Vettiga blåtandshörlurar

Vimes

Ibland räcker det att bara vara bra
Hallå alla teknik- och audionördar!

Jag kommer börja pendla (igen) till hösten och behöver uppa mitt hörlurs-gejm. Just nu har jag ett billigt par från JBL (köpta på ICA för typ 500 kr). De funkar helt ok för att lyssna på podd/ljudbok och musik, men saknar brusreducering och är inte omslutande "over-ear" utan sådana där runda som mest ligger lite slappt över örat. Jag vill kunna sätta mig på tåget, dra på brusreducering och läsa en bok eller lyssna på en podd utan att bli störd.

Vad är viktigt?
  • bra brusreducering
  • lång batteritid (och snabb laddning)
  • omslutande over-ear
  • bekväma
Vad är mindre viktigt?
  • jag kommer lyssna på musik i dem förstås, men är ingen audiofil. Ljudet ska vara bra, men det finns ingen poäng för mig med wowomgeargasm-ljud
  • röstkommandon och specialfunktioner
Jag tänker att jag gärna kan lägga upp till 2000 (kanske mer med goda argument). Jag är egentligen ganska nöjd med mina skräplurar från JBL och har kollat på de här: https://www.netonnet.se/art/ljud/horlurar/brusreducerandehorlurar/jbl-jbllive770ncblk/1031149.15185/

Har ni några förslag på lurar (modeller eller märken) som är bra?

Last edited:
Jag har ett par Sony WH-1000XM5 Wireless Over-ear. Innan dess hade jag den tidigare modellen som är nr 4. Jag har varit väldigt nöjd med både 4 och nu 5. För mig har de varit viktigt att de sitter bra samt att de går att lyssna på podd och musik samt prata i telefon. Båda är brusreducerande.

Jag är ingen audiofil och de finns säkert bättre där ute men jag har varit väldigt nöjd och utan överdrift använder jag dem varje dag. De jag har nu sitter såpass bra att jag trots glasögonorm status inte tycker att de klämmer på huvudet. Tidigare lurar har jag varit tvungen att ta bort efter ett tag pga skav. Kanske låter lite konstigt men just ovanstående samt att de skall gå att lyssna på ljudbok och kunna prata i tel relativt ostört har varit det viktigaste.

Kollade på steget under de jag hade (dvs Sony WH-1000XM4 Wireless Over-ear)
snabbt och verkar som att man kan få dem för 2500 nu.

Hoppas du hittar nått som passar.

Jag är svag för Sonys WH-1000XM-serie. Jag har nu den näst senaste (WH-1000 XM5), och har tidigare haft WH-1000 XM3 i mååånga år. (XM3:orna fungerar fortfarande toppen, men har gått i arv till min dotter).

Plus: bekväma, bra batteritid, superbra brusreducering. Väldigt bra brusreducering även på mikrofonen för XM5 specifikt, om det är viktigt för dig. Håller länge (XM3:an fungerar som sagt toppen fortfarande).

XM5 verkar kosta 3300:- just nu enligt prisjakt (dvs lite över din budget), och XM4 finns för omkring 2500:- .

Jag vet att vissa tycker att de har för mycket bas, men det är inte något som stört mig.

Bara en kontrollfråga: vet du att du klarar brusreducering?

Jag frågar eftersom jag köpte några hörlurar till jobbet för några år sedan, för att få brusreducering. Men det fick mig bara att må illa.

Så även om jag inte har tips på bra lurar, tipsar jag att du dubbelkollar att du klarar brusreducering genom att låna några först av en kompis. Trist att köpa dyra lurar som man inte kan använda.

Bara en kontrollfråga: vet du att du klarar brusreducering?

Jag frågar eftersom jag köpte några hörlurar till jobbet för några år sedan, för att få brusreducering. Men det fick mig bara att må illa.

Så även om jag inte har tips på bra lurar, tipsar jag att du dubbelkollar att du klarar brusreducering genom att låna några först av en kompis. Trist att köpa dyra lurar som man inte kan använda.

Superbra fråga! Jag har testat kompisars brusreducering i olika sammanhang och det har funkat bra för mig, så det borde vara lugnt!

Jag har ett par Bose QuietComfort II som är säkert 8-10 år gamla nu och är oerhört nöjd. Väldigt bekväma och bra på allt. Om en nu aktuell motsvarande modell är lika bra är det en stark rekommendation.

Jag har ett par Bose QuietComfort II som är säkert 8-10 år gamla nu och är oerhört nöjd. Väldigt bekväma och bra på allt. Om en nu aktuell motsvarande modell är lika bra är det en stark rekommendation.
Man får kvalitet för pengarna om man väljer Bose. [edit] Elgiganten har just nu 800 kr rabatt på dessa.

Bose har jag en BT-högtalare av som jag är förtjust i. Marshall är säkert bra, men känns som att det är någon extra tusenlapp för märket/estetiken.

Back