Nekromanti Vi har blivit förförda av de mörka makterna!

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Didi och Björn är inget annat än en mild vindpust jämfört med några av deras amerikanska motsvarigheter. Vi har till exempel den muntre pastor Jack Chick och hans fanatiska mumlanden. De som vill få sig ett riktigt gott skratt eller bli rejält uppskrämda kan ta sig en titt på hans hemsida <A HREF="http://www.chick.com" target="_new">http://www.chick.com</A> eller varför inte en liten trevlig serie om vad vi rollspelare egentligen håller på med <A HREF="http://www.chick.com/reading/tracts/0046/0046_01.asp" target="_new">http://www.chick.com/reading/tracts/0046/0046_01.asp</A>

"Talk is cheap because supply exceeds demand"
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Den kristna högern.

Ju mer sådant här skit man läser dessto räddare blir man. Tanken att världens sista supermakt är influerad av ett gäng välbeväpnade, rasistiska och intoleranta kristna fanatiker är skrämmande. Sverige är ett litet snällt och oskyldigt land jämfört med USA.

"Talk is cheap because supply exceeds demand"
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
jag har sagt det förr... [OT]

...men kan inte låta bli att säga det igen även om det EGENTLIGEN inte har med saken att göra:

I filmen "I samlarens spår" ("the Bone collector"), så är den enda behållningen i filmen det faktum att den galne seriemördarens första offer heter *trumvirvel* Alan Rubin (!)
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Tragiskt !

Tycker att det är tragiskt att det ska finnas sådana här fördommar om oss spelare. Det finns ingen som hellst grund för det här tycker jag.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Great goblin

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
162
Location
Sverige
Du, Didi och björn,john chick och allt vad de nu heter är inget emot mina föräldrar.
/Great goblin

"Tolkien och Ereb I evighet"
 

Great goblin

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
162
Location
Sverige
Re: Den kristna högern.

Kristen höger är det väl för f-n inget fel på jag kännar många högeranhängare som spelar rollspel.
/Great goblin

"Tolkien och Ereb I evighet"
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Viss skillnad.

Lyckligtvis så är det en viss skillnad mellan den kristna högern i Sverige och i USA. Den närmsta vi har en kristen höger i Sverige är Kd och de är förhållandevis snälla. Dessutom så är jag rätt så säker på att om jag skulle ha råkat förolämpa någon medlem av den kristna högern i Sverige så kommer de inte att jaga mig med vapen i hand. Eller?

Hursomhelst var inte tanken att förolämpa dig eller dina vänner.

"Talk is cheap because supply exceeds demand"
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Re: Den kristna högern.

Kanske inte, men jag personligen har väldigt svårt för amerikanska, kristna högerextremister - i min bok hamnar dom på samma sida som nazister, djävulsdyrkare och psykopater (med andra ord, jag anser dom vara _extremt_ otrevliga att vara i närheten av). Jag hoppas innerligt att du inte umgås med några sådana...

/Tobbelobbe - känner till fenomenet lite för väl...
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Well, för att stilla folks oro kan jag ju upplysa om att Jack Chick och hans glada gäng tas på ungefär lika mycket allvar i USA som Allan Rubin här i Sverige. Nästan inte alls, dvs.

I USA, till skillnad från Sverige, dog "rollspel-är-farligt"-diskussionen ut i mitten på åttiotalet, när folk började tröttna på Pat Pulling och andra rollspelsmotståndare. Visst, det finns fortfarande en del tokstollar (Jack Chick, t.ex.), men det förs inte längre någon seriös debatt i media angående rollspelens eventuella farlighet för ungdomars bräckliga psyken (om man nu inte räknar enstaka Jenny Jones-program som seriös journalistik).

-E
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Stämmer

Den kristna rollspelskritiken har kommit av sig, och bör betraktas som ett 80- och tidigt 90-talsfenomen. Livets ord och Pingstkyrkan hör till dem som gett sig på rollspelen i sina tidningar (Magazinet resp. Dagen). Det sista (senaste) utbrottet skedde tidigt 1998, då tidningen Petrus hade "infiltrerats" av DoB och deras kohorter. Men vad som var tänkt att bli en anklagelseakt (i flera delar) mot rollspelen blev istället seger på poäng till rollspelarna. Hur? Jo, dels hörde flera kristna rollspelare av sig, dels agerade SVEROKs dåvarande ordförande (som hade en bakgrund inom Missionsförbundet), och den negativa vinklingen vändes till motvillig acceptans. Min bedömning är att rollspelskritiken är kliniskt hjärndöd, och fortlever bara genom konstgjord andning...

http://www.algonet.se/~enda
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Re: Den kristna högern.

