Nekromanti Vi har blivit förförda av de mörka makterna!

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Jag håller med..

Frågan är hur pass användbar bibeln är för en normal, modern kristen person(som jag är säker på existerar). Man är nog tvungen att tolka den på sitt eget sätt eller helt strunta i den. Även om Gud kan vara tämligen elak så är iallafall Jesus snäll.

"Talk is cheap because supply exceeds demand"
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Jag håller med..

...men han sa det på ett snällt sätt/images/icons/wink.gif
Hursomhelst så är det inget vi fattiga studenter och rollspelare behöver oroa oss för.

"Talk is cheap because supply exceeds demand"
 

Anakha

Warrior
Joined
19 May 2000
Messages
266
Location
Örnsköldsvik, Ångermanland, Norrland, Sverige, Nor
Re: Jag håller med..

"Hursomhelst så är det inget vi fattiga studenter och rollspelare behöver oroa oss för."

Nix, men medge att det var en intressant disskution.
Förresten, hur säger man åt någon att dom ska till helvetet på ett snällt sätt?

/Anakha
"Jag kom, jag såg, jag skrev ett inlägg"
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Jag håller med..

"Snälla dra åt helvete", kanske?

"Talk is cheap because supply exceeds demand"
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Nya Testamentet SNÄLL ???

Först av allt Jesus stödjer det som står i gamla testamentet det säger han de är guds lagar och bör hållas så gamla testamentet gäller forfarande enligt Jesus komplet med alla gamla grymheter och gamla självemotsägelser allt jesus har gjort är att ge oss nya grymheter och nya självemotsägelser samt några ljusbunkter där han pratar fredligt..

Matthew10
Jesus fördömmer alla former av skilsmässa förutom DÅ KVINNAN har varit otrogen Men jesus verkar ha något emot gifta par för i Luke20:35 påstår Jesus att inga gifta kan komma in i himlen. Skoj om man är otrogen kommer man ej in i alla fall inte om man är kvinna och om man är gift så kommer man till helvete Undrar hur fortplantningen är tänkt att gå till ?..
2 Pet.2:8 beskriver peter Lot som en rättskaffen man trots att han lät sina jungfruliga döttrar bli våldtagen av en en folkmassa som ville våldta änglarna som gömde sig fegt i hans hus.. *hmm*
Mt.7:13-14 Jesus säger att de flesta av oss kommer att hamna i helvetet Man kan undra om gud jobbar åt Microsoft som programerare då de flesta program från dom har buggar i sig... *hmm*
Jesus driver iväg några djävlar in i kropparna på grisar 2000st som han sen driver ner i en flod där de drunknar *hmm* all den goda julskinkan *suck*
Jesus lovar att han ska förstöra massor av familjer "Broder ska döda broder och fader ska döda son och sönerna ska döda fadern" Vänliga klubben Hade jag barn så skulle de aldrig få komma nära den galningen..
Mt.11:20-24 Jesus förbannar hela städer för folk där inte lyssnade eller inte tillät han predika Uj tänka sig antagligen är man med honom eller emot honom och man är skyldig genom att var granne *suck* himelen måste vara ett folk tomt ställe undrar vad hyran är?..
Pharisees kritiserar Jesus för att han inte tvättar händerna innan maten och jesus möter kritik med egen och säger att de borde ha följt skriften och dödat sina bråkiga och olydiga barn "Den som förbannar sin fader eller moder låt honom döden möta" (ur gamla testamentet) så den gamla texten från gamla testamentet är fortfarande gällande är det någon här som har kritiserat sina färäldrar ? vi får hoppas att Mamma ohc Pappa INTE är kristna för då ligger ni illa till.
Jesus dödar ett fikon trä då den inte har fikon I'm a lummber jacket im alright..
Jesus säger att vi ska frukta gud Tja ÄR gud som i bibeln säger så är ordet frukta allt för milt och vänligt ord...
Jesus säger att de som ej tror ska bäras inför mig så de kan dräpas *hmm* myspys jesus va snäll han är..
Jesus säger att de som inte tror ska kastas i helvetet och brinna Hatten_jc = satans nya grillkorv.. Man får hoppas att han använder mycket senap och ketchup samt bröd för då kommer jag äta senapen ketchupen och pissa i brödet.. *ler*
det är GUD som gör vissa personer elaka och sen sänder han dom till helvete *hmm* ?rättvist eller ?
Lk.14:26 Jesus säger åt sina följeslagare att de måste hata sina familjer "Moder fader sönder fruar" och komma med honom
Mt.12:30, Lk.11:23 Jesus berömde ord "De som inte är med mig är emot mig" många många galningen med förföljelse mani brukar säga sådana ord,,
Mt.15:25-26, Mk.7:26 Jesus vägrar hela en Canaanite ( Mk.7:26 på stor de att hon var grek) kvinnan har en sjuk dotter och vill att jesus ska hela henne men han säger "Det vore som att kasta barnens bröd till hundar på gatorna" och vägrar. Jesus Hobby rasist och frälsare.
Jesus kallar judarna djävulens avkomma Jag trode att jesus var guds son men ser man på ser man på kanske det förlarar varför han var så elak..
Hedningar är fördömda av gud *....*
Kristna är goda och snälla otrogna är onda och elaka *hmm* tänka sig bara genom att tro på en anorektiker på ett korst blir man snäll...

