Nekromanti Vi kan åka till månen, men...

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Men är inte det lite samma sak som att säga "jag kan inte åka till brasilien" för att jag inte har någon biljett utan måste bege mig till en flygplats och köpa en först?

Fast det stämmer nog annars det du säger att det inte finns några månraker i fungerande skick som står och väntar på att någon ska plocka fram dem.

/Anders
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
- När man lär sig köra bil så måste man utveckla ett ytterligt komplext finlir med fötterna för att hantera koppling och gas i startögonblicket. Samma finlir krävs vid växling. Detta trots att bilar har funnits i hundra år. Varför?

Det intressanta är att i Sverige är den manuella lådan standard och en automatlåda kostar mellan 10-25 kkr extra vid inköp. I USA, bilens förlovade land, är det tvärtom. Betyder det att de är smartare där?
 

mcwolfe

Veteran
Joined
11 Dec 2001
Messages
172
Location
Vänersborg
Inte om jag förstått det rätt. Jag menar, jag vet hur jag skaffar mig en flygbiljett till Brasilien (då borträknat från att det är snordyrt och att jag inte har råd). Vad jag förstått så vet de som jobbar på Nasa idag inte hur de ska använda den utrustning de har idag för att komma till månen.

McWolfe
 

ostro

Veteran
Joined
1 Apr 2004
Messages
165
Location
tullinge
Mikrovågsugnen 1959!
Om du trodde att mikrovågsugnen var en uppfinning från senaste årtiondet tar du fel! Husqvarna lanserade faktiskt redan på 1950-talet denna revolutionerande, supermoderna nyhet för köket.

hämtat från husqvarna

Vilket gör hela microvågsproblematiken ännu mer upprörande.

I japan finns det toaletter som inte bara sprutar ut lukta gott automatiskt. De spelar små melodier medans du sitter där för att dölja pinsamma ljud, masserar med en vattenstråle där nere för att...euhum, har en uppvärmd sittring, inbyggd internet uppkoppling och espresso maskin(typ, det är inte långt ifrån i alla fall).

Jag förstår inte varför det skulle vara så svårt att importera.

Vi kan åka till månen men inte importera genialiska saker från japan.

- ostro
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Varför vi inte kan åka till månen

Skillnaden mellan då och nu är att då hade de ett system för att skicka människor till månen. Hela Apollo-programmet baserades på de tre komponenterna LEM, Apollo och Saturn V.

Att vi kan färdas till månen är det inget snack om. Till och med lilla sketna Europa har skickat sonder dit, nu senast SMART-1. Vi kan till och med skicka saker till kometer och hämta hem damm därifrån. Det är inte teknologin som saknas. Däremot har vi inget system för att skicka människor dit och hämta hem dem. Våra nuvarande uppskjutningssystem är byggda för att skicka upp satelliter och små rymdsonder, inte Apollo-kapslar och månlandare, vilket är ett måste för att kunna skicka människor till månen.

Det finns tal om att omkonfigurera komponenterna från rymdskyttelprogrammet, och på så sätt få ett lyftsystem som skulle kunna lyfta motsvarande Apollo-kapslar och månlandare. Det tar ett antal år att göra denna omkonfiguration (2010 är senaste årtalet). Möjligen skulle man kunna använda ryska Energija för att lyfta dem till omloppsbana, och i så fall så skulle man kunna lyfta den lasten redan nu. Lyfter man den i delar så räcker Atlas, Proton och rymdskytteln.

Men det finns ingen Apollo-kapsel eller månlandare, utom på museum. Delarna för dem tillverkas inte längre, så det är inte bara att ta fram ritningarna och bygga en ny. Dessutom är det tveksamt om det skulle vara politiskt gångbart att använda sextiotalsteknik i ett nollnolltals-uppdrag - eller mer troligt, tiotalsuppdrag, och när det gäller sådana uppdrag så är det faktiskt politiken som avgör huruvida det är möjligt. Alternativet är att det skulle vara kommersiellt lönsamt att åka till månen, och i så fall är sextitalsteknik som inte tillverkas längre inte en möjlighet.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Re: Vi kan åka till månen, men... (ANT)

Snarare att de inte har haft intresse av att minimera sin bränsleförbrukning. Automatlådor medför pga sin konstruktion högre bränsleåtgång (iaf äldre modeller), vilket dock är ett mindre problem med amerikanska bränslepriser. Dessutom har jänkarna som bekant vägrat gå med på att "CO2 bad, mkay?"
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Vi kan åka till månen, men... (ANT)

..har också nåt med den svenska uppfattningen att man inte kan köra en automatväxlad bil när det är vinterväglag...

...plus att den (mestadels manliga delen av) den svenska (och europeiska) bilkörande befolkningen gillar att det är "sportigt"... därav manuell låda. I USA kör folk faktist generellt betydligt lugnare än i europa...

.. en polare har en japansk småbil med automatlåda... den drar nästan inget och är perfekt för stadskörning. I Sverige är det av nån anledning nästan bara STORA bilar som brukar ha automatlåda. Fast det är perfekt på en småbil.
 

Petri

Veteran
Joined
22 Jul 2003
Messages
159
Location
Göteborg
När man går på muggen i syfte att defekera uppstår ett kvarstående problem med luftföroreningar, vilket är synnerligen problematiskt på jobbet, på krogen eller hemma hos ett ragg. Tekniskt raffinerade toaletter har funnits sedan urminnes tider, men doftproblemet kvarstår. Varför?

Alltså visst muggen luktar. Men problemet är väl att den förorenade luften, dvs den som stinker, inte ventileras tillräckligt snabbt. Istället för en intelligent toalett sätt dit en fläkt i frånluftsventilen =D. Sen om du har självdrag att det fuckar upp ventilation i resten av huset om det är ett större hus är en annan sak. Men då får man kompensera med att betala mer för en högre elförbrukning. Men det går att lösa frågan är hur mycket du är villig att betala.

/Petri - som ska tas med en nypa salt då han bara precis påbörjat kursen grundläggande VVS-teknik
 
Top