Vet ni smidiga sätt att ersätta smartphone med platta?

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Hejsan, jag har problem med att använda min smartphone till någonting, skärmen är för liten och tar upp för mycket av ytan på framsidan så jag kan inte kontrollera var jag trycker på (har motoriska hinder), paddor och tablets är ju mycket bättre på det, men det verkar vara ont om enkla lösningar att köra bland annat telefon på en platta, det jag sett är att avnända telefon genom googles online system, genom skype och genom att ha det kopplat genom bluetooth till en smart phone och de är urusla lösningar.

Att använda äldre plattor är inte funktionabelt tyvärr pga att bankid och andra livsviktiga appar satt begränsning på hur gammal hård- och mjuk-vara man får ha.

Jag har förövrigt även frågat vuxenhabiliteringen om detta men de svar jag fått hittils har varit för stora kompromisser och det verkar inte som jag kommer få bättre svar.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Tolkar jag dig rätt undrar du om man kan köra telefonappen på en platta? (Jag menar, alla andra appar går väl bra köra på plattan) Tyvärr har jag för mig det inte blir bra.

Hoppas du inte blir förolämpad - jag har noll koll på hur din verklighet funkar - om jag istället föreslår en dedicerad telefon för telefonerandet (kolla exempelvis Doros utbud med fysiska knappar), och en fetstor platta för allt annat! God jul
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Tolkar jag dig rätt undrar du om man kan köra telefonappen på en platta? (Jag menar, alla andra appar går väl bra köra på plattan) Tyvärr har jag för mig det inte blir bra.

Hoppas du inte blir förolämpad - jag har noll koll på hur din verklighet funkar - om jag istället föreslår en dedicerad telefon för telefonerandet (kolla exempelvis Doros utbud med fysiska knappar), och en fetstor platta för allt annat! God jul
Det finns ju ett flertal olika telefon appar till android iallafall, men vad är det som gör att det inte blir bra, jag har hört det nämnas i flera artiklar men ingen klargör varför.

Att köra två grejer är jobbigare, lättare att glömma på olika ställen och högre risk att något går sönder, och om jag endå måste köra två så är nog iphone+ipad kopplat via bluetooth så jag kan använda ipaden som iphone en bättre lösning (tror även samsung tillåter liknande), men jag är inte det minsta förolämpad av förslaget, det är snarare uppskattat, även om det inte hjälper mig med en lösning hjälper det ju med mer perspektiv för att komma till en lösning.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Vad bra. Här är några artiklar jag får upp när jag googlar "can I use my tablet as a phone" om du vill läsa mer om ämnet:


I korthet, glöm traditionell telefoni och kolla in appar för voice/video-samtal över internet (höll på att säga VOIP men det är väl obsolet nu?)
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Det finns Phone tablets (Phablets) som har en telefon i sig.
Phablets är inte tillräkligt tyvärr (det är ett väldigt litet steg i rätt rikting plus ett stort steg i fel riktning (väldigt lite skillnad i skärmstorlek, och kanten där man kan vila fingrar är helt borta)).
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Vad bra. Här är några artiklar jag får upp när jag googlar "can I use my tablet as a phone" om du vill läsa mer om ämnet:

I korthet, glöm traditionell telefoni och kolla in appar för voice/video-samtal över internet (höll på att säga VOIP men det är väl obsolet nu?)
Länkspam är dock lite mer otrevligt särskilt när jag redan har läst de länkarna och många andra, och nämnt att sådana lösningar inte är hållbara.
det jag sett är att avnända telefon genom googles online system, genom skype och genom att ha det kopplat genom bluetooth till en smart phone och de är urusla lösningar
Förövrigt nämnet mer än en artikel fortfarande VoIP, nej det är inte en förlegad term, dock oanvändbar ur mitt perpektiv.
 

Loffeboll

Veteran
Joined
11 Mar 2019
Messages
160
Jag kör en slags budgetvariant just nu med en mindre tablet för alla smartphonefunktioner plus en gammal hederlig knapptelefon för telefonsamtal. Extra surf-sim till plattan. Detta funkar bra för mig. Det man ska tänka på är bara att se till att plattan inte har för gammal version av operativsystem så att man kan få bank-id och liknande att funka.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,320
Location
Helsingborg
Phablets är inte tillräkligt tyvärr (det är ett väldigt litet steg i rätt rikting plus ett stort steg i fel riktning (väldigt lite skillnad i skärmstorlek, och kanten där man kan vila fingrar är helt borta)).
Är inte en Galaxy Tab stor nog? För vad jag vet så kan versionerna med SIM kort användas för att ringa med.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Jag kör en slags budgetvariant just nu med en mindre tablet för alla smartphonefunktioner plus en gammal hederlig knapptelefon för telefonsamtal. Extra surf-sim till plattan. Detta funkar bra för mig. Det man ska tänka på är bara att se till att plattan inte har för gammal version av operativsystem så att man kan få bank-id och liknande att funka.
Problemet med gammal version av operativsystem känner jag till, annars hade jag haft en bättre (om än inte tillräkligt fungerande) lösning, då min gamla android mobil hade några fysiska knappar och en bättre kant att hålla i.
Är inte en Galaxy Tab stor nog? För vad jag vet så kan versionerna med SIM kort användas för att ringa med.
Jag har inte sett några av de större sägas kunna användas till det, men kan definitivt försöka kolla upp det nogrannare för 10 tummaren hade varit perfekt.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Är inte en Galaxy Tab stor nog? För vad jag vet så kan versionerna med SIM kort användas för att ringa med.
Efter att ha dubbelkollat i manualer och med kundservice fanns det en och endast en gammal (men definitivt ny nog) modell av galaxy tab som klarade av det utan att kopplas till en samsung telefon, men den är nu beställd (För de intresserade är det Samsung Galaxy A SM-T515 som har mobilfunktionalitet).

Tack så jättemycket för förslagen
 
Top