Nekromanti version 6; är den bra, eller?

luxor

Veteran
Joined
14 Jan 2001
Messages
169
Location
grenna, I SVERIGE
hur bra är DoD 6 egentligen?
jag har lirat -81an sen jag började (för quite some itme ago) och självklart -91:an (men -81 rockar fortfarande)

men är det DoD Classic eller ska behöva läsa mer Chronopia schiess?

jag är måttligt trött på chronopiastjafset, och därför undrar jag om 6:an är värd pengarna??

Barmhärtighet är något som de svaga har uppfunnit för att kunna utnyttja de starka.<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by luxor on 2001-01-16 16:41.</EM></FONT></P>
 

userfriendly

Warrior
Joined
3 Dec 2000
Messages
321
Personligen så tycker jag att dod6 rockar, men jag har dock inte spelat de gamla versionerna överdrivet mycket. Men det finns en stämning i dod6 som de flesta andra fantasyrollspel saknar, eller har en stor brist av.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Testa...

...att ladda ner Vinterskogens Hemlighet som du hittar på Riotminds sajt, läs äventyret och känn efter om du gillar stämningen. Då kan du också se vilka regler som du inte känner igen (när det gäller monster och besvärjelser), och i alla fall göra en gissning på om du gillar reglerna.

Personligen tycker jag att stämningen är den bästa av alla officiella versioner av Drakar och Demoner, och av det jag sett av det som komma skall så tror jag att det bara kan bli ännu bättre stämning.

Regelmässigt anpassar jag själv DoD6 att passa min stil med egna husregler som innebär ganska grundläggande förändringar, men eftersom systemets grunder är väldigt etablerade känns det som om man helt enkelt fixar med sitt eget spel.

Plockar även bra regler från tidigare versioner (främst DoD 2, 4 och 5).

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Tark Arak

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
41
Location
Göteborg
Jag spelar faktiskt hällre 91 versionen den är mer detaljerad. (Specielt om man har en hel hög med moduler.)

TF

Arv och miljö.
 

luxor

Veteran
Joined
14 Jan 2001
Messages
169
Location
grenna, I SVERIGE
Re: Testa...

jag har hört att rollpersonerna har level-baserade färdigheter, lite som i advanced DoD...e inte det jadrans jobbit elle?
hur fan funkar det egentligen....
...jag ska nog köpa boken....den verkar rätt bra...



//Barmhärtighet är något som de svaga har uppfunnit för att kunna utnyttja de starka.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Re: Testa...

Levelbaserat kan man ju säga både det ena och det andra om...själv föredrar jag det (och D&D 3E), men de allra flesta svenska rollspelare tycks avsky blotta tanken, även om jag kunnat skönja ett avtagande av motståndet sedan DoD6 kom. För att besvara din fråga: nej, det är inte alls jobbigt.
 

luxor

Veteran
Joined
14 Jan 2001
Messages
169
Location
grenna, I SVERIGE
Re: Testa...

hmm...dåså....men jag har lite otäcka erfarenheter från ett hemmabrännt level-system...hur många moduler har det kommit ut till det satans spelet??



//Barmhärtighet är något som de svaga har uppfunnit för att kunna utnyttja de starka.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Re: Testa...

Eftersom jag inte vet vilket du menar drar jag bägge efter bästa förmåga.
DoD6: Ingen än så länge.
D&D3E: En hel bunt äventyr, någon frilans-monsterbok, en SL-skärm, En bok till vars namn jag inte kommer ihåg på rak arm.
 

luxor

Veteran
Joined
14 Jan 2001
Messages
169
Location
grenna, I SVERIGE
Re: Testa...

tack, jag menade version 6...jag har redan ett antal moduler till 91:an



//Barmhärtighet är något som de svaga har uppfunnit för att kunna utnyttja de starka.
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: version 6; är bra!

