Nekromanti Version Noll - tankar & funderingar

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Jag har läst igenom stora delar av Version Noll (en nedladdad version med uppdateringar från 23 november 09).

Jag gillar allt jag läser. Det är en fantastiskt bra regelsystem som knyter an väl till den värld som den är tänkt att användas till, Mutant.

Jag har två förbättringspunkter.

Redaktör
Texterna i spelet är skriven med engagemang, driv och kärlek. Men språket mellan kapitel är ojämnt och jag tror att spelet skulle tjäna på att någon såg över texterna och redigerade så att allt hörde samman.

Layout
Det är snyggt men jag har några små saker som jag har lagt märke till och för att jag skulle beställa spelet från lulu.com skulle det behöva bli ett snäpp bättre. Jag tänker framför allt på marginalerna, att spalterna skulle ha radutjämning.

Det andra är bilder och illustrationer. Jag vet att det är kanske det svåraste i rollspelssammanhang men jag saknar verkligen bilder i spelet.

Jag ska avsluta med att säga att spelet är grymt bra och jag skulle mer än gärna använda det till hela Undergångens Arvtagare.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Jag är inte det minsta insatt. Kan någon förklara hur reglerna fungerar helt kortfattat?
 
Joined
31 May 2007
Messages
402
Location
Stockholm
Hej!

Tack för synpunkter och beröm :gremsmile:
Vår grupp avslutade hela UA-kampanjen i lördags, och har spelat med Version Noll hela hösten. För oss blev det ett lyft att byta system.

Språket: Jag vet inte riktigt vad du menar med "språket mellan kapitel", har du exempel?
Rent allmänt har du absolut rätt i att språket kunnat bearbetas mer. Hade Version Noll varit ett komplett spel med värld och hela rubbet så hade jag gjort det. Nu är det bara ett regelsystem - faktiskt i första hand skapat för eget bruk - och då målet bara varit att skriva rakt, enkelt och kortfattat. Det finns bara en "stämningstext" och det är precis i bokens början.

Formgivning: Helt rätt. Bilder är otroligt viktigt för att förmedla en känsla med ett spel. Men med Version Noll har min ambition inte varit att skapa ett helt och färdigt rollspel, bara ett barskrapat och renodlat regelsystem. Det är skrivet i Word, och jag har lagt ned ytterst lite tid på formgivning. Om jag tar systemet vidare och skapar ett helt nytt spel - och jag har lite idéer åt det hållet - så blir det en helt annan nivå på formgivningen, jag lovar :gremsmile:

Dimfrost: Kika gärna här. Kortfattat kan väl sägas att Version Noll är ett 2T6-baserat system med indie-inspirerad "satsa"-mekanik för färdigheter och förmågor. Systemet fokuserar på mutationer och andra förmågor och kopplar samman dessa med RP:s personliga mål och övertygelser. Typ så.
 

.:Warwolt:.

Veteran
Joined
7 Jul 2008
Messages
105
Location
Stochkolm, Haninge
Har väll mer sett den som en sorts "mod" till rollspelet än ett fristående spel i sig, som Harold nämnt. Har inte hunnit spela det än, men både jag och spelarna jag visade det för blev väldigt sugna på att plocka upp och spela lite Mutant igen senare :gremsmile: Ser mycket lovande ut, faktiskt.
 
Top