Vi skriver en dungeon tillsammans! The Dungeon of W'RNU!

Efter en segdragen och tröstlös vanding genom djungeln kommer ni äntligen fram till en källa med friskt vatten - Minerva Gibsons vattenfall. Efter att ha släckt er brinnande törst och baddat de värsta insektsbetten upptäcker ni att ryktet stämmer. Bakom vattenfallet finns helt riktigt en stenport med mystiska inskriptioner. Ni har dock inte hunnit först - murgrönan är borthuggen och stenportens ena dörr står på glänt…
 
Last edited:
Ingången var alltid med äventyrarna. Det är inte konstigt att de inte kan hitta de föremål de behöver från sin säck då säcken de bär är ingången till ruinerna av det fängleskomplex där en magiker förseglades i urminnes tider. Ledtråden till att komplexet finns där är den svala vind som går att känna mot hand och arm när någon sträcker sig efter föremålen i säcken.
 
Efter en segdragen och tröstlös vanding genom djungeln kommer ni äntligen fram till en källa med friskt vatten - Minerva Gibsons vattenfall. Efter att ha släckt er brinnande törst och baddat de värsta insektsbetten upptäcker ni att ryktet stämmer. Bakom vattenfallet finns helt riktigt en stenport med mystiska inskriptioner. Ni har dock inte hunnit först - murgrönan är borthuggen och stenportens ena dörr står på glänt…

Jag älskar den här. Väletablerad, inbjudande med inslag av in media res.
 
Efter att ha slutfört ritualen i Markisinnans bibliotek ser ni hur den stora oljemålningen förändras och sträcks ut i icke-euklidiska dimensioner. Tromp l'oeiltrapporna i målningens bakgrund, bakom drottningen av Saba, blir plötsligt tredimensionella och verkliga och ni kan känna källarlukten slå emot från tavlan. Dags att se om legenden om Solomons gruvor stämmer!
 
Er lokala helgedom har vackra pelare, sirliga torn, makalösa valv och de mest fantastiska fresker. Ett av de många rummen i helgedomen är under renovering och under golvet har man hittat en trappa. De första trappstegen leder neråt men sen tycks de bli upp och nedvända, omöjliga att gå på, är det en synvilla? Om man följer trappan hamnar man på helgedomens andliga skuggsida, en upp och nedvänd spegelbild av helgedomen, där rummen är desamma men innehåll och användningsområde är något helt annat.
 
Last edited:
Tänkte spana in resultatet men nu kunde jag inte se det längre, istället kom jag till sidan med röstningsalternativen igen. Vill inte råka dubbelrösta för att se alternativen :) Hur kan man se hur det går?
 
Tänkte spana in resultatet men nu kunde jag inte se det längre, istället kom jag till sidan med röstningsalternativen igen. Vill inte råka dubbelrösta för att se alternativen :) Hur kan man se hur det går?
Oj. Det kanske inte går med Google forms om man inte är inloggad när man svarar... hmm. Jag ska rota lite.

Här är en länk till resultat hoppas jag
 
Vi har fått in 50 röster.. känns som att det kanske räcker för att komma igång. Svaren blev som följer:
1643386638714.png

Så det ser ut som att det blir tre ingångar! Spännande! Jag ska sätta mig och försöka rita det då helt enkelt. Återkommer med nästa omröstning så fort jag är färdig.
 
Vi har fått in 50 röster.. känns som att det kanske räcker för att komma igång. Svaren blev som följer:
View attachment 8084

Så det ser ut som att det blir tre ingångar! Spännande! Jag ska sätta mig och försöka rita det då helt enkelt. Återkommer med nästa omröstning så fort jag är färdig.

Det ska bli kul att se hur du gifter samman förslagen!
 
Finns det en målbild för antal rum och våningsplan och så? Har tusen idéer men kanske vill spara rum till lägre plan (vilket plan är Dantes inferno? hur långt ner hittar vi slutbossen Trädgårdsmästaren? var bor den kartritande kaosmagiker-råttmannen? Osv osv)
 
Back
Top