Nekromanti Vettig videokamera och redigeringsprogram

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag har lösa funderingar på att börja spela in mer eget material för att använda i min undervisning. Men jag är tämligen okunnig när det gäller teknik. Kan någon rekommendera en relativt billig men funktionell videokamera och lämpligt videoredigeringsprogram? Hur svårt är det att spela in egna föreläsningar, stadsvandringar och genomgångar utan att det blir fult och obegripligt?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Vad har du för dator? Om du har en mac fungerar ju medföljande iMovie utmärkt för ändamålet. För mer avancerade användare rekommenderar jag Final Cut Express.

För PC: Adobe Premier Elements 8, kanske.

När det gäller kameror så är jag inte up to date...
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Om jag delvis omformulerar min fråga:

Jag vill skapa halvtimmeslånga (eller eventuellt kortare) föreläsningar och historiegenomgångar där bilder eller foton är i centrum och min röst är pålagd. Dessa avsnitt ska sedan brännas på DVD och användas som inslag i min undervisning. Jag sitter på en ganska ålderstigen (sex år vid det här laget) stationär Windowsburk och en ganska klen laptop. Vad finns det för program där ute som kan hjälpa mig med detta? Ju billigare och användarvänligare desto bättre.

När jag bemästrat denna bit kan jag avancera till egen produktion av rörliga bilder med hjälp av videokamera.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Har väldigt knapp erfarenhet. Har grejat lite med några hemmasnickrade kortfilmer för länge sedan och sitter ju i Adobes alla filmprogram numera eftersom jag pluggar animation. Nåväl, kan dock inte så mycket men jag kan bidra med det jag vet. :gremsmile:

Här finns en tråd med precis samma frågeställning. Dock håller jag inte riktigt med. Premiere är nybörjarvänligt, det gäller bara att experimentera en stund. Det kräver dock runt minst 2GB RAM, men eftersom det är Adobe så kostar det naturligtvis.

Vegas Studio är också schysst. Använde det förr när jag och några polare höll på med film. Enkelt och bra. Vet dock inte vad det kostar eftersom vi körde trial. Går att göra ganska mycket i det, fast inget hajp, men allt varje hemmapulare behöver och rekommenderas varmt av de flesta som håller på privat.

Avid, som var gratis tror jag, fanns det också något som hette, har dock sett i några trådar att det inte lär finnas kvar längre?! Inget försvinner väl från nätet?
 
Top