Verkligen. De amerikanska fanatikerna är ju fullt jämförbara med den medeltida inkvisitionen, som med nöje brände sina motståndare och andra harmlösa satar på bål. Allt för att kväsa eventuellt motstånd och stärka sin egen maktställning.

/Berserk

"The path of least resistance will seldom lead you beyond your doorstep."
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Re: Den kristna högern.

Alltså, det som i Sverige kan räknas som kristen höger är väl snarare sekter som livets ord samt de mest rabiata pingstvännerna, snarare än KD...

personligen tycker jag att orden "kristen" och "höger" motsäger varandra ganska rejält... antar att det säger ganska mycket om den typ av logik den kristna högern använder sig av...
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
men oj...

först trodde jag -verkligen- att det var ett skämt... jag menar... hon lär sig trolla och får sin pappsing att köpa d&d prylar... det är ju komiskt! interessant att de slutar med ett stort bokbål, jag får lite berlin -39 vibbar... där man bränner böcker bränner man snart människor...
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
fel och fel...

well, om man med den kristna högern menar abortmotståndare, vapenhetsare, främlingsfientliga, dödsstraffanghängare och framför allt INTOLERANTA människor, så ÄR det faktiskt fel på den kristna högern, utifrån mina egna värderingar. menar man något annat med kristna högern (jag antar att vi pratar om den amerikanska nu) så visst, då är det inget fel med dem....
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Jag håller med..

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Kanske inte, men jag personligen har väldigt svårt för amerikanska, kristna högerextremister - i min bok hamnar dom på samma sida som nazister, djävulsdyrkare och psykopater (med andra ord, jag anser dom vara _extremt_ otrevliga att vara i närheten av).
Jag hoppas innerligt att du inte umgås med några sådana...
<p><hr></blockquote><p>Dessutom om man ser historiskt så har KRISTNA gjort mer skada och dödat fler personer än Nazisterna någon sin gjorde under andra värdskriget.... ( Inkvisationen, mördandet och försvavandet av svarta och köns fördommar är bara några små prylar som Kristna aktivt har stött )

Och tyvär finns det flera kristna kulter i USA och även i andra delar av värden som Svea som påstår aktivt att miljö hotet är en illustion som illasinande ateister i kombination med djävulsdyrkare och komunister har hittat på.. *ler* i alla fall om man ska tro "Dr Howinds" från USA han är en kristen fanatiker som ställer till det hans Dr titel är i teologi kristen teologi som han har har fått i en religiös universitet *suck*..
i vilket fall som helst för många är religion en drog som aktivt verkar stänga av de högre hjänfunktionerna specielt gäller de för dom som aktivt utöver sin religion och försöker frälsa andra..

Att någon kan ens tro på det som står i bibeln är bortanför min förstålse den enda lösningen är att de har antagligen inte läst bibeln och OM de påstår att de har läst den så har de inte förstått VAD de har läst eller så har de inte läst hela utan bara studerat de bra delarna gång på gång.. ( Och de bra goda delarna är få )

Bibeln aktivt uppmuntrar kristna att döda de otrogna för det är sådant som både gud och jesus säger på flera ställen..
Folk undrar ibland varför jag verkar förakta bibeln och de så kallade bevisen på guds godhet det är för att det finns fler bevis på guds blodtörst än tvärt om men verkligen LÄSER vad som står.
Det finns religiösa grupper som jag faktist har respekt för men de är få......

Nu har jag av enkelhet använt de engelska namnet på kapitlerna då jag för tillfället saknar en egen bibel och inte ids skaffa mig en ny...

Genesis ( Är fyllt av sådant döda de otrogna )
Exempel Gud dödar Onan på grund av att han spillde sin säd på marken.. ( Han onanerade med andra ord snäll gud *hrmm* ) Det är en seriös varning för er som verkligen TROR på gud ! strafet för att onanera ÄR värre än det straf en kristen får av GUD om han dödar eller våldtar...

