Nekromanti versioner

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Den här frågan har säker redan besvarats någonstans, men jag orkar inte leta...

Vad är det för skillnader mellan den andra utgåvan och den som finns idag?

chrull
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Kort svar

Det är nästan dubbelt så stort (248 sidor istället för 128), där kampanjvärlden fått ett rejält utrymme. (Som exempel kan nämnas att kapitlet om Indianer är 18 sidor istället för tidigare 3...).

Reglerna är snabbare, enklare och mer visuella. Snabbhetstabellen är skrotad och ersatt av ett system med Stridsrundor, där rollpersonernas Vapensnabbhet avgör hur många Handlingar de har under en Stridsrunda. Samtidigt har vi velat att gamla Westernspelare skall känna igen sig och tidigare favoritkaraktärer skall kunna användas. Därför har alla ändringar gjorts så att man lätt kan konvertera gamla roll- och spelledarpersoner till det nya systemet, konverteringsreglerna hittar du på www.rollspel.com All text är helt nyskriven, det är ett nytt introäventyr och Åke Rosenius har gjort över 130 specialbeställda illustrationer.


/tove

<A HREF="http://www.rollspel.com" target="_new">http://www.rollspel.com</A>
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Lååååångt svar

Stora:) Vi är visserligen partiska, men... Jo, det skiljer :) Och det nya är bättre, enligt vår ödmjuka åsikt!

Vi har gjort en total omarbetning, där nästan allt är helt nyskrivet. De bitar vi "fuskat" på är vapen, arméns organisation, utrustning och djurliv, där den gamla texten bildade botten för omskrivningen.

På vapen har vi lagt till några nya och dragit ned en smula på antalet värden som behövs, på Utrustning har vi infört Utrustningspaket för att den som snabbt vill ha ett minikit med nödvändiga saker för en viss uppgift ska kunna få det, vi berättar mer om pengasystemet och har med de olika myntens valörer, metall och vikt samt lagt till fler kläder för kvinnor, på Djurliv har alla djur som tas med även hamnat i en stor tabell med värden för allt från strid till hur mycket kött de ger.

Grunderna i omarbetningen har varit att försöka behålla så mycket som
möjligt av känslan, men göra reglerna enklare och snabbare både att förstå och använda, samt att göra bakgrundsinformationen/kampanjvärlden mer omfattande. Det nya spelet är nästan dubbelt så stort som det gamla, 248 sidor istället för 128. Till exempel har kapitlet om indianer ökat från 3 till 18 sidor. Vi har lagt upp Innehållsförteckningen på www.rollspel.com så att du den vägen kan bilda dig ytterligare en uppfattning om vad nya Western innehåller.

Regelmässigt har vi kvar den obegränsade tjugotärningen (slår man 20 slår man om och lägger ihop) som grund för alla slag, liksom Månadsträning och Köpa/Behålla. Generellt får man färre poäng, men köper upp både Egenskaper och Färdigheter i hela steg. En följd av detta är att bonussystemet (grundchansen) förändrats. Karisma, Vilja och Minne har försvunnit som Egenskaper. Karisma för att effekten blev att de flesta använde det som "strykvärde", så Western befolkades enbart av urfula osympatiska tölpar, Vilja har fått gå ihop med Självdisciplin och Minne med Intelligens. Koordination är ny som Egenskap, liksom Bildning.

De Sekundära Egenskaperna, som Förflyttning och Bärförmåga, kopplas hårdare till Egenskaperna.

Det har tillkommit en del nya Färdigheter, medan andra antingen inordnats under "huvudgrupper" som Hantverk eller Teori, eller helt uppgått i en annan Färdighet (Klättra har t.ex. blivit en del av Akrobatik, Bakning en del av Matlagning).

En annan stor nyhet är att vi infört 20 roller att välja på då du skapar en ny rollperson. Systemet är byggt så att du antingen köper en roll, rakt av, för 250 av de 300 poäng du får när du börjar. Du kan också använda rollerna som mall att utgå ifrån, men ta bort det du inte vill ha och tillgodoräkna dig de poängen. Eller strunta helt i rollerna, är du van vid att spela i Westernmiljö så vet du nog bäst själv ändå :) De är främst tänkta som en hjälp att snabbt komma igång för de ovana spelarna, och som inspiration för andra...

