Nekromanti Version 0.1 av Paladin till Terrasol

Terrasol

Veteran
Joined
31 Aug 2005
Messages
53
Har gjort en första variant av klassen Paladin (version 0.1) till kampanjvärlden Terrasol, där jag uteslutit "Alignment".

Vill gärna har kommentarer och förslag på ändringar/förbättringar.

/ Terrasol
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Jag har inte läst igenom din kampanjvärld, så det kan hända att mitt inlägg är så dumt att du storknar... :gremwink:

Det enda jag grunnar på (för övrigt i stort sett det enda som skiljer sig från PHB) är fördriva tro. Som det är skrivet ser det ut som om den extra skadan ges mot alla som inte har samma tro/vänligt inställd tro?

I så fall är förmågan väsentligt bättre än i PHB, eftersom alla möjliga varelser då kan bli måltavlor: djur, konstrukter, folk med en tro som inte har någon särskild attityd till paladinens tro, och förstås alla fientliga religiösa.

Om det istället är så att bonusen bara är aktuell mot religioner som är direkt fientliga till paladinens tro, då är det risk att förmågan blir svagare än i PHB, lite beroende på hur många religioner som finns och hur utbrett det är med religiositet i den mening du definierar det.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Det enda jag grunnar på (för övrigt i stort sett det enda som skiljer sig från PHB) är fördriva tro. Som det är skrivet ser det ut som om den extra skadan ges mot alla som inte har samma tro/vänligt inställd tro?

I så fall är förmågan väsentligt bättre än i PHB, eftersom alla möjliga varelser då kan bli måltavlor: djur, konstrukter, folk med en tro som inte har någon särskild attityd till paladinens tro, och förstås alla fientliga religiösa.
En lösning är att säga att den bara fungerar på varelser som kan ha någon tro - inte ointelligenta odöda, jättespindlar, kaniner, animerade kalsonger etc.

Erik
 

Terrasol

Veteran
Joined
31 Aug 2005
Messages
53
"Om det istället är så att bonusen bara är aktuell mot religioner som är direkt fientliga till paladinens tro, då är det risk att förmågan blir svagare än i PHB, lite beroende på hur många religioner som finns och hur utbrett det är med religiositet i den mening du definierar det."

Tanken är väl den, och det är också en anledning till att Paladinen har fått en domän (som för Präster, fast dessa har två domäner).

"Jag har inte läst igenom din kampanjvärld, så det kan hända att mitt inlägg är så dumt att du storknar..."

Kanske för att jag inte lagt ut så mycket om världen ännu... Men det är meningen att det skall bli någon form av "low dark fantasy".

Dessutom är förmågan "turn undead" ändrad, och beror på religionens syn på vandöda än på vilket alignment rollpersonen har.

// Terrasol
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
det är också en anledning till att Paladinen har fått en domän
Ah, det tänkte jag inte på. Nämendåså, då har jag inte så mycket att invända. :gremsmile:
 
Top