tyvär så är orsaken att kristen dommen blivit snäll är att folk har utvecklats och kulturen vägrar i våra länder att aceptera kristendommen stenhårda fördömmande och elaka lagar..
Luther själv ska "Må det bara finnas ett fåtal böcker jämte med bibeln" orsak han var rädd att folk skulle få nya ider och våga tänka själv...
Kristendommen handlar liksom alla religioner om förslava folks tankar och kräva blind tro som den enda förklaringen.






<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Great goblin

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
162
Location
Sverige
Re: Jag håller med..

Du grabben, det här är en rollspelsida inte en jävla debattsida om religon,dessutom dödade gud onan för att han vägrade göra en kvinna med barn, genom att spilla sin "säd" på marken. så diskutera rollspel och inte religon utom då religon i rollspel och tänk på att det kan finnas religösa människor här som kan bli sårade.....
/Great goblin

"Tolkien och Ereb I evighet"
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Nya Testamentet SNÄLL ???

Okej, okej. Du vinner. Jag är uppenbarligen inte lika påläst som du. Sist jag läste Bibeln var när jag konfirmerades och det var fem-sex år sedan. Finns där inte någon religion som är ens lite snäll?

"Talk is cheap because supply exceeds demand"
 

Anakha

Warrior
Joined
19 May 2000
Messages
266
Location
Örnsköldsvik, Ångermanland, Norrland, Sverige, Nor
Re: Jag håller med..

"dessutom dödade gud onan för att han vägrade göra en kvinna med barn"

Oj, verkligen ett bra skäl alltså!
Varför skulle kristna förresten bli sårade pga. några bibel citat? Det är väl trots allt kristna (och judar) som skrev boken.

/Anakha
"Jag kom, jag såg, jag skrev ett inlägg"
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Jag håller med..

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Du grabben, det här är en rollspelsida inte en jävla debattsida om religon,dessutom dödade gud onan för att han vägrade göra en kvinna med barn, genom att spilla sin "säd" på marken. så diskutera rollspel och inte religon utom då religon i rollspel och tänk på att det kan finnas religösa människor här som kan bli sårade.....
/Great goblin
<p><hr></blockquote><p>Med tanke på hur okänsliga de kristna är för klagandet som miljoner slavar och kvinnor och andra oskyldiga har skrikit genom århundraden av kristen förföljelse så tycker jag ärligt talat att så kallade kristna läsare inte får bli sårad bara för att man LÄSER upp exempel från deras egen bibel..