Andra stora nyheter är att Kvalitet och Ryktbarhet fått en kraftigt ökad
betydelse. Förutsatt att rollpersonerna möter/är skickliga hantverkare och har gott om pengar/tid kan de få tag på saker som är bättre än genomsnittet och fungerar bättre. Detta gäller inte bara vapen.

Rykte fungerar ungefär som tidigare, med samma två värden (ett som berättar vilken typ av rykte personen har och ett som berättar hur känd hon är). Det nya är att det finns ordentliga regler för hur det modifieras och fler konkreta förslag på hur det kan användas. Dessutom kan du bli berömd för annat än att du skjutit folk, till exempel om du är en skicklig hantverkare eller lysande skådespelerska. Eftersom vi själva är svaga för kampanjspel ger det en alldeles speciell känsla att det rollpersonerna gjort under spelets gång verkligen spelar roll för fortsättningen... Vill du se exempel på slumptabeller för hur de med dåligt rykte blir bemötta när de rider in i en ny stad så finns de på www.rollspel.com (gå in på Presentation/Om spelet direkt under Western)

På Strid har vi ändrat både mer och mindre än vad som först är uppenbart... Träffmallen är kvar, den används nu till alla typer av attacker (från artilleri till knytnävsslagsmål). MEN den är lättare att använda och förstå, trots att modifieringen är rätt liten... (det går bara 20 linjer, istället för tidigare 10, 20 eller 40 beroende på hur bra du träffade). De som vill får också en fast utritad träffmall att använda.

Vi har dragit ner antalet vapengrupper att utbilda sig på till mer hanterliga nivåer (t.ex gevär istället för bakladdat, mynningsladdat och repeter). Intuition är kvar, men har fått byta namn till Stridsvana.

Snabbhetstabellen är borta. Detta vet vi är oerhört kontroversiellt, gamla Westernspelare antingen älskar eller hatar den... Problemet med den var att striderna tog väldigt lång tid, det saknades fart och stress i spelet, samtidigt som alltför många inte förstod den alls. Vi har istället infört att du redan på rollformuläret skriver upp exakt vilken snabbhet du har med olika vapen, både i hand och när du måste dra det ur hölster. Grundsnabbhet och Vapensnabbhet är också kvar, men även här är specialiseringsgrupperna färre. Då snabbhetstabellen tagits bort används inte längre Grundsnabbhet som förut, utan bara som grundträningsfärdighet. I strid utgår man alltid från Vapensnabbheten med det vapen du har i handen. Denna snabbhet ligger sedan till grund för hur många handlingar du får varje stridsrunda (du får 1 handling för vart 10:e steg du har i snabbhet med det vapnet). För det mesta kan du göra flera saker samtidigt som du skjuter, men får då sämre möjlighet att träffa. Provspel visade att även de spelledare som aldrig spelat Western förut nu bemästrar systemet så bra att stora strider inte är några problem, de går snabbt, enkelt och förmedlar stundtals en desperadokänsla :)

Varje strid börjar med det absolut första skottet. För att få fram vem som är snabbast utgår man ifrån rollpersonens Vapensnabbhet med den typen av vapen. Beroende på exakt vilket vapen och vilket hölster du väljer blir din rollperson olika snabb (en derringer är snabbare än en Colt Buntline, att dra ur ett twisthölster går snabbare än att försöka få upp revolvern som är nedstucken baktill i brallorna). På rollformuläret kan du skriva upp exakt vilken snabbhet du har med olika vapen, både då du har dem i handen och då du måste dra ur hölster. Precis som tidigare kan man genom att skjuta direkt från höften för att vinna värdefull tid. Slutligen måste Stridsvana (tidigare Intuition) slås. Om du lyckas får du agera direkt, annars kostar det en handling (10 steg i Snabbhet) att reagera. Om flera personer får lika många handlingar börjar den som har högst snabbhet, dvs en person med snabbhet 37 skjuter före en med 36, även om båda har tre handlingar. Det gäller dock bara första skottet, sedan skjuter de samtidigt på handlingsomgång 2 och 1 (man räknar neråt) Detta innebär att det fortfarande är mycket viktig att vara så snabb som möjligt, för i en duellsituation kan ett steg vara avgörande.

