Vertyg och metoder för "low prep"

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,780
Location
Göteborg
Jo, jag har ju noterat att du ofta använder dina egna spel som förebildliga exempel. Det kan du förstås göra om du vill, men jag tror att för många andra är det väl så intressant med spel som spelas av många. Det går att ha synpunkter på kommersiell kanon - vilket exempelvis jag har - men den är likväl där som en gemensam refensram.
Det var inte menat som kritik av dig eller dina synpunkter, och jag ber om ursäkt om du uppfattade det som sådan. Både dina och mina åsikter är relevanta för tråden, var vad jag försökte (och uppenbarligen misslyckades med att) säga.

Anledningen till att jag tar mina egna spel som exempel är för att det är dem jag är mest bekant med, och att i princip ingen annan skriver den sortens spel jag pratar om på svenska, eftersom det inte är populärt eller kommersiellt gångbart.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Det var inte menat som kritik av dig eller dina synpunkter, och jag ber om ursäkt om du uppfattade det som sådan. Både dina och mina åsikter är relevanta för tråden, var vad jag försökte (och uppenbarligen misslyckades med att) säga.

Anledningen till att jag tar mina egna spel som exempel är för att det är dem jag är mest bekant med, och att i princip ingen annan skriver den sortens spel jag pratar om på svenska, eftersom det inte är populärt eller kommersiellt gångbart.
Bra med ett mer ödmjukt förtydligande! Man kan vara kreativ på olika sätt. Jag gillar att röra mig i gränslandet mellan indie och mainstream (inte bara när det gäller rollspel). Det finns fler kopplingar än vad man kan tro. Och där de inte redan finns kan man själv skapa nytt!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,507
Location
Helsingborg
Vad finns det mer för bra guider och system som kan hjälpa mig? Helst grejer som inte är helt inbakade i ett sytem utan som kan användas med vilket spel som helst.
Dread: Dredd

Du har en checklista att gå efter som du kryssar för under tiden ni spelar. Checklistan introducerar encounters. Spelarna har ett klart mål och ställer till problem för sig själva, eftersom det är så de kan klara av scenariot. Går på tid, så du behöver en situation där det ingår tidspress.

Du behöver läsa hela spelet, på 40 sidor. Reglerna för spelarna finns på deras rollformulär.
 
Top