Nekromanti Vi ska spela 5th edition. Tips på karaktär?

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jag vet inte vad jag ska köra, är lite sugen på en ranger men gillar egentligen inte rangermagier.. Å i övrigt är de ju egentligen inget att hänga i julgranen i 5th edition.

Sharpshooter featen gör ju att man blir en hyfsat bra bågskytt så i teorin går det ju välja annan klass istället.

En annan tanke är en barbar/warlock som jag tror skulle vara kul om än lite ond. 2h yxa och lite Spells.

Nå tips på andra annorlunda eller roliga klasser man kan spela, eller någon rolig variant av bågskytt man kan göra.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Rangern är svagaste klassen. Och med en magi fighter och en natur paladin i boken hade jag inte.

Warclerik är inte bästa cleriken men man får magi och en fet yxa och är fortfarande en av de bästa klasserna så att du inte går max optat är ok. Och de är kul att spela! ????
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vill du spela något annorlunda rekommenderar jag Warlock - men den kan vara extremt svårspelad.
Warlock "kräver" i princip att rollpersonerna kan göra många short rests, då warlock-förmågorna inte återfås efter long rests, utan efter short, till skillnad från de flesta andra klasserna.
Spelar man en kampanj där rollpersonerna inte har möjlighet att göra flera short rest per dag kommer Warlocken bli tråkig att spela.

En tråkig sanning i DnD5 är att du sällan vill kombinera olika saker som kräver olika abilities.
Du har bara "råd" att göra en rollperson som är bra på 1-2 abilities och då måste man ofta välja ras/klass/feat efter dessa abilities.
Med det sagt går det fortfarande att göra ganska häftiga kombinationer om man anstränger sig.

Att tänka på:
- Ranger i PHB är sämst. Det finns en alternativ ranger på Unearthed Arcana som istället är überbra, så det är inte alla spelledare som tillåter den.

- Barbar kan vara lite svår att spela då mycket av dess "kraft" kommer från rage. Har man ingen möjlighet att använda rage blir man inte bra.

- Druid är roligast som shape shifter (circle of the moon). Men allt som har med polymorph tycker alla är för bra, så nu är reglerna för druid shape shangeing tråkiga och druiden blir inte alls bra enligt mig.

- Monk är också en av de där klasserna som är svårspelad, så man måste tänka till lite hur man ska göra den intressant.

Även multiclassing har blivit svårare.
Folk har alltid klagat på att multiklassade rollpersoner är för bra, så de "fixade" det i DnD5.
Jag skulle inte säga att de gjort multiklassning dåligt, men så som reglerna är skrivna är det värdelöst att börja multiklassa förrän ens första klass blivit level 5.

Jag tycker att bågskyttar blivit lite förbisedda i DnD5. Det beror på att många klagat på att avståndsvapen är för bra. Bl.a. tycker jag att det saknas häftiga archer-feats och häftiga archer-förmågor.
Om du har tillgång till Xanathar's guide finns en fighter archetype som heter arcane archer, men jag var inte speciellt imponerad av den.

Hittar du en klass som du tycker är intressant, använd sedan google.
Googla dungeons dragons [class] guide
så brukar man få träffar på olika guider som folk har gjort för att "opta" de olika klasserna.
Även om du inte följer guiderna ger det insikt i hur de olika klasserna fungerar som kan vara svårt att räkna ut själv om man inte spelat spelet.
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Jag skulle föreslår en dex baserad archer battle master fighter.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jo vi hade funderingar kring en monsterjägar kampanj så jag kollade in ranger och nä de har verkligen gjort den sämst. Sharpshooter festen gör det lite bättre men å andra sidan kan alla ta den så...

Å andra sidan med Hunter mark, å jägarvarianten kan man göra 2d8 +1d6 per skott på en skadad fiende. Lägg på 4-6 skada med bara - 2 eller 3 på to hit så gör man ju rätt ok skada. Inte en Fighter men liksom ok. Men jag håller med om att den är sämst ;)

Barbar warlock tanken var ytterst tematiskt i tanken att en Barbar dragit iväg för att leta sin sprit totem på lvl 2 och istället gjort en deal med en demon. Med rätt spels så gör det mindre och man kan ha hyfsat bra styrka och con från början och 16ac med armor of shadow utan dex.

Jag gillar combat maneuvers från fighterna dock, känns roligt att använda (utan att ha testat). Läste nått dokument när de testat byta ut Spells å fick sånna plus lite potion making typ. Men minns inte vart, tror det var en dnd snubbe däremot så borde ju vara ok kanske.

Måste kolla in warclerics också.

Det lät som att vi skulle möta hyfsat tufft motstånd och vi är nog bara 3 spelare så därför vill jag iaf ha en hyfsat bra figur, men att det är roligt är viktigast ;)
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Kalil;n293326 said:
Jag skulle föreslår en dex baserad archer battle master fighter.
Det har jag faktiskt haft som npc, funkade riktigt bra speciellt eftersom många maneuvers funkar ranged
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
.113;n293332 said:
Jo vi hade funderingar kring en monsterjägar kampanj så jag kollade in ranger och nä de har verkligen gjort den sämst. Sharpshooter festen gör det lite bättre men å andra sidan kan alla ta den så...
Se om din spelledare tillåter den här:
http://dnd.wizards.com/articles/features/unearthed-arcana-ranger-revised
Den är mycket bättre än rangern i PHB.
WotC har lovat en ny balanserad uppdaterad ranger, men den har vi väntat på i nästan två år nu.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
God45;n293315 said:
Rangern är svagaste klassen. Och med en magi fighter och en natur paladin i boken hade jag inte.

Warclerik är inte bästa cleriken men man får magi och en fet yxa och är fortfarande en av de bästa klasserna så att du inte går max optat är ok. Och de är kul att spela! ????
Ju mer jag tänker på det desto roligare känns det! :)
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Om du vill spela en vildmarksnisse så finns ju Scout-roguen från Xanathar's Guide.

Annars är ju den bästa klassen Lore-barden.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Staffan;n293352 said:
Om du vill spela en vildmarksnisse så finns ju Scout-roguen från Xanathar's Guide.

Annars är ju den bästa klassen Lore-barden.
Jag har kört en lorebard/assasdin en gång. Grymt kul
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Droppar in ett förslag på en klassoberoende kombination som är nice:

Riktigt usel INT + Inga lärdomsfärdigheter + Bakgrunden Sage. Eftersom Researcher triggar när du _misslyckas_ med ett check för knowledge så blir det an aldrig sinande källa av sköna äventyrsuppslag :)
 
Top