OM de kristna går om kring som de ofta gör och aktivt knackar på dörrar sänder reklam något som är irriterande alla dessa sekter som kommer vid dörren..
Jag har sett "Jehovas" och "Mormoner" och "Svenska kyrkan" och många andra av de kristna sekterna som aktivt försöker "frälsa" folk detta för mig som är atagnostiker med starka ateistska drag grovt irriterande specielt när ingen av dom klarar av att man drar upp de "fel" som finns i bibeln och de självemotsägelserna utan att bli upprörd eller till och med arga att man VÅGAR visa på de fel och grymheter som bibeln förespråkar.
Maken till självhävdelse och aktiv blindhet som de troende uppvisar trotsar alla nivåer.
Sedan att de kristna aktivt söker upp nya personer och försöker framhäva sin tro gång på gång är direkt irriterande då jag har "Ej Reklam" skyllt på min dörr med EJ reklam menas att jag INTE vill ha reklam inklusvie gudsreklampropaganda....
Då de tror gud och jesus är snälla kan dom inte ha klarat av att läsa bibeln eller?
Orsaken till de kristnas svårighet att se de grymheter som biblen inehåller är att kyrkan med präster som sektledare bara drar upp de bra delarna coh dom "snälla" text exemplerna de använder dom andra text exemplerna endast som liknelser och ofta tar dom de ut ur deras samanhang vilket gör att många troende inte har läst sin egen heliga bok utan ofta som en fisk simmar runt på samma del av texter eller väljer att endast tolka saker på det sätt som prästen säger åt dom att göra....

Aktivt religiösa är blinda det gäller även djupt troende exempel kan tas från den ständigt pågångde Star Wars VS Star Trek debbaten på vissa sidor.. ( Då jag är ganska fanatik över Star Wars så är mitt sätt att debatera om star wars ganska blint och utan förmåga att acceptera att Trek ibland kan slå star wars under rätta förhållande *ler* som bakhåll och 100 mot 1 )

Så i mina ögon är det bara nyttigt för de djupt troende att få se den kristnas trons baksida och mörkret som finns i de "Heliga texterna" ingen i kyrkan får lära sig av jesus ord "Frukta gud" eller "Den som förbannar sin fader eller moder låt honom döden möta" ( fritt översatt från engelsk bibel )..
Så om de kristna blir förbannade av exempler tagna från deras egen bibel så kan jag bara säga VÄX UPP..
De kristna har i ÅR HUNDRADEN dödat oskydliga förslavat dom som haft andra relion torterat och almänt betet sig som svin..
Exemel från den "moderna värden"..
WW2 Hitler var en DJUPT troende Katolik och den katolska kyrkan utryckte sig faktist lite kritiskt emot honom det måste man med ge.. MEN de vägrande dölja judar från nazisternas förföljelse i italien och spanien så ytterligare några hundra tusen judar vart aska... och än idag har ingen av Judarna som överlevt fått ett erkännade eller en URSÄKT från påven.. *hmm*
1960--> kristna i både USA och Europa aktivt motarbetar diverse miljö och samhäls sociala program som ska ge ökad rättvisa och utbildning bland de fattiga länderna och egna länderna.. Grovt sammanfattat de kristna kyrkorna även de protestantiska, katoliker, kalvinister och de mer extrema har varit så upptagen med att uppträda som svin att man har svårt att skriva alla sätt men man kan nämna sexual upplysningen, Kvinnors jämlikhet osv.
Sen har kyrkan i bland annat sydstaterna i USA ohc i apartheids afrika använts som exempel på att den svarta rasen är underlägsen oss vita och som en perfekt ursäkt till att använda de färgade som slavar är tagna UR bibeln..
JEEEP Bibeln är FÖR användadet av slavar..

