PROMOTION Vi har kickstartat vårat första system - Crossroads

Lindorm Dice

Dice and ttrpgs mean the world to us
Joined
28 Sep 2022
Messages
1
Location
Kristianstad, Sweden
Hej på er!
Det känns lite overkligt och underbart roligt att få säga, att vi äntligen har kickstartat vårat system Crossroads!
Snart 10 år har vi jobbat med det, och först dom senaste 5 har det blivit ett bokformat (vi är bara 2 pers, så allt tar sin lilla tid).

Crossroads är ett personligt och taktiskt system inspirerat av deck byggar spel, så som magic the gathering, i hur mekaniken
tillåter spelaren att bygga ihop sin egen spelstil och välja vilken mekanik som passar deras karaktär.

Vi lanserade kickstartern igår och till vår mycket stora förvåning så är vi..funded!? Känns helt galet..
Tänkte därför att vi borde passa på att faktiskt dela Crossroads även här!

Detta är en länk till kickstartern: https://www.kickstarter.com/projects/lindormdice/crossroads-rpg/description
Där har vi försökt banta ner texten till det absolut viktigaste, men där finns även länkar till kapitel på engelska, karaktärsblad och lite annat smått och gott om man känner sig nyfiken :)!

cover.jpg
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag blir väldigt nyfiken. Nya smarta spelsystem behövs!

Samtidigt får jag lite blandade känslor när jag hör Magic The Gathering.

För mig är MtG att kombinera några av många kort och skapa oväntade, skruvade effekter. Det skulle bli... en form av obalans och oförutsägbarhet som jag inte önskar mig i ett rollspel.

En annan sak med MtG är att man kan lägga mycket tid (och pengar) på att planera sådana kombinationer i förväg, och att därför taktisk "player skill" blir väldigt avgörande. Det är också en sak jag inte önskar mig i rollspel.

En annan sak med MtG är att när de två lekarna som ska mötas väl är ihopsatta, så är kan det vara uppenbart att en av dem har fördel mot den andra (lite sax-påse-sten: om man har en sax och motståndaren har en sten så blir det jobbigt i Magic). Det är också något jag inte riktigt önskar mig i rollspel.

Samtidigt har jag stor respekt för Magic, och i enkla snabba spelformer (Sealed Deck) så kan spelet bli väldigt varierat.

Så jag är lite sugen på att backa, men samtidigt skeptisk. Någon som kan förklara hur MtG-inspirationen faktiskt fungerar, i praktiken?
Finns det någon motsvarighet till att "bygga lek", eller är det bara vad som händer i själva spelet som avgörs?
 
Top