Vi måste prata om kartpaketet

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,607
Location
Uppsala
Fick hem Neotech Edge idag och måste säga att kartpaketet kan vara det bästa supplement jag någonsin sett till ett rollspel. Ett block med kladdbara kartor som går att använda till vilket modernt(-isch) rollspel som helst. Risken är relativt stor att jag beställer fler kartblock bara för att jag kan se mig själv använda dem i tid och otid och slippa tortera mina stackars spelare med det jag försöker rita själv.

Vem som än kom på idén förtjänar en Oscar!
 

Zaporogen

Veteran
Joined
13 Mar 2018
Messages
13
Kul att du gillar det! Som med praktiskt taget allt annat i Neotech Edge så satte vi ambitionen väldigt högt även för kartpaketet (som annars lätt kunde ha blivit en ganska tråkig produkt) och efter en gemensam insats från hela teamet blev slutresultatet väldigt bra. Hoppas det inspirerar till många timmars spelande!

//Daniel
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Verkar riktigt bra! Hur många olika kartor finns det i blocket? Hade gärna sett något liknande till till exempel Mutant År Noll, för att förenkla zonkrälandet. Just kartor tycker jag är svårt att improvisera i stundens hetta och samtidigt få till det bra, vilket kan vara en svårighet när man spelar spel av sandboxkaraktär där det plötsligt kan dyka upp en byggnad att utforska som man inte hunnit preppa. Att improvisera till exempel rumsinnehåll tycker jag då är mycket lättare. Och med förbehåll för att jag inte vet riktigt vad som finns på sidorna i Neotech-paketet (ser ut att finnas lite rums/områdesbeskrivningar, lite one-page-dungeon-känsla typ?) så tycker jag det också kan vara ännu enklare. Bara kartor skulle räcka bra för min del, som någon sorts Dyson Logos-samling fast för moderna byggnader.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Kul att du gillar det! Här finns en sample PDF med en av kartorna: https://drive.google.com/file/d/1-NNBFOfFu8cTE7q8IdhXAzPaR6KkL95-/view?usp=sharing .

Vi ville att varje karta skulle kunna ha ett litet äventyrsuppslag, utan att samtidigt vara helt styrd. Så varje karta kommer med en liten stämningstext och några ifyllda saker på kartan, för att sätta igång inspirationen.

På baksidan finns fält för att fylla i efteråt vem som var där, om någon fick high score (hög skada), etc. Ska bli kul att se om folk använder dem!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,607
Location
Uppsala
kloptok;n339390 said:
Bara kartor skulle räcka bra för min del, som någon sorts Dyson Logos-samling fast för moderna byggnader.
Jaaa! Har insett med det här blocket att jag nu vill ha kartblock till alla tänkbara spelvärldar...
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Hur många olika kartor är det?
Finns det som pdf?
 

Punch

Veteran
Joined
11 Jan 2020
Messages
6
Svårt att få grepp om vad som ingår. Någon som vill berätta? Knappt med info i etern också.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,607
Location
Uppsala
Punch;n339511 said:
Svårt att få grepp om vad som ingår. Någon som vill berätta? Knappt med info i etern också.
Ett block med trettio kartor samt tre stycken A3-kartor som visar världen, Pearl River Delta, och något mer. Personligen tyckte jag A3-kartorna var rätt menlösa men blocket är underbart!
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Är det trettio olika kartor eller typ samma 6 som återkommer 5ggr var?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,607
Location
Uppsala
chrull;n339518 said:
Är det trettio olika kartor eller typ samma 6 som återkommer 5ggr var?
Vad jag sett efter att ha skummat det så är det 30 olika kartor. Lägenheter, hotellobbies, jetplan, etc. Väldigt blandat och användbart. Men jag kan inte svära på om det är någon som återkommer eller ej.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Tack!

Och ingen har sett någon pdf-version någonstans?
 

Zaporogen

Veteran
Joined
13 Mar 2018
Messages
13
Ursäkta sent svar! Jag får nästan dubbelkolla för att vara hundra procent säker, men om jag minns rätt ska det vara 30 separata kartor med kort story-text samt ett par utplacerade "points of interest", och i slutet av blocket är det ytterligare 5 sidor med 2 kartor vardera, dock utan story och POI. Så sammanlagt bör det alltså vara 40 kartor per block. Min tanke var från början att admin skulle kunna rycka loss 3-4 kartor ur blocket och bli tillräckligt inspirerad av de korta texterna för att kunna sätta ihop ett eget scenario, men de går givetvis att använda helt fritt också!

Vi har inte diskuterat en PDF-version av kartblocket ännu. Men om det finns en efterfrågan är det självklart möjligt att det blir aktuellt.
 

Oden

Veteran
Joined
1 Nov 2009
Messages
97
Jag är både villig och redo att ge bort pengar för välgjorda moderna kartor, speciellt om de kommer i digitalt format.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,607
Location
Uppsala
Zaporogen;n339940 said:
Min tanke var från början att admin skulle kunna rycka loss 3-4 kartor ur blocket och bli tillräckligt inspirerad av de korta texterna för att kunna sätta ihop ett eget scenario, men de går givetvis att använda helt fritt också!
Idén är raktigenom genial. Personligen är jag inte överdrivet intresserad av något mer än kartorna dock. Har rivit bort de korta texterna nu när jag faktiskt använt dem. Men att ha kartor i ett block är genialt — det är något som borde göras till alla tänkbara settings nu! Rymdskepp, borgar, dungeonrum, skogsdungar, etc., etc. Otroligt användbart och praktiskt!
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Ja väldigt smart och användbart. Blev imponerad när jag såg detta. Vem kom på det här?
Ge henom (för att vara Neotechs retorik trogen) en medalj!
 
Top