Nekromanti Vi på äventyr...

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Funderar på att göra ett enkelt rollspel för unga spelare (eller äldre barnsliga) som bygger på klassiska pojk- och flickböcker...

Arbetsnamnet är

”Vi på äventyr”. tills jag kommer på nåt fiffigare

Rollspelsäventyr under sommarlovet som aldrig tar slut. Någonstans vid den bläsiga, klippiga kusten i "Cornwall" (eller egentligen varsomhelst, även i Sverige) under ett 40-50-tal som aldrig fanns.

Tänk Enid Blyton, Tvillingdeckarna, Narnia, Kullamannen. Spioner, smugglare, deckargåtor, piratskatter, spökhus, gurkmackor (prickig korv om man kör i Sverige) och kanske lite magi på ett hörn.

Ett enkelt system i stil med det i Fjärran dalar.

Färdigheter:
Fippla (tack Mekanurg) och mecka
Busfällor (snubbeltrådar, stenkulor på golvet, Hink med vatten osv)
Krokodiltårar (manipulation genom att spela på känslor)
Liten och smidig (ta sig igenom de mest smala passager)
Stark som en liten björn
Karta och kompass
Pennkniv
Blåljuga (bluffa med "fast talk")
Tyst som en mus (gömma sig och smyga)
Klätterapa (klättra upp för branta klippor och liknade)
Bygga koja
Hålla andan
Packmästare (alltid ha med rätt prylar i ryggsäcken)

Sen finns det kanske mer vanliga färdigheter, som simma, segla, paddla, cykla, rida osv...

Tänker mig en kort liten svartvit bok (med färgomslag) i klassiskt format.
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
”Vi på äventyr”. tills jag kommer på nåt fiffigare
Vad kallas egentligen genren? Ungdomsdeckare låter rätt trist. Jag tycker att ordet "Mysterier" bör ingå

Färdigheter:
"Djurvän"
Det finns alltid en i gänget som har ett djur eller lätt blir vän med djur.

"Svärmorsdröm"
Det här är en viktig egenskap som ungdomsdeckare måste. De är alltid äckligt väluppfostrade och den här färdigheten är viktig där man pratar med snälla vuxna eftersom det ökar trovärdigheten i det som sägs.

Något som också föranleder mig att fundera kring ett trovädighetssystem. Alla ungdomsdeckare som hittar ett liga med smugglare eller tjuvar brottas alltid med problemet att de inte blir trodda av t.ex. polisen. Det är därför de själva måste ta tag i problemet och samla bevis. Kan man inte tänka sig att något form av värde måste överstigas för att polisen ska ta barnen på allvar. Detta sker t.ex. genom att samla bevis. Ju otroligare ploten är, desto högre värde att överstiga. Något som kräver mer arbete av hjältarna.

Poängen med äventyren blir då inte att själva "fånga" bovarna utan att se till att polisen gör det.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
gillade det där med bevisinsamling... för så är det ju, de har misstankar i början, men inget som gör att de vuxna är villiga att vidtaåtgärder.. Ungarna börja med att misstänka den skumme nyinflyttade grannen (som har ett respektabelt yrke, som doktor)... men är det han som ligger bakom konstigheterna som pågår? eller är det så att han egentligen jobbar för regeringen och är den som de behöver hjälp från i slutet "av boken"...

Sen kan man ju göra så att kidsen är på sommarlov på en isolerad ö i hebriderna, vilket gör det svårare att hämta polisen.. speciellt om det blir dimma, om man inte kan ta båten till fastlandet..
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Intressant ambition men...

