Nekromanti "Vi" och "Dem"

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: "Oss" och "de"

"Så, vilka metoder brukar du använda för att få spelvärldar att bli mindre "vi och de"-iga och mer intressanta?"

Det kanske var ett olyckligt ordval, en del rollspel mår bra av att ha "vi" och "de" (Wow, he´s evolving!) och de skulle definitivt inte bli mer intressanta om man tog bort polariseringen. Vem vill vara en Shoggoth, liksom? Och jag tänker då inte låta någon spelare få gestalta ett dväljeting i mitt egna rollspel Eskapix! De är "de" och skall så förbli.

Nå, jag har iaf lekt med tanken på ett "vi och de"-löst rollspel där man verkligen tar konceptet till dess yttersta spets. Där det inte skall finnas några eller någon som man inte får gestalta som rollperson. Där alltså inget är förbjudet. Tänk dig att få vara Darth Vader i Star Wars om du vill... Det skulle nog inte gå, men i min spelvärld skulle alltså inget vara omöjligt.

En sådan spelvärld måste vara:

Civiliserad och högutvecklad:
för annars kommer vanliga djur att få ta rollen som "de". Spelet kommer alltså inte vara byggt för äventyr i vildmarken bland farliga djur.

Nivålös:
och då menar jag att det inte ska vara så att alla rollpersoner får som bäst vara pluttinutti-generationens vampyrer medan spelledaren kan stoppa in värsta übergrevarna med oändligt mycket bättre spelvärlden som fiender i äventyret.

Vanliga rollspel har ett sorts barnsligt hierarkiskt system där några få individer är suveränt bra och det finns massor med alldagliga loosers i botten, men i mitt spel skulle det alltså finnas en nivå med sådana som är bra (och de är alla överlag ungefär lika bra = precis som i vår verklighet, alltså (enligt mig)) och några få individer som har haft otur här i livet, som kanske har sämre spelvärlden (men som är roliga att gestalta ändå).

Inspirerande ur alla perspektiv:
Det ska inte vara ett spel där man antas vara de allierade och skall spöa skiten ur axelmakterna, utan spelvärldens konflikter skall beskrivas från båda hållen. Man skall komma med flera inspirerande förslag på vilka äventyrare man skall kunna skapa i spelet, oavsett om man vill vara en alv eller en orch, och spelvärlden i sig ska vara byggd så att ingen folkgrupp på ett markant sätt utstötts av de resterande. Man ska möjliggöra och inspirera spelarna till att utforska alla möjliga alternativ till rollpersoner som står till buds.

/Rising
som passar på att säga att det här inte är punkter som framtidens rollspel -måste- ha för att vara spelbara eller något sånt. Det är bara ett alternativt sätt att skriva rollspel på. Jag kommer även fortsättningsvis tycka att de är kul med rollspel som fungerar som vanligt.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: "Oss" och "de"

Okej, nu börjar vi komma någonvart. Men som jag ser det är det intressantaste kanske inte hur man ska göra ett spel där det inte finns något "vi och de" utan hur man ska hantera "vi och de" i "vanliga" spel (som redan finns, alltså).

Ditt ursprungliga inlägg handlade om att alla sorts varelser borde vara spelbara, men jag skulle vilja se på det på ett annat sätt, nämligen att alla sorts varelser borde vara nyanserade. På sätt och vis hänger det ju ihop -- om en varelse ska vara spelbar måste man ju veta lite mer än var den bor och hur man slår ihjäl den. Men en varelse kan väl vara nyanserad utan att man för den skull riktar in sig på att göra den spelbar? Trots allt är de flesta spelare inte intresserade av att spela "dem" (tror jag alltså) så ett spel som faktiskt inriktar sig på att erbjuda den möjligheten blir antagligen bara intressant för ett fåtal (dessutom har jag ingenting att tillföra i den dskussionen).

