Nekromanti vet inte om...

Firefly

Veteran
Joined
16 Sep 2001
Messages
126
Location
Mora
det här inlägget hör direkt hemma här på forumet, men jag håller faktiskt på lite som smått att skapa ett Tabletop-spel som ska vara snabbspelat och inspirerat av "MechWarrior".

Det som är den största skillnaden från andra Tabletop-spel är att man gör sina "Mekkar" själv helt från grunden med hjälp av cenitlera, vapnen ska man kunna hitta på själv men för att få balans "kostar" dessa lite olika beronde på vilken typ det är och hur mycket de ger i skada.

så med andra ord skadar det inte att spelarna är lite kreativa själva.

Jag ligger just nu "kladdarstadiumet", skissar ner massa ideer. största anledningen till att jag gör det så pass fritt som det kommer att bli är att man ska just kunna göra en egen design på sina robotar.

vad tycks om den iden.
Ha de GöbbGött! / Firefly
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
det verkar astufft... har du gjort nån mech än?
bränner man cernitlera i ugnen?

lägg gärna in olika vapenklasser med olika egenskaper: laser, missiler, plasma, magnetfält osv...
 

Firefly

Veteran
Joined
16 Sep 2001
Messages
126
Location
Mora
jag kommer att dela upp vapnen i Balistiska, Missil och Strålvapen. sedan är det lite upp till spelarna att skapa effekterna utefter skadan man väljer att ge vapnet.

cenitlera kan du bränna i en vanlig ugn, som varje dödlig har i sitt hus.

jag kommer att ge lite tips på hur man kan bygga sin mekk, så fort jag har testat ideerna själv. Men jag har en ide om att göra varje del för sig och seda sätt ihop dem med ståltråd och sedan skicka in modellen i ugnen.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Det är rätt svårt att bygga mechar i cernitlera, är det inte? Jag skulle nog ha inriktat mig på att man byggde sina egna mutantmonster istället och låta dem slåss med gift, syra, eldsprutarattacker, radioaktivitet, spikar och liknande. Mechar skall ju se plastiga och hårda ut med skarpa kanter och hörn, men monster kan man kludda ihop lite hur som helst på mycket enklare sätt.

Nå, du bestämmer. Idén är iaf mycket bra.

/Riz
 

Firefly

Veteran
Joined
16 Sep 2001
Messages
126
Location
Mora
en av anledningarna till att jag just valde mekkar och inte varelser är att det är lite lättare att få spelet mer balanserat.

Ex. storlek på maskin och vapen påverkar snabbhet. och storleken på maskinen påverkar hur mycket vapen du kan lasta på.
medans varelser är biologiska och kan ha diverse körtlar och prylar. vilket gör det genast mycket svårare att få en fin spelbalans.

men jag kan ha fel... vem vet...?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Ballt!

Låter skitroligt, speciellt om man tar lagom oseriöst på det!

En liten fråga bara, ursäkta min okunnighet, men vad f-n är cenitlera? Är det bättre än mitt halvmisslyckade experiment på liknande tema med häftmassa (monstren smälte av lampan...)?

Som tips kan jag rekommendera en packe delar från plastmodeller, lite elektronikkomponenter och annat plock för detaljerna.
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Egentligen borde det väl funegra lika bra. Det är bara att ersätta de mekaniska bitarna med biologiska.
Har du påbörjat processen med att göra det balanserat å så? Hur göres det lämpligast?
Bygga modeller i cenitlera. Blir det bra? Jag har aldrig haft med cenitlera att göra men det låter tufft att bygga figuren helt själv.

Som du säkert märker intresserar det här projektet mig storeligen och jag vill mer än gärna se det färdiga(eller halvfärdiga) resultatet.


/Johan
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Clay-O-Rama!

Jag tycker det låter helt okej med cernitlera. Vill man ha monster så finns det ju alltid Clay-O-Rama!
I detta spel har det förekommit till exempel en toalett med motorsåg och en tv på bandhjul, och rätt många monster som bara är en stor mun, nästan. Och så [color:\\"pink\\"]Judge Pink[/color].. Suck.. :)

Clay-O-Rama: Alltid perfekt resultat! :gremgrin:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Ärs... [ANT]

...Jag hatar när jag uppfinner sån't som redan finns. Jag är alltid några steg efter alla andra ibland...

/Rising
muttrar och drar något gammalt över sig
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Finns inget annat forum för det ändå...

Det här kan vara ett hobbyproject som kan vara riktigt kul att spela.. Själv tänkte jag direkt på Legomech när jag läste ditt inlägg (inte samma sak, men ändå).. Där byggde man mechar av lego och med hjälp av reglerna så balanserades mecharna.. Vissa målade tom. sina mechar och de blev skitläckra..

Det fanns regler till dessa och man kunde spela det på LinCon.. Slarvig som jag är så har jag tappat bort dem (kanske finns på nätet).. Det finns säkert andra mech-regler på nätet om du inte har någon idé själv på hur du ska utforma reglerna..

~Kommer ihåg att [color:\\"green\\"]Han[/color] sett bilder på Legomechar på nätet
 

Firefly

Veteran
Joined
16 Sep 2001
Messages
126
Location
Mora
Re: Ballt!

cenitlera är Brännbar lera som man kan köpa i hobbyaffär eller färghandel.
 

Firefly

Veteran
Joined
16 Sep 2001
Messages
126
Location
Mora
Re: Clay-O-Rama!

huu...! jag vill varna för en J...A massa popups på den sidan... hatar dom...!!
 

Firefly

Veteran
Joined
16 Sep 2001
Messages
126
Location
Mora
Re: Typ.

eh... ok... som sagt det finns folk för allting....

men om man känner för att skita i mitt häftiga spel och slösa massa pengar har jag hittat reglerna till det lite väl styrda spelet MechWarrior , men jag blir lycklig om ni har tålamod att invänta mitt eminenta spel.
 
Top