp på brädspelet Twilight Imperium. Det var mitt favoritspel sedan 10 år tillbaka, och fjärde utgåvan är bättre än någonsin, men med två små barn så är det kört att planera in 8+ timmar brädsspelsessioner i nuläget.

Dock så verkar Twilight Wars få ganska bra buzz. Twilight Wars är en fanmade webbaserad gratisklient för att köra Twilight Imperium asynkront. Dvs, man gör sitt drag när man kan. Jag tror det skulle kunna bli riktigt kul, jag tycker alltid Twilight Imperium har varit som bäst när det finns tid/utrymme för massor av diplomati och rollspelande av sin faction och sånt. Vilket är ytterligare ett argument för att spela det med rollspelare! Så... någon som vill spela ett överepiskt och överkrångligt brädspel asynkront i flera veckor med mig?

För den som inte vet är Twilight Imperium en superepisk rymdopera till strategispel (4X) där alla tävlar om att sitta på den galaktiska tronen på Mecatol Rex. Och det finns rymdkatter. Man vill vara 3-6 spelare. Puritaneran spelar endast på 6. Jag tycker att 5 är bäst, det går lite snabbare. 3-4 är schysst att börja med också.

Min friend code är " Khlaeg "

Här är en trailer jag gjorde när fjärde utgåvan kom. Get hyped!



 
Last edited:

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Det låter helt underbart kul, jag är på!!

Dock: jag har aldrig spelat TI. Hur gör jag bäst för att komma upp på banan?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Det låter helt underbart kul, jag är på!!

Dock: jag har aldrig spelat TI. Hur gör jag bäst för att komma upp på banan?
Helt rätt attityd!

Jag tycker det är värt att börja med Space Cats Peace Turtles primer, "learn to learn". Space Cats Peace Turtles är en podcast om Twilight Imperium som man kan lära sig massor av. Här är den:

"Men Arvid" säger du då, "måste jag verkligen lyssna på en primer som är en timma lång, innan jag ens börjar försöka lära mig reglerna?!"

"Nä, egentligen måste du väl inte det." svarar jag då. "Men jag skulle ändå rekommendera det, det är ett trevligt intro som ger värdefull kontext och ett vänligt intro!"

Sedan kan man gå vidare med en regelvideo. Här finns de:


En del lär sig bättre i videoform, en del av att läsa en manual, och manualen finns att ladda ner på Fantasy Flight Games hemsida. Men om man inte har de fysiska komponenterna hemma så är nog video att föredra, så att man kan se grejerna framför sig.

Sedan är det väl bara att börja spela med en snäll och pedagogisk person (jag) som kan hjälpa en att förstå vad som händer. :)
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,450
Location
Köping
Svulstig rymdopera? Feta regelböcker? Jag vill vara med, jag kommer att förlora så hårt!

Funkar den där klienten bra på mobil? Jag tar så sällan fram datorn nuförtiden.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,970
Location
Umeå
Jag är så jäkla på! Men inte heller spelar det på riktigt. Men slänger mig in och kollar primern och gör mig redo!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Jag har alltid tittat trånande på Twilight Imperium-lådorna på diverse spelbutiker. Det är så sjukt snyggt och verkar grymt spännande, svårt och allmänt svulstigt. Annars vet jag inget om det annat än att det lär vara otroligt tidskrävande. Känner tyvärr inte att jag orkar sätta mig in i det nu men jag applåderar initiativet och önskar alla lycka till!
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
.... den där gratis-tjänsten vill ha en produktnyckel som tydligen står skrivet på den fysiska lådan. är det så att en måste köpa en kopia av spelet för att kunna använda den?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,970
Location
Umeå
.... den där gratis-tjänsten vill ha en produktnyckel som tydligen står skrivet på den fysiska lådan. är det så att en måste köpa en kopia av spelet för att kunna använda den?
Damn, inget att åka hem till kompis och spela spel en inte själv äger alltså.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Det låter väldans lockande. Var flera många år sedan jag spelade TI och jag minns det som det roligaste dåligaste spelet 😄
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Har du några tankar på krav på drag per dag eller aktivitet etc?
Nä, inte riktigt. Jag har aldrig provat den här klienten. Jag tänker vi kan köra ett ganska förutsättningslöst första parti där alla kan lära sig spelet och klienten. Jag gillar att lära ut spel!

Då är vi:

Arvidos
Tant Ragnar
Hellzon
Christoffer
Xyas?

Ser utmärkt ut! Max 6 spelare, men 4-5 är bra för ett första parti!

Mitt användarnamn är Arvidos. Frienda mig så kan vi dra igång ett parti på.... Torsdag kväll, hur låter det?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,970
Location
Umeå
Mitt användarnamn är Arvidos. Frienda mig så kan vi dra igång ett parti på.... Torsdag kväll, hur låter det?
Jag tror det krävs något så exotiskt som en friend code för detta...

Torsdag kommer jag vara ytterst passiv då jag kör Burning Wheel då, men om det inte krävs att alla gör något aktivt så tuta och kör så får jag vara aktiv på fredag istället. :)
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Jorden skälver när "ivtOpv" vankar över den!



Min kompiskod är alltså ivtOpv.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag bjöd in er alla till "wrnu testrun" redan nu, för jag ville få chansen att börja kolla på interfacet osv. Så ingen stress att göra något, men acceptera gärna inbjudan!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,448
Location
Helsingborg
Dock: jag har aldrig spelat TI. Hur gör jag bäst för att komma upp på banan?
Kan väl säga att jag kunde aldrig reglerna, gjorde knappt något två första rundorna och höll ändå på att vinna första gången jag spelade. Spelet är rätt förlåtande om man gör fel i början. Men gör inte fel i slutet för då JÄVLAR kommer sköldpaddorna och ÄTER dig!!!
 
Top