Skadesystemet är också väldig omgjort. Det räcker med ett slag för att se hur allvarlig skadan var (även om effekterna av den kräver några fler). Tålighet och Chock avgör hur mycket stryk du rent fysiskt kan ta, respektive hur väl du klarar av att bita ihop och stå kvar under stridens hetta. Blodförlust och Fysförlust är två nya begrepp av stor betydelse. Vi har också med mer aparta regler som hur du påverkas av bett från olika giftiga djur, köld, hetta, hunger, törst, eld, hängning, fall... Samt hur du Återhämtar dig. Generellt kan man säga att rollpersonerna fortfarande lever farligt i Western, risken för skador som ger permanenta men är stor. Däremot har vi medvetet dragit ned dödligheten samt gjort läkarna lite för bra... Det är helt enkelt inte kul att låta rollpersoner dö i onödan...

På bakgrunden har vi försökt att förmedla både en känsla och en stämning för kampanjvärlden och att göra informationen praktiskt användbar. På transporter beskriver vi därför både de olika transportmedlen, hur de var att åka, hur de växer fram. Samt berättar vad de kostar att resa med och hur snabbt det går. Alla de linjer vi berättar om har vi också med en lista på de viktigaste stationerna längsmed rutten, vad det kostar mellan de olika och vilken tid de tar att använda.

På Gruvdrift & Guldruscher har vi lagt in ett system för hur rollpersonerna kan hitta guld och vad det ger. Det största problemet med de här kapitlen har varit att vi inte lyckats få med så mycket som vi egentligen ville...

Andra bakgrundskapitel som hjälper till att höja stämningen är 1800-talets Amerika, med information om bl a städer, skolor, litteratur, politik, religion och uppfinningar. Amerikas alla hörn ger beskrivningar av olika delar av landet. Spelledarpersoner med namntabeller och värden på genomsnittliga slp:s. Lagen i västern. Historia med bl a 12 historiska personer med spelvärden. Krig, en genomgång av de olika krigen bl a mexikanska kriget, inbördeskriget och indiankrigen. Armén, information om arméns organisation, militärskolor, fort mm. Det övernaturliga, ett avsnitt om vidskepelse i Western.

Ytterligare en sak som vi är väldigt nöjda med är Åke Rosenius illustrationer. Vi vet att en del ser bilder som onödig utfyllnad, men vi tycker de är viktiga för att förmedla ytterligare känsla för miljön. Varenda en av de drygt 130 bilderna som finns med är specialbeställd. De ligger där de gör för att vi har velat beskriva någonting med dem. Tomas Arfert har gjort omslaget på spelet liksom till det första nyskrivna supplementet Laglöst Land.

Sutton Creek är borta, nu är du välkommen till Bishop's Lodge i Colfax
County, New Mexiko. Sammanfattningsvis: vår grundtanke är att folk som spelat Western förut skall känna sig hemma, men alla regler från hur du skapar din rollperson till strid har gjorts enklare och snabbare att förstå och använda. Reglerna har också blivit mer helgjutna, de hänger mer tydligt ihop med varandra och ger inte den smörgåsbordseffekt som annars är vanlig... Bakgrunden har blivit mer omfattande.

Kolla gärna vad andra tycker också - t.ex. finns en recension här på
rollspel.nu

/anders & tove

<A HREF="http://www.rollspel.com" target="_new">http://www.rollspel.com</A>
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Re: Lååååångt svar

Tack så hemskt mycket för svaret...

Det verkar ju vara köpvärt...