...läser kidsen idag verkligen Enid Blyton et. al? Narnia (vad den världen nu har för likheter med "Kullamannen" och "Vi fem...") och fantasy i bästa Harry Potter-stil tror jag nog går hem, men jag tror att välkammade ungdomar som löser brott under sommarloven är tämligen ute. Att man går på upptäcksfärd och upplever lagom skrämmande saker och löser brott i intressanta miljöer tror jag nog kan funka. Sedan är det förstås väldigt, väldigt mycket snack kring lämpliga nybörjarrollspel och massor av teorier kring hur de borde se ut, men få som faktiskt ger ut några spel. Så kör på bara om du tror dig ha något bra på kroken. Personligen tror jag mer på upptäckaräventyr i Midgård, bland pirater eller i rymden än under ett permanent 50-tal. :gremsmile:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Intressant ambition men...

..överraskande många gör det... (vet jag som pappa till 2 barn). För ungar i åldern 6-12 år så är det nåt väldigt intressant och attraktivt med "förr i tiden".

Kullamannen är ju en ren ripoff av vi fem, bara placerad i Sverige på 60-talet. Med sin tidsfärg. Samma sak med Kråkguldet.

...fast man kan ju tänka sig alternativa settings, men ett liknade koncept ja. Eller slänga in lite faeries på ett hörn. Faeries, spöken och nazister (som gillar det ockulta).
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Å'fasen !
Då får man ju önksa lycka til.
Lite kul är det att ni drar upp inspiration ifrån t. ex Edit Blyton. Fasen, man lusläste ju dessa böcker juh. Så det väcker en gammla minnen till liv. Minst sagt.
Hursomhellst, hopas att ni ror hem det hela & att boken kommer ut.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,520
Location
Helsingborg
Re: Intressant ambition men...

...men jag tror att välkammade ungdomar som löser brott under sommarloven är tämligen ute.
Musse Pigg har ju sådana äventyr hela tiden och Lilla Jönssonligan finns ju (om än den sistnämnda är omvänd). Bara för att "Fem"- och "Kitty"-böckerna är urgamla, så behöver det väl inte finns nutida varianter?

/Han som tycker att konceptet är skitfräckt, särskilt med ro83rts förslag
 

kängtrollson

Veteran
Joined
22 May 2006
Messages
186
Location
Kalmar i Kalmar län i Sverige
Re: Vi på äventyr...Scoobe do?

Hade någon bafylletanke om något liknande, fast det var scoobe do, Kenny Starfighter och röda vs vita rosen som låg till grund för ideen. Tänkte man kunde utforma det hela som någonslags kollegieblock. Sedan tänkte jag inte mer på saken.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Re: Intressant ambition men...

Både Kitty och Fem finns i nutida utgåvor, så uppenbarligen har de en läsekrets. Min nioåriga dotter fick nyligen en lill-Kitty-bok. där en åttaårig inkarnation av detektiven löser barnproblem (typ vem har stulit sköldpaddan?)

Min favoserie i genren är Alfred Hitchcock och tre deckare-böckerna.
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Intressant ambition men...

mmm... tänker på mina favoriter
Dante och tvillingdeckarna.

Vore himla kul med en lagom blasé blandning av genren med just Harry Potter och liknande. Det öppnar för en bredare krets och vad är Potter om inte en annan variant av deckarhistoria med magi som inslag...

Jämför;
Ingen tror på huvudpersonerna
Huvudpersonerna får reda på hemligheter
Huvudpersonerna är barn
Folk som inte är förväntade Onda, är onda.

Det finns säker fler likheter än skillnader helt enkelt.

Och innan ni surar för att jag svarar på flera olika inlägg hos Mekanurg så ska jag bara säga att jag läst alla inlägg... och det inte är specifikt hans inlägg jag svarar på, men det var där jag började.

Eva
 

Frank_UBBT

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
97
Location
Kallhäll, Järfälla
även sagans värld

För tankarna lite till lilla Jönssonligan men även Peter Pan och lilla Nemo i drömlandet.

Förutom det idylliska 50-talsgrannskapet kan man även använda sagans värld och låta dessa vävas in i varandra.
Äventyr i dessa fantastiska världar är roliga men snart kommer hemlängtan i allt. Då vill man återvända till sin familj, vänner och skolan.
Lite som True20-settigen Razor in the Apple, bortsett från horrortemat då.
 
Top