Har både Eon 2 och Eon 4, dock köpte vi aldrig Eon 3 så kan inte riktigt kommentera om Eon 3. Vi hade en rollspelskväll/natt igår och då körde vi Eon 2, även om vi hade Eon 4 boken och karaktärerna var klara, så ville vi ändå köra Eon 2 av den bekvämligheten av att vi redan kunde det. Men efter att vi skapade karaktärer i Eon 2 så insåg vi väldigt fort att Eon 4 var mycket mer intressant att forma sina karaktärer, förutom då att man inte slår sina attribut längre och använder dom på samma sätt, vilket många av oss saknar.
Efter några timmars spel såt blev det en situation då det var många involverade i en strid, stadsvakter, tiraker och spelarna, och det var riktigt jobbigt att hålla reda på allt, så tur att de finns de här programmen: EONdice, EONskada och EON-SLPformulär som är i en enda bundle som kallas Eon Suite, utan det hade det varit en mardröm för mig som SL. I Eon 4, tror jag inte riktigt man behöver alla dessa extra program för hålla koll på allt, utan man kan bara anteckna lite smidigt på ett papper deras utmattning, så då det som
Staffan sa, man håller reda på en grej istället för 5 olika grejer, vilket jag tycker är fantastiskt bra och smidigt, så man kan fokusera mer på rollspelet än uträkningar och regler.
En annan grej också som gjorde att vi valde just gamla Eon än Eon 4 va de att till de gamla Eon har vi alla böckerna, det är väldigt komplett, mystik & magi för magiker, vandöda & nekromanti, krigarens väg osv... allt finns där, och Eon 4 är inte komplett, halv färdigt tyvärr... inte ens något som shamanism eller nått sånt heller, och lata sig att inte göra magi systemet var en stor besvikelse för oss, men det är väldigt enkelt att konvertera om från gamla eon till Eon 4 egentligen, vissa saker i alla fall.
Vi har fortfarande inte testat Eon 4 än, men det kommer vi göra fram över. Så vad som syns på papper än så länge så tror jag Eon 4 är bättre när man väl har trixat lite.
Ni som inte har programmen så har jag länkat till min dropbox:
https://www.dropbox.com/s/sc2uslx82gasywj/Eon Program.rar?dl=0
Där finns olika generatorer till Eon.