Vad finns det för tillbehör som man bör ha?

chrull
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Lååååångt svar

"Vad finns det för tillbehör som man bör ha?"

Tja...egentligen behövs ingenting mer än några tärningar och gott humör. Men visst, det finns endel tillbehör.

Laglöst Land (bra om du gillar den laglösa sidan, beskriver både lagens män och de laglösa).

Spelledarskrämen (om du vill ha alla tabeller och liknande på samma plats, liksom att dölja SL:s saker för spelarna) - enda delen som inte jag själv har faktiskt inom Western

Klassiker (ett paket med de 6 klassiska äventyren, från tiden då Western gavs ut av Lancelot Games, plus ett nytt äventyr samt konverteringsreglerna, och konverteringar av de SLP som finns i äventyren, som egentligen 8 stycken, då det ingår 3 stycken i det ena).

Arizona (inte kommit ännu, men något som iaf jag väntar på med spänning, kommer beskrivningar om duellen vid OK Corral och Tombstone, Tucson m.m.)

Riddaren


http://www.backtotellus.com/ http://www.eyesoffate.com/
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Re: Lååååångt svar

Vår grundprincip är att du inte skall behöva någonting mer än spelet, en T20, en blyertspenna och ett sudd, inga supplement skall kännas absolut nödvändiga. Däremot satsar vi på att ge ut bra supplement som kan ge lite extra.

Spelledarskärmen är i första hand bra om du vill ha alla viktiga tabeller enkelt samlade. Den innehåller dessutom lite extra godis som slumpmässiga möten, fler träffigurer och fler generella slps:s. Samt inte minst en gedigen äventyrskampanj med en riktigt häftig handout: en tabloidtidning till spelarna.

Laglöst Land ger mycket mer info om hur lagen fungerar, olika lagmäns uppgifter, löner och vilken storlek på mutor som är lämplig att ge dem... För laglösa finns en massa tips om vad olika typer av kriminell verksamhet kan ge, hjälpmedel när man fuskar i kort, charlataners olika knep och mycket mer. Indianterritoriet (Oklahoma) beskrivs i detalj och en stor äventyrskampanj ingår.

Western Klassiker: mängder med äventyr till en billig penning

Rollformulär. Varje pack innehåller 20 4-sidiga rollformulär. Originalen är alltid trevliga, även om det är helt OK att kopiera det som finns i spelet hur mycket man vill för egna spelgruppers bruk. (Spelet finns i både hardback och softback, och med spelet följer ett löst rollformulär, en karta över Western och träffmallen)

Just nu arbetar vi för fullt med Arizona (som bl.a. ger mer om apacher, Tombstone och Tucson) och därefter kommer New Mexico (med mer om bl.a. gruvdrift och Santa Fé).

Vi rekommenderar ett besök på www.rollspel.com Där hittar du ett femtontal äventyr och mycket annat smått och gott till Western (och en del även till andra spel)

/anders & tove

<A HREF="http://www.rollspel.com" target="_new">http://www.rollspel.com</A>
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Lååååångt svar

Hmmm...när kommer då Vilda Städerna?

Före New Mexico eller efter?

Riddaren


http://www.backtotellus.com/ http://www.eyesoffate.com/
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Lååååångt svar

"Efter... Och vi har ansökt om att få ett dygn med 48 timmar istället för 24 som alla andra..."

Varför inte dubbla dagar?

Riddaren - som tänker sig två onsdagar i första veckan varje månad


http://www.backtotellus.com/ http://www.eyesoffate.com/
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Kort svar

<I>All text är helt nyskriven, det är ett nytt introäventyr och Åke Rosenius har gjort över 130 specialbeställda illustrationer.</I>

Drygt 140 var det väl? Åtminstone sist jag räknade. (-:

--
Åke
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Kort svar

"Drygt 140 var det väl? Åtminstone sist jag räknade."

Ser det på två olika sätt

1) Lite svinn får man räkna med

eller

2) Miss i arbetet

Riddaren


http://www.backtotellus.com/ http://www.eyesoffate.com/
 
Top