Exodus
Massor av oskyldiga förstfödda Egyptier mördas av gud... ( Okej deras föräldrar kanske var skyldiga men barnen ? men kristen etik har fadern syndat mörda han son )
Du ska inte låta en häxa leva står här och det orsakade en massa oskydliga kvinnors död lustigt nog så pratade de om en giftmörderska.. *hmm* fast präster har aldrig varit nogran med att översätta korrekt..
De som inte hedrar Sabbath ska bli stenade till döds säger gud.. *hmm* jag som aldrig hedrar kyrksöndag eller Sabbath undrar om jag måste söka skydd från er kristna..
Gud beodrar Levi, Moses, Aaron, och resten av hans stam att döda de som inte dyrkar honom och där dödas 3000 pers "Men i kristen moral är det inte farligt de var ju bara otrogna"
[/b]Vem som än arbetar eller ens tänder en eld på Sabbath ska dödas[/b].. Gud tycker att vilo dagen ÄR så viktig att han två gånger i Exodus upprepar sina order om att mörda de flitiga.. "Undrar om han hade migrän den tiden"

Leviticus
Handikapade ska inte närma sig guds altare då deras närvaro förlolämpar gud.. *Ler* vist är gud snäll och vänlig varelse...
alla som hädar eller förbannar gud ska dödas.. [/b]

Numbers
Lebra sjuka och andra sjuka är förbannade av döden och ska överges att dö.. *ler* enligt de kristna borde vi nog bränna alla sjukhus eller hur ?
Och när folk klagade så brände gud dom levande..
Korah och Moses bråkar så gud låter marken öppna sig under Korah och hans familjs fötter och sänder eld som dödar ytterligare 250 personer vänner till Korah..
Folk har ännu inte lärt sig så de klagar på att gud dräper sina egna när han dräpte Korah då sänder gud pest som dödar ytterligare 14 700 personer.. Och folk kallar gud snäll..
Israel ber gud verkligen enträget om att få hjälp och gud veknar och krossar en hel stad åt Israel *hmm* undrar om man kan be gud förstöra en stad som jag är irriterad på.. *hmmM* Snälla snälla gud kan du krossa Bryssel åt mig:..
Gud låter moses vinna i krig igen och moses ser till att slakta alla tills ingen är kvar levande
Efter Moses folk har horat med Moabs döttrar ber gud Moses döda alla och hänga upp deras döda ruttnande lik

Kristen moral när den är som högst...
Gud sänder ut Moses för att döda Midianiterna och att döda alla män ung som gammal och bara spara de kvinnor som är jungfrur de lyckas få tag i 32000 jungfrur som hjältarna kan använda som slavar och fruar att roa sig med.
Otroligt de har uppenbarligen aldrig hört talas om Genev konventionen.. Man får hoppas på att ingen kristen tar en liten flicka till fången..


Resten av det roliga inklusive allt grymt som jesus säger från att "De som inte är med mig är emot mig" till "för de som inte dyrkar mig framför mig och slakta honom"


Men ärligt talat om ni vill läsa resten så får ni gå till denna sida <A HREF="http://www.skepticsannotatedbible.com/" target="_new">http://www.skepticsannotatedbible.com/</A> sidan där finns register så ni kan hitta vart det finns.. ( funkar i alla fall på många gamla svenska biblar hur den nya ser ut vet jag ej )
Det enda man kan säga är att krista inte läser bibeln utan bara gång på gång läser samma stycke där jesus är snäll emot några barn.. *suck* aktivt blindhet med andra ord..
Men så kräver gud blind tro från sina följeslagare.. "BLIND TRO" med andra ord du ska tro utan några som helst bevis och trots att bibeln säger emot sig själv på otroligt många ställen ska du ha blind tro...



<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A><P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hatten on 2001-05-25 15:48.</EM></FONT></P>
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Jag håller med..

Nu är jag definitivt ingen bibelfanatiker men jag är ganska säker på att det är väldigt stor skillnad mellan den gudsbild som det gammla och det nya testamentet förmedlar. I det nya testamentet är gud betydligt snällare. Jag tror inte att kristendomen hade varit så stark som den trots allt är idag om man körde enligt det gammla testamentet.

"Talk is cheap because supply exceeds demand"
 

Anakha

Warrior
Joined
19 May 2000
Messages
266
Location
Örnsköldsvik, Ångermanland, Norrland, Sverige, Nor
Re: Jag håller med..

"I det nya testamentet är gud betydligt snällare"

Kanske, men om man tar sig en titt på sidan som hatten skrev om (tack för tipset förresten, intressant sida) så finns där en hel del exempel från nya testamentet som inte är så trevliga.
Vad sägs tillexempel om att alla rika och välbeställda människor ska till helvetet?

/Anakha
"Jag kom, jag såg, jag skrev ett inlägg"
 
Top