Vi spelar äntligen Sju porträtt av Elvira Wallin

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Efter att ha spelat igenom introduktionsäventyret "Elsa Korbins stuga" dök vi ner i "Sju porträtt av Elvira Wallin" idag. Den måste vara en av rollspels-Sveriges mest underskattade kampanjer. Det var åtminstone första intrycket. En väldigt fascinerande berättelse, så klart fullproppad med Fagerska galenskaper. Vi spelar nog egentligen rollpersonerna som mycket mera välartade än vad som var tänkt, men vad gör väl det när händelserna och många SLP tar igen det med råge genom att vara totalt skruvade.

Arferts regelsystem funkar bra. Jag har dock inte läst igenom det i detalj eftersom jag ändå inte är "Game Monster", så det finns kanske delar som är mindre bra. Av förklarliga skäl fanns det inget system till Foundry VTT. Det fick jag bygga själv med hjälpa av Sandbox-systemet.

Det är synd att det aldrig blev något mer av Svenska kulter-rollspelet, men lite av känslan går kanske att få genom att spela "Ingemar Fredmans epistlar" till Call of Cthulhu Sverige?
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Jag tycker att ett problem med äventyret är ordningen portätten är skivna på listan, mina spelare tog dem i turordning och då kommer tex spökhuset först och det är bättre om det kommer några tavlor in.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Jag tycker att ett problem med äventyret är ordningen portätten är skivna på listan, mina spelare tog dem i turordning och då kommer tex spökhuset först och det är bättre om det kommer några tavlor in.
Undrar om det egentligen måste vara så? Ordningen sure, men beroende på vad gruppen får fram så borde de ju fortsätta framåt ganska dynamiskt. Om de misslyckas lite, eller delar på sig, eller vad de nu får för sig.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Undrar om det egentligen måste vara så? Ordningen sure, men beroende på vad gruppen får fram så borde de ju fortsätta framåt ganska dynamiskt. Om de misslyckas lite, eller delar på sig, eller vad de nu får för sig.
Klart det inte måste vara så. Men om man får listan som den är skriven i boken och inte hittar på en anledning att ta den i nån annan ordning så tycker inte jag att kampanjen visar sig från sin bästa sida.
Det var också en annan grej som min grupp hade problem med men det får nog spoilertaggas.

Hela delen som heter typ "alla ombordför helkul" hade vi verkligen inte helkul med. Alls. Dessutom så drar systrarna sitt skämt fel. Det enda rimliga är ju att punchlinen är "vart är nu den där björnen jag ska knulla".
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Vi hade riktigt kul med Sju porträtt av Elvira Wallin-kampanjen för några år sedan. Tror iof att Hakoon, som spelledde då ändrade en hel del saker men lyckat blev det.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Jag tycker att ett problem med äventyret är ordningen portätten är skivna på listan, mina spelare tog dem i turordning och då kommer tex spökhuset först och det är bättre om det kommer några tavlor in.
Det finns inget i kampanjen som säger att porträtten måste tas i någon speciell ordning. Det enda som möjligen påverkar det är geografin. Det hela börjar i Stockholm så det är väl bara naturligt att spelarna börjar där men även där finns det ett flertal porträtt att välja att börja rota efter.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Jag tror inte att vi kommer att följa listan utan mer gå på känsla (och geografi).
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Det finns inget i kampanjen som säger att porträtten måste tas i någon speciell ordning.
Förutom då att man de facto får en lista. Med en tavla överst. Det är jättetydlig UX att titta överst först. Alla som tex kan läsa västerländsk text kommer att börja där.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Jag skaffade aldrig den här kampanjen. Men det här med porträtten verkar kul. Är kampanjen alltså strukturerad kring att ett antal personer ska användas men i övrigt rätt öppet?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Jag skaffade aldrig den här kampanjen. Men det här med porträtten verkar kul. Är kampanjen alltså strukturerad kring att ett antal personer ska användas men i övrigt rätt öppet?
Kampanjen är rätt öppen rakt igenom. Vi letar efter flera av porträtten parallellt. I vissa fall har efterforskningarna kring ett visst porträtt även gett oss ledtrådar till andra.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Jag skaffade aldrig den här kampanjen. Men det här med porträtten verkar kul. Är kampanjen alltså strukturerad kring att ett antal personer ska användas men i övrigt rätt öppet?
Är det färdiga rollpersoner du menar? Det följer med ett antal sådana men det är på intet sätt ett måste att använda dem. Det är mest om spelarna inte har ork/lust att göra egna.

Vad gäller kampanjens öppenhet så är den med flit skriven så att de olika deläventyren, jakten på de enskilda porträtten alltså, ska kunna betas av i helt godtycklig ordning. (En viss naturlig ordning infinner sig dock vad gäller vissa porträtt men det mest på grund av geografin. Om man har uppgifter om att ett porträtt ska finnas ett par hållplatser bort med tunnelbanan så tar de flesta det i de flesta fall innan man bestämmer sig för att ge sig ut på jakt efter ett i en annan stad eller till och med i ett annat land.) Sedan finns det även element (deläventyr/möten med spelledarpersoner/händelser) som spelledaren kan slänga in i handlingen (eller kan låta bli) när hen tycker att det passar.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Ah, det är alltså målade porträtt man ska leta upp? Det är säkert väldigt uppenbart när man själv har boken, men jag fattade alltså inte det. Varför ska man leta upp porträtten? Är det någon som ger ett uppdrag eller finns det annan motivation?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Ah, det är alltså målade porträtt man ska leta upp? Det är säkert väldigt uppenbart när man själv har boken, men jag fattade alltså inte det. Varför ska man leta upp porträtten? Är det någon som ger ett uppdrag eller finns det annan motivation?
Rollpersonerna söks upp av någon som ger dem uppdraget. Eller beordrar dem snarare. Samt är tydlig med att det verkligen ligger i deras intresse att inte säga nej.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Rollpersonerna söks upp av någon som ger dem uppdraget. Eller beordrar dem snarare. Samt är tydlig med att det verkligen ligger i deras intresse att inte säga nej.
Ah, okej. Uppdragsgivare av klassisk typ verkar det som. Det kan förstås funka, men jag hade hoppats på något mer udda i stil med att varje porträtt föreställer någon RP känner eller är släkt med. Och att det därför finns en motivation att agera.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
@Oscar Silferstjerna Med risk för att spoila för dig själv kan du läsa första delen i den krönika som jag lagt upp här på WRNU. Där framgår det varför vi är extremt motiverade att utföra uppdraget.
 
Top