Verktyg/metod för att rita/hantera kartor

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Jag brukar rita kartor i ett vanligt rutigt A5-block. Det går fort och är roligt och lätt. Däremot blir det jobbigt om en del av dungen blir uppenbart dålig, eller om jag mellan spelmöten vill förändra delar. Att digitalisera det är också lite av ett projekt i sig eftersom jag inte har en scanner hemma.

Jag har ProCreate på plattan, men trivs inte så bra med det när det gäller dungeonkartor, specifikt.

Har ni någon bättre metod eller bättre verktyg?
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Vad med Procreate tycker du inte funkar? Jag har provat att rita lite kartor i det och tyckte det var rätt smidigt. Det finns ju alla sorters rutnät och om man vill vara lite quick'n'dirty så kan man "fuska" med snap-to-grid och fort få fram en enkel dunge. Bra med lager också om man är osäker på vissa delar av ritandet.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Använd roguelike-teknik för att göra kartan på datorn (alltså ASCII-symboler). Via emacs artist-mode kan du rita dem med musen. Vill du ha mer fancy kartor kan du använda Tikz i kombo med LaTeX. Båda alternativen går också att integrera i Emacs org-mode. Du kan se exempel på hur det ser ut när det är färdigt om du skaffar Suldokar's Wake #1: Æonic Evil Returns :)

suldokar.wordpress.com

Föreslår

Christian
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Björn Wärmedal;n338842 said:
Jag brukar rita kartor i ett vanligt rutigt A5-block. Det går fort och är roligt och lätt. Däremot blir det jobbigt om en del av dungen blir uppenbart dålig, eller om jag mellan spelmöten vill förändra delar. Att digitalisera det är också lite av ett projekt i sig eftersom jag inte har en scanner hemma.

Jag har ProCreate på plattan, men trivs inte så bra med det när det gäller dungeonkartor, specifikt.

Har ni någon bättre metod eller bättre verktyg?
Ska de bli publiceringsbara? Annars varför inte bara kladda på ett A3-papper och ändra hejvilt med sudd o blyerts.

Om jag hade jobbat mot publiceringsbart hade jag nog först testkört på en kladd och sen renritat en helt ny karta efteråt. Evt direkt digitalt över en hastig scan (mobilfoto) av kladdkartan, för att undvika trasslet med tillräcklig kontrast i scannen.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Jarl;n338843 said:
Vad med Procreate tycker du inte funkar? Jag har provat att rita lite kartor i det och tyckte det var rätt smidigt. Det finns ju alla sorters rutnät och om man vill vara lite quick'n'dirty så kan man "fuska" med snap-to-grid och fort få fram en enkel dunge. Bra med lager också om man är osäker på vissa delar av ritandet.
Jag stör mig jättemycket på att alla storlekar anges i procent istället för punkter, pixlar eller millimeter. Sen har jag inte riktigt lyckats tycka om känslan av ett par millimeter glas mellan pennspetsen och ritytan. Men det är ju ett allmänt surfplatteproblem, så det måste jag komma över hur som helst.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
zonk;n338849 said:
Ska de bli publiceringsbara? Annars varför inte bara kladda på ett A3-papper och ändra hejvilt med sudd o blyerts.

Om jag hade jobbat mot publiceringsbart hade jag nog först testkört på en kladd och sen renritat en helt ny karta efteråt. Evt direkt digitalt över en hastig scan (mobilfoto) av kladdkartan, för att undvika trasslet med tillräcklig kontrast i scannen.
Jag vill helst ha det publiceringsbart redan från början, för att slippa extra steg om/när jag bestämmer mig för att publicera något. Så drygt att behöva göra ett jobb igen när jag redan gjort det en gång.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Björn Wärmedal;n338857 said:
Jag stör mig jättemycket på att alla storlekar anges i procent istället för punkter, pixlar eller millimeter.
Detta kan man ställa in och jag vet inte var du får procent ifrån, för det är de mått du räknar upp som gäller (standard är pixlar).

Björn Wärmedal;n338857 said:
Sen har jag inte riktigt lyckats tycka om känslan av ett par millimeter glas mellan pennspetsen och ritytan
Ja det här är ett generellt problem. Bäst är känslan på iPad Pro (laminerat (läs tunnt) glas och 120Hz skärm) eller iPad Air (laminerat glas). Men det blir aldrig papperskänsla såklart (finns ytskikt att klistra på som är strävare, men de slits ganska fort och är dyra).
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Björn Wärmedal;n338858 said:
Jag vill helst ha det publiceringsbart redan från början, för att slippa extra steg om/när jag bestämmer mig för att publicera något. Så drygt att behöva göra ett jobb igen när jag redan gjort det en gång.
Alltså min kladd ser nog mer ut som en.. typ.. mindmap nästan? Så kan man göra ändringar under spel. Det är liksom inte en riktig karta på nåt sätt. Så inte mkt att offra.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Just att rita kartor är jag fullständigt värdelös på, men när vi spelar penna och papper har vi börjat använda oss av roll20. För grova kartor (typ, vägen går österut, och längs med vägen ligger en by och ett värdshus) kan jag slänga in i paint och sen ladda upp på roll20.

Nu är det här inte exakt det du letat efter, men min metod för snygga kartor är att inte göra dem själv alls. Antingen ladda ned "asset tiles" och bygg din egen dungeon genom klipp och klistra metoden, alternativt hitta en dungeon du tycker är snygg och använd den.

https://www.reddit.com/r/battlemaps/

https://www.pinterest.se/search/pins/?q=battle map&rs=typed&term_meta[]=battle%7Ctyped&term_meta[]=map%7Ctyped

https://marketplace.roll20.net/

Problemet med att publicera något från dessa är ju dock att man måste kolla vilka rättigheter man var med vems bilder, och så vidare. Men tiles finns att köpa på roll20 tex. och ger dig mycket frihet att bygga med.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,977
Location
Göteborg
Jag använder Adobe Illustrator För dungeons. Jag använder Photoshop för alla andra kartor. Nu har jag använt de programmen professionellt i 25 år men de är båda helt underbara.
Jag rekommenderar sock dundjinni för normala användare. Lätt att använda och det finns hur mycket som helst med färdiga kartobjekt (tusentals) som man kan använda professionellt.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,317
Tiled är grymt och gratis.
Kräver att man har ett tileset som man gillar. Man kan rita ett eget väldigt lätt om man är lite händig. I gratisprogrammet Krita exempelvis.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Hur är arbetshastigheten i de verktyg/metoder ni nämnt? Med block och penna har jag oftast en första skiss av en dungeonkarta klar på 20-30 min. Hur jämför det sig med det?
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Björn Wärmedal;n338878 said:
Hur är arbetshastigheten i de verktyg/metoder ni nämnt? Med block och penna har jag oftast en första skiss av en dungeonkarta klar på 20-30 min. Hur jämför det sig med det?
En klassisk roguelike-karta kanske tar mig en kvart, men då är den färdig med fällor, monster, dörrar, skatter, kart-legend etc. Rubbet, helt enkelt.

En Tikz-variant tar längre tid. Det kan ta en dag första gången man försöker -- beroende på förkunskaper förstås -- men sen har man ju alla komponenter (alltså koden som krävs för att göra golv, gångar, dörrar etc.), så då tar det tar nån timma att göra en karta på en nivå som går att sälja. En riktig Tikz-wiz kan göra 3D-kartor som i Ravenloft I6, men där är inte jag, mest för att jag inte kan göra en bra 