Nekromanti Vetenskapliga genombrott eller insikter

Chrille83

Veteran
Joined
27 Jun 2010
Messages
60
Location
Trollhättan
Har ni några exempel på att karaktärer i era kampanjer har kommit med vetenskapliga genombrott eller insikter till följd av brist på etiska gränser, ackumulerad kunskap och färdigheter bortom den vanliga människans potential eller användande av övernaturliga krafter?
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Kommer inte på några exempel just nu men fick en idé till en kampanj. Tänk er en steam punk fantasy värld med alver, dvärgar, steam ships, kanoner etc. Dra då tillbaka klockan femtio år till en tid då det var bara en vanlig fantasyvärld. Rollpersonerna är ett gäng unga genier som under sitt livs bana kommer att uppfinna alla de grejer som kommer att förändra världen. De kommer se sina uppfinningar användas för onda syften, säljas, stjälas och användas mot dem. De kommer drabbas av korruption pga rikedom, fåfänga och tillbedjan. De kommer utsättas av mordförsök av konservativa grupper och kanske kommer till och med världens Goda Gud fördöma dem. (Gandalf försöker övertala dem att gå i kloster och döva sin över-kreativitet med droger). Vore fett?
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
I de fall ovanstående har hänt så har det berott mer på metaspelande – att kunskap om hur saker kan användas har flyttats från spelare till rollfigur. På så sätt har molotovcocktailen och paraplyet uppfunnits i rollspel jag spelat eller spellett.
Men om man spelar fantasy till steampunkfantasy-kampanjen, så skulle jag inte se det som något problem alls (det gjorde jag egentligen inte när det skedde i ett annat sammanhang heller). "Du bankar in kol i järnet när du smider... ok... till din stora förvåning märker du sedan att metallen blivit starkare!"
 
Top