Nekromanti Vi här bak i boken

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Egentligen en fånig fråga, men jag tycker att sista bladet i en rollspelsbok är en resurs som är väl värd att användas, då det är så lätt att bläddra till just den sidan. Vad ska man placera på den sista sidan?

En del brukar ha reklam, då de inte kan pressa in sådant någon annanstans, vilket gör att det känns mest som att de gömmer undan reklamen på den sista sidan. Andra rollspel brukar ha ett rollformulär, men är det verkligen någon som använder det?

Register?
Detta är också rätt standard, men har man en välutfylld innehållsförteckning kan man nästan skippa detta. Visserligen kan man ha ett register om man vill söka på något i bokstavsordning men de brukar bli stora om man vill göra ett noggrant register.

Rollpersonsarketyper?
Många brukar ha de här i rollpersonskapitlet, men jag ser inte anledningen till att bryta av på det sättet. För att tydligt visa vad rollspelet går ut på (något arketyper är bra på att göra) kan man ha dessa längst bak.

Sammanfattning för hur man skapar gubbar?
Skapar man rollpersoner utifrån arketyper så är det ännu en anledning till att ha det längst bak i boken. Vissa rollspel brukar också ha en sammanfattning någonstans i mitten av boken. Varför det, när man kan ha det längst bak så att man lätt hittar det?

Tabeller?
...till något. Vapenlista. Besvärjelista. Något; jag vet inte.

Något jag har glömt?
Säkert finns det något jag inte har tänkt på.

Egentligen borde man kunna använda tredje sidan (rubriksidan) på samma sätt, men det är en konvention som jag inte tänker bryta.

/Han som nu förbereder sig på högar av visdom
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Rollformulär är faktiaskt vad jag, mer eller mindre medvetet, förväntar mig hitta på sista sidan. Alternativt ett index, som ju alltid behövs, oavsett hur bra innehållsförteckning man har. Om man inte gör en mesig liten bok på 50 sidor eller mindre, då.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Namnlistor. Särskilt till historiska spel i miljöer som inte är helt hemma. Det var helt klart vad jag hade stoppat längst bak om jag hade gjort slag i saken med mitt spel där man använder tarotkort och spelar i norra Italien under renässansen. Det som hade återfunnits efter (dvs. innan) det vore de vanliga tolkningarna av tarotkorten... i sammanhanget blir det lite som sammanfattning för hur man skapar gubbar. Ish.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Vad ska man placera på den sista sidan?
För min del så för man gjärna slänga in lite karaktärer som man kan ha använing av i kampanjer. Alltid skönt att kunne slänga in sådant faktiskt.
Eller så kanske man kan slänga in en karta över världen. Det hade ja uppskattat åxå.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Rollformuläret på sista sidan är ofta en bra indikator på hur spelets regler ser ut. Om jag kollar genom en bok lite snabbt tittar jag ofta på rollformuläret, för att jag förväntar mig att det ska ge mig en bild av hur spelet ser ut.
 

Mr.Walker

Warrior
Joined
13 Nov 2005
Messages
203
Det är ju uppenbart.
100000 äventyrideer åt SL. Eller typ tabeller för olika
äventyrs ideer man kan slå fram. ALltså Intriger, plots.
Så om man har bråttom å måste göra något äventyr fort så slår
man upp sista sidan och slår en tärning sen är det klart och
redo att spelas!

(glöm inte vart ni läste det först :gremlaugh: )
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Flödesschema över karaktärsgenerande!

-G. (inget mer att säga en den bestämda åsikten)
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Utöver register och rollformulär så ser jag gärna sidorna bak i boken användas såsom informationen på insidan av en spelledarskärm; alltså med de tabeller, regler och grunkor som man kan behöva som spelledare under pågående äventyr.

Jag tycker inte att man skall ha någon information som behövs när man genererar gubbar eller påtar på äventyr. Den sortens information gör sig mycket bättre inne i boken, tillsammans med de kapitel de tillhör.
 

Cohen

Swordsman
Joined
4 Nov 2002
Messages
420
Location
Gävle
Jag tror inte att jag läst det numret. Men med tanke på att jag var åtta år när de gick ur tiden är det inte så konstigt.
 
Top