Vetenskapligt instrument för fantasy mörkhet

Tveksam till första frågan, hur mycket Jesus. Gott och ont finns väl i massa religioner? Och hjältesagan är väl inte kristen? Det specifikt kristna är väl svårt att definiera? Antar att du är ute efter om världen gör det enkelt för spelare/ läsare genom att låta dem tydligt veta vem som gör bra och dåligt. Eller om det är ett jävla hopkok av gråskala. Eller? Ereb Altor och Kopparhavet har väl tydligt INTE gott och ont. Warhammer och 40K kan till synas vara utan gott och ont. Men man måste ju ta hänsyn till kontrasterna, för kom igen, jämfört med kaos är Imperiet gott, hur ont tredje riket/ Romarriket än var i vår värld. Kolla på Khorn liksom. Jämför med Tyranids. Det finns ju en extrem kontrast. Vilket inte finns i Ereb Altor. Så högre poäng på Warhammer, lägre på Kopparhavet, om detta nu är vad du menar med Jesus :)

Edit: ja gamla Ereb Altor med Vicotnik är ju gott och ont. Men det finns väl inte direkt i nya, eller är jag helt ute och cyklar som vanligt 😂😂😂

Heroica. Några exempeltexter:

Exhibit A, Luminara campaign arc:

Exhibit B, Alborum campaign arc:

Exhibit C, Twin Cities campaign arc:

Exhibit D, Amazireth och Srel campaign arc:

Exhibit E, Character Silvio:

Exhibit F, Character Ivy:

Exhibit G, Para Omros campaign arc:

Exhibit H, Drowned Marshes:

Exhibit I, Magic, healing (som är den minst dåliga magin, se i Drowned Marshes och Luminara ovan hur den också missbrukas):

Exhibit J, Flavor package "The Flesh Market":

Dark enough?

Jag är bekant med 40K om du undrade :) Har inte ifrågasatt om det är mörkt. Ställer mig mer tveksam till att godhet (och god/ ond) i en värld skulle vara likställt med Jesus eller kristna värderingar. Man kan väl absolut tänka sig The Emperor som Jesus, och Horus är väl avfällingen som förrådde Jesus. Länk till random internetdiskussion: Jesus

Godhet som ideal finns ju i alla stora religioner. Också barmhärtighet och förlåtande. Och i de flesta finns ondska. Så jag var mer nyfiken på vad första kategorin var ute efter att beskriva eller fånga i rollspel.

Back