Nekromanti Vi diskuterar egna scenarion

Hopeless

Veteran
Joined
8 May 2010
Messages
62
Kanske dags för en tråd där vi kan diskutera våra idéer kring eget material? Läsa, kommentera och hjälpas åt.

Själv skriver jag lite på ett scenario under tidigt 1940, där spelarna måste närma sig Oswald Mosley och BFU, dvs. en inhemsk Fallen. Ingången är den bröllopsgåva (en magnifik utgåva av Göthes Faust) som Magda Göbbels gav paret Mosley på bröllopsdagen (som för övrigt avslutades med ett besök av Hitler himself). Historien kretsar mycket kring myten kring Faust och Mefistofeles (både i Marlows och Göthes tappning). Här finns tydliga ockulta inslag, med mer eller mindre kontroll över konsekvenserna.

Återkommer med lite mer material när jag har något som är läsbart.

En introduktion finns klar (kan möjligen tarva en del typsnitt: Mayflower Pro och Mayflower Italic (men de ska vara inbäddade i filen)).
 

Attachments

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Cool, själv fick jag tonvis med idéer, bl.a av att Gustav den andre Adolfs sporrar fanns på Edinburgh Castle, och att Skottarna lärde sig att slåss efter att dom varit med som legoknektar under Svensk flagg i trettioåriga kriget. Dessa sporrar, hmm, vad kan dom ha haft för magiska krafter?
 

Hoel

Veteran
Joined
28 Nov 2003
Messages
67
Location
Skövde, Skaraborg, Sverige
Jag klurar för tillfället på fortsättningen på Roses och tänkte lite på samma spår.
Det kommer utspela sig sent på hösten 38 på engelska östkusten och röra några överklassfamiljer med nazisympatier
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Tja, jag gillar äventyr med lite "Agatha Christie" gåtor i, men saknar faktiskt ett genetiskt skill för forensics, d.v.s allmänna polisiära och brottsutredande kunskaper. Det går med Searching, och lite annat, men att dra smarta slutledningar av informationen man hittar ligger oftast utanför spelarnas förmåga, men någon med forensics eller liknade kan finna det.

Tänkte bara vad ni andra använder för detta? T.ex sådant som "kulbanor", eller fingeravtryck.
 

Giblin

Veteran
Joined
12 Jul 2005
Messages
44
Hej! Håller på att fila på ett scenario där tanken är att rollpersonerna måste ta sig in i Tyskland för att sabotera för en hemlig grupp alkemister. För tillfället försöker jag komma på en trovärdig och spännande lösning på hur resan in i Tyskland egentligen skall se ut, något som dock har visat sig vara ganska svårt.

Jag antar att båt/flyg in i Frankrike är en ganska bra början, men sedan gör min brist på kunskap i ämnet sig påmind. Går det måhända tåg, eller skall man hyra en bil och köra över gränsen? Kommer man att stöta på någon typ av tull/kontroll som skulle kunna bli problem för rollpersonerna, eller finns det andra situationer som jag missar? Om någon skulle sitta inne på fakta är jag tacksam för all hjälp jag kan få :)
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Jag skulle vilja ha hjälp med en EXTREMT low key början.

Tiden är cirka 1937, kriget är i antågande men alls ingen självklarhet.

Mina spelares rollpersoner kan inget om övernaturligheter.

Den enda som skapats hittills är en maffiamedlem på mellannivå, som efter att ha flängt runt i världen precis slagit sig ned hemma på Irland för att utvidga verksamheten. Han är präst i grunden.

Hur kan man långsamt introducera övernaturligheter?

Jag gillar den första Indiana Jones filmen, något liknande, med agenter osv skulle jag gärna vilja ha med, men kanske först någon typ av religiös händelse? En magisk artefakt?

Edit: Kanske något med Crowley? Han kan röra sig i utkanten av deras kretsar
 

Spitfire

Swordsman
Joined
16 Jul 2003
Messages
420
Location
Staden med tre hjärtan
Först, förlåt att det tog en sån tid innan det kommer ett svar. Jag hade tänkt svara på den här frågan tidigare men har hela tiden skjutit upp det.

Jag är i samma situation med att börja 1937 för att på så sätt ha möjlighet till att köra lite civila uppdrag innan det blir för mycket tonvikt på kriget eller det militära beroende på hur man nu väljer att lägga upp det.

Mitt svar är nog helt enkelt att bygga upp det som många populära tv serier i genren som exempelvis Supernatural, Fringe och Arkiv X.

Börja med enkla raka uppdrag i form av "åk till A och gör B". Glöm komplicerade äventyr i form av flerstegsraketer.

Lägg upp det som många avsnitt ur ovannämnda serier är i första säsongen, "Monster of the week"

När du sedan känner att spelarna fått in en rutin på att göra enkla smidiga och snabba uppdrag så är det som när en tv serie går in i andra säsongen och det dyker upp en fiende/nemesis som spelarna måste kämpa mot i varje avsnitt i form av dennes hantlangare.

Just detaljer som "hur ska jag introducera fallens/magi/mystiska händelser" kan jag inte svara på utan här får du göra vad som passar bäst.

Mitt eget introäventyr skickade upp spelarna till skottland för att undersöka ryktet om en varulv som överfallit en lokal man. De stötte på den, hade ihjäl den och sen åkte de hem igen.. (ok, nu var det lite mer komplicerat än så eftersom det var mer än en, men du fattar poängen)
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Jag läste ditt svar redan då du skapade det mateyasu, men glömde bort att svara. Bra input!

Mina spelares rollpersoner hamnade i skottlinjen då en kommunistisk sekt jagar nazister i England. Chockade RP lägger sig såklart i.

Nu skall jag skicka dem till en liten ö utanför kusten för att isolera dem lagom, och försöka skrämma dem på riktigt. Det kan bli riktigt kul :gremlaugh:
 
Top