Började med DoD-84 och EDD. inte spelat DoD-91 hade ett uppehåll i rollspelande under alldeles för många år.
Den nya världen verkar så här långt kanon. De nya magi- och religionsreglerna är det jag tycker är det bästa med DoD 6, bara dem gör DoD 6 värt pengarna. Vidare tycker jag det är fel att jämföra DoD 6 med tidigare versioner då de regelförändingar som gjorts är ganska stora. Det man skall döma DoD 6 efter är hur man själv vill spela rollspel inte tidigare versioner. Jag har tidigare saknat just religionsreglerna vilket gör att jag tycker DoD 6 är en utveckling åt rätt håll.
Du skulle kunna, för att få reda på mer om nya DoD, gå till Riotminds hemsida, de har lagt upp ett par länkar till recentioner av spelet.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Nerosuferoth

Swordsman
Joined
3 Dec 2000
Messages
409
Location
Menzoberranzan
Religioner

Jag tycker religionbiten var jättebra. Jag har alltid valt att svinga svärd snarare än spela trollkarl, magi är inte min stil. När jag läste om religion och böner blev jag överväldigad. Hur kan man INTE spela präst/helig krigare efter det här? Stort tack till RiotMinds som gav mig vad jag inte visste att jag ville ha!

Nerosuferoth

Hail to the king, baby. - Bruce Campbell
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Japp

Och man kan nu ägna sin kraft åt att skapa nya religioner, sekter m.m. att plåga rollpersonerna med ;)
Tidigare hade man även varit tvungen att själv skapa reglerna oxå och de hade antagligen inte blivit lika bra.
Nya DoD känns mer komplett nu ur den synvinkeln.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Ett kort försök till råd!

Som vissa föregående talare har sagt så är det bästa att pröva själv. Men då måste du ju köpa boken också. Du kan ju kanske få låna en bok och kolla hur den verkar. Annars så kan jag säga att jag tycker iaf att DoD6 är bra. Helt klart värt pengarna. Men det beror ju också på hur man gillar sagostämningen.../images/icons/wink.gif

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 

luxor

Veteran
Joined
14 Jan 2001
Messages
169
Location
grenna, I SVERIGE
Re: Ett kort försök till råd!

sagostämmning rocker...jag ska köpa den....så fort JAG KAN!!!


//Barmhärtighet är något som de svaga har uppfunnit för att kunna utnyttja de starka.
 

larten

Veteran
Joined
17 Jan 2001
Messages
117
Location
Munkfors, Sverige
alltid något

antar att jag kanske inte har så mycket att säga i denna diskution och antagligen borde hålla käft.. men om det är till någon hjälp så kan jag berätta om mina intryck av DoD 6.. *alla blir glada* det verklar helt klart värt pengarna... hm.. det var ju vettigt va? känn dig upplyst.. äähhh, dåligt försök, jag går och slänger mig i en vallgrav eller något..
 

luxor

Veteran
Joined
14 Jan 2001
Messages
169
Location
grenna, I SVERIGE
det är ju tanken som räknas

gör inte det....det vore ett onödigt lik....det är ju trots allt tanken som räknas


//Barmhärtighet är något som de svaga har uppfunnit för att kunna utnyttja de starka.
 

Pazuzu

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
225
Location
Stockholm
Den går över huvud taget inte att jämföra med gamla DoD eller Chronopia eftersom det är en helt ny värld med AD&D regler.

Du kan ju alltid prova, men jag rekommenderar starkt (utan att ha gått på allt skitsnack om att DoD6 ska vara DoD) något annat välutvecklat fantasyspel.

Det är inte Drakar och Demoner, men det är nått nytt.
 

Nerosuferoth

Swordsman
Joined
3 Dec 2000
Messages
409
Location
Menzoberranzan
Det är inte Drakar och Demoner, men det är nått nytt.

Det är ett nytt Drakar och Demoner.

Nerosuferoth

Hail to the king, baby. - Bruce Campbell
 

Ximnipot69

Swordsman
Joined
18 Dec 2000
Messages
412
Location
Huskvarna, Småland
v6:an är kul om du vill spela en vanig äventyrare, 91:an om du vill vara hjälte eller dyl. hellt upp till var och en..


Ximnipot
(o0)
/i1\

(o0)
/1i\
 
Top