Jag håller i viss mån med detta är kanske lite Ot då text citat om bibeln och diskutioner om bibeln MER hör hemma på "SF- och Fantasy-kultur " forumet än i "rollspel" forumet då bibeln om något är historiens största fantasy bok... ( Motiv Magi och gudar som rör sig bland människor deffinitivt fantasy bok )
Kyrkan kräver att folk använder sig av blind tro och liter blint på prästerna det om något tycker jag är dumt om DU tycker blind tro är okej exempel: OM jag ber dig sända mig massor av pengar för jag är Guds brorson och jag kan hela alla skador och ge dig vingar som du kan flyga med och bota dina sjukdommar allt du behöver göra är att sända mig massor av pengar och lite blint på mig och om du inte får det du vill så är det för att DU inte har litat blint på mig så då är felet ditt.. Det är den typen av argument som biblen och prästerna använder sig av och av att säga "om du inte är MED oss är du EMOT oss"..

Problemet med troende är att man kan jämföra dom men en sovande drake ofarlig lugn men kan när som helst bita huvudet av dig..
Om man kan dräpa draken eller i alla fall såra den genom att utbilda den till att tolka och ifråga sätta inte bara gå omkring och blint tro något kanske man sliper en massa fördommar och rasism..

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Anakha

Warrior
Joined
19 May 2000
Messages
266
Location
Örnsköldsvik, Ångermanland, Norrland, Sverige, Nor
Re: Jag håller med..

"Då de tror gud och jesus är snälla kan dom inte ha klarat av att läsa bibeln eller?"

Det verkar onekligen så. Personen/personerna bakom sidan du sidan du skrev om verkar ju studerat Bibeln nogrannare än kyrkan själv. Eftersom de kristna uppenbarligen inte märkt alla "trevliga" saker som står där.

/Anakha
"Jag kom, jag såg, jag skrev ett inlägg"
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Jag håller med..

Man kan ju undra vad det var för slags människor som skrev Bibeln egentligen. Ett gäng moraliskt depraverade festprissar låter det som plus en och annan senildement gammelpatriark med förkärlek för sex och småflickor. Om jag hade varit kristen så hade jag nog kört mitt eget race och struntat i större delen av Bibeln.

"Talk is cheap because supply exceeds demand"
 

Anakha

Warrior
Joined
19 May 2000
Messages
266
Location
Örnsköldsvik, Ångermanland, Norrland, Sverige, Nor
Re: Jag håller med..

"Om jag hade varit kristen så hade jag nog kört mitt eget race och struntat i större delen av Bibeln."

Lyckligtvis tror jag att många kristna, åtminstonde i Sverige gör just det. Tänk er hur världen skulle se ut om alla kristna följde Bibeln, då skulle då jag gömma mig på närmaste vind för att undgå stening eller liknande.

/Anakha
"Jag kom, jag såg, jag skrev ett inlägg"
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Re: Jag håller med..

Man kan ju undra vad det var för slags människor som skrev Bibeln egentligen. Ett gäng moraliskt depraverade festprissar låter det som plus en och annan senildement gammelpatriark med förkärlek för sex och småflickor.

Själv ser jag det som någonting kulturellt - Bibeln berättar mer om kulturen där den skrevs än om någon gudomlig ordning. Vad som vi ser som barbariskt idag - stening av äktenskapsförbrytare, t.ex - var någonting som helt stämde överens med den allmänna moralen i Palestina för två tusen år sedan. Sedan har det bara kodifierats av religionen och skrivits ner av en bok som ett gäng präster på 300-talet kom överens om skulle ingå i kristendomens heliga boksamling.

Frågan är hur Bibeln skulle ha sett ut om den skrivits av människor som växt upp i vår kultur. Den skulle kanske varit en aning mer tolerant, men de "moraliskt depraverade festprissarna" skulle nog ta upp ännu större plats än de gör idag. Och McDonalds-reklamen skulle nog ge en och annan skriftlärd myror i huvudet om ca tusen år... /images/icons/smile.gif

Ridijeck
som mest försöker hålla sig neutral i religionsfrågor
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Det trodde jag att du redan gjorde/images/icons/wink.gif

"Talk is cheap because supply exceeds demand"
 
Top