Men att göra alla sorts varelser nyanserade är intressant i alla rollspel. Även om man inte går så långt som att erbjuda spelarna att spela troll så blir det intressantare om troll är något annat än vandrande utmaningar. Man behöver inte frångå "vi och de"-konceptet heller (som du nämnde så funkar det ju faktiskt bra i många spel); trollen blir kanske inte mindre "de"-iga bara för att man vet att de äter höstlöv och dansar samba i månskenet, men de blir helt klart intressantare och mer nyanserade, vilket i sin tur är en fördel om man vill göra dem spelbara.

-JPS- vill vara en Shoggoth...
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Re: Dial 991 till kliniken!

Nejdå man kan juh inte vara übermäktiga Antediluvians eller Methulselahs och de har faktisk en väldigt utpräglad Dom särställning.

/Elin gillar förresten bander Changelings
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Challenge rating!

Man får visst vara Baal-vampyr. De bara avråder från det. Och man får visst spela antediluvian - jag har läst om intressanta krönikor som baserar sig på legenderna om den andra staden och den grå grå forntiden. WoD tar sig då annorlunda uttryck, milt sagt. Att spela metuselah innebär naturligtvis andra sätt att tänka, och kan kanske bli rätt trist om man ställs inför vanliga rpoblem. Jag tror att nyckeln till problemet kallas "challenge rating".

Det låter ju rätt lattjo (pun intended) det där med ravnos och pookas, men om det ska va så ska det va tragedi. Det är trots allt World of Fucking Darkness.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Challenge rating!

"Man får visst vara Baal-vampyr. De bara avråder från det."

Well, okej, men man får faktiskt vara drake i gamla DoD (alver och drakar står liksom i samma raskapitel och har inga övergripande regelskillnader som säger att alver får vara rollpersoner medan drakar inte får det), det är bara det att det förutsätts att man inte spelar det på det viset. Det finns ett "vi"; sådana som man inspireras till att välja som rollpersoner och "de" som man avråds/ avskräcks ifrån att använda som rollpersoner, men som är särdeles lämpliga att använda som fiender i äventyr.

WoD har väldigt många grupperingar som är lämpliga till standardiserade äventyr, det medges, men när det gäller Baal till exempel så står de helt klart utanför systemet.

/Ris
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Re: Challenge rating!

WoD har väldigt många grupperingar som är lämpliga till standardiserade äventyr, det medges, men när det gäller Baal till exempel så står de helt klart utanför systemet.
Visst stämmer det, men Clanbook Baali innehåller flera goda uppslag till kampanjer i baalimiljö. WW är MYCKET noggranna med att hela tiden påpeka att det är spelarna och spelledaren som sätter gränserna. Det är något helt annat än Äventyrsspels idéer om ett hjältepoängssystem som helt baseras på att slakta "de andra" och där snedsteg bestraffas. I WoD kan "de onda"/"de andra" utvecklas som rollpersoner och ges viss karaktär. Personligen ogillar jag sabbatstorys, men möjligheten att bygga dem finns ju. Själv föredrar jag cynism och nihilism a'la Kult, men smaken är ju som baken - full av skit.
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: militära rollspel

(Sitter här med veckans sitta-och-skumma-igenom-vad-krille-sagt-nu; saknar en motsvarighet till månadens-JMS-yttranden på usenet :))

Kommer plötsligt att tänka på ett rollspel som fanns en gång i tiden som handlade om att Di Röda (sovjet, warsawapakten, what have you) invaderat USA och nu återstod bara rebeller/gerilla (endast en liten by... etc :gremwink:)

Jag minns inte vad spelet hette men jag vet att det fanns ett äventyr/supplement som hette My Own Private Idaho som även inkluderade helikopterregler, för det fick jag bundlat med något som jag ville ha i en junksamling vid något tillfälle :)

Nån som vet vad jag snackar om och minns vad det hette och/eller har några andra minnen av detta?
 
Top