KH Vi snackar Orcher(som alver, fast coola)

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
I ett parelluniversum till Athos spelar jag Bariond en felicisk sjörövarkapten uppvuxen hos orcher. En ädel men hårdför man som verkligen fått se och uppleva den andra sidan med blodsoffer, tatuerings teknik och orchdrank.

Men hur tänker ni att orcherna är i KH. Man kan ju inte låta bli och att känna sympati för dessa hårdföra underdogs. Hur tänker du använda dig av orcher i ditt spel. Hellre spela orch än dvärg och alv.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Just nu finns det ju regler för att spela Orchfolk i form av Svartalf som folkslag. Det vore intressant att se om det finns intresse för att bredda detta, och vad folk i så fall är intresserade av.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Just nu finns det ju regler för att spela Orchfolk i form av Svartalf som folkslag. Det vore intressant att se om det finns intresse för att bredda detta, och vad folk i så fall är intresserade av.
Låt dig gärna inspireras av mina orcher i Sorgeveden.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Låt dig gärna inspireras av mina orcher i Sorgeveden.
Defintivt, gärna! Vi letar lite efter samma balans som du uppnått med Shaqtugashs - att de är farliga rovdjur, men att man kan förstå dem från deras egna premisser. Och att konflikter mellan människor och orchfolk verkligen inte alltid är orchfolkens fel. Sedan har vi ju hittills målat med bredare penseldrag och större variation mellan grupperna - ser fram emot när vi kan punktdyka ned och beskriva en specifik orchfolksklan (eller hord...).

Sen kan man ju notera att en av våra främsta etablerade orch-SLPer, den skoningslöse kung Ulurak, även han är en skallsamlare ;)
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
343
Location
Södertälje/Uppsala
Just nu finns det ju regler för att spela Orchfolk i form av Svartalf som folkslag. Det vore intressant att se om det finns intresse för att bredda detta, och vad folk i så fall är intresserade av.
Av standardfantasysläktena är orcher min absoluta favorit. Jag gillar deras karga tuffhet, okuvlighet och avsaknad av pretention. Människor må upphöja furstar till gudarnas likar och dvärgarna må hacka fram sina städer under bergen. De båda må hata orcherna av fördom och blod som spillts i forna tider, men orcherna lever fria från betyngande adel och fördömande prästerskap. Om andra försöker ta deras land, liv eller ägodelar sätter de hårt mot hårt, och få är lika hårda som orcherna.

Visst drar de ut för att kriga och härja, liksom andra folk. Men de förskönar inte illdåden med tal om urgamla anspråk och gudagivna mandat. När orcher går i strid gör de det för ära och rikedom, stridens rus och segerns sötma. Därom skräder de inte orden.

Nils Gullikssons bild av en orch i DoD-87 ligger väldigt nära hur jag tänker mig dem:

Den kaxiga minen, den utmanande hållningen, bristen på rädsla för liv och lem.

De sämre tolkningarna av orcher är de som skildrar dem som besinningslösa monster. Där deras existens är bara en ursäkt för att hugga ned varelser som går på två ben och talar utan att äventyrarna ska behöva känna någon skuld. Sedan finns det ju också tendensen att i orcherna förkroppsliga den västerländska kulturens koncept av barbariska vildar. Ett koncept som självklart är grovt präglat av främlingsfientlighet, rasism och koloniala idéer om den andre. Det tycker jag man absolut bör undvika i sammanhanget.
Låt dem ha ett samhälle och en kultur med sina ljusare och mörkare sidor. Låt samhället präglas av grymhet och våld, men gör att det går att förstå varför dess medlemmar sätter värde på det och är lojala till det.

Det är i alla fall vad jag tycker om orcher; jag är absolut för att bredda deras närvaro bland äventyrare i Athos.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Låt dem ha ett samhälle och en kultur med sina ljusare och mörkare sidor. Låt samhället präglas av grymhet och våld, men gör att det går att förstå varför dess medlemmar sätter värde på det och är lojala till det.
Jamen precis detta. De behöver inte alls vara tillrättalagda, men det skall gå att förstå dem, ha empati med dem, utifrån dess egna premisser.

Sedan kan det ju vara väldigt stor skillnad på olika orchfolkskulturer och -bosättningar. Särskilt i Athos, där Orchfolk lite lemarckiskt anpassar sig till och formas av sin omgivning.

Det är i alla fall vad jag tycker om orcher; jag är absolut för att bredda deras närvaro bland äventyrare i Athos.
Ja, vi har ju redan Svartalfer men det är defintivt inte omöjligt :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag tänker mig också att synen på orchen skiljer sig mellan olika regioner. Runt Svarta Tornet ses de som fiender, men det sägs att de i Ransard lever sida vid sida med sina mänskliga grannar, och krunska legioner kan mycket väl innehålla svartalfspejare, orchkrigare och annat oknytt.

Om alla alltid betraktar orchfolk som fiender så spelar det ingen roll hur nyanserade man gör dem, de kommer ändå sablas ner. Så kanske bör man börja med att luckra upp dehumaniseringen och låta orcher ha sin plats i samhället?

Jag tror inte att Athos kommer bli som Mundanas (Eon) orcher/tiraker som har ett betydligt högre glastak, men inte heller som Mordors kräk som helt saknar värde.

Edit: Lite av detta kommer snart visa sig i en beta-PDF i en e-brevlåda nära dig (om du är backer, vill säga!)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
På samma sätt bör inte alven ställas upp som orchens antites. Det ger en väldigt förutsägbar världsbild som inte alls passar ihop med Athos myller och gråzoner.

Dessa relativt små ändringar gör båda folkslagen mer intressanta.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
I de Kardunska utmarkerna där den alviska storfursten Felchior Daggkåpa av Skymningen har sitt hov, lever människor på knä under träldom av skogsfolket som plågar dem med pålagor och dekret. Så länge någon människa kan minnas har alverna pissat på penter, nordmarkare och faltrakiers ryggar. Och när dessa har bett echterna om hjälp har dessa varit fullt upptagna med sina egna göranden söder om Aidne. Nu står människornas hopp till klan Mogdhas, en orchklan som lever på nordsluttningarna av bergen Pålspetsen, Lansen och Vindryggen. Klan Mogdhas leds av Benbesvärjaren, en mäktig shaman som leder ett fritt folk av orcher. Orcherna driver sin jord av Aidniska bergsgrisar och ser från sina berg hur människorna i dalarna plågas av alverna från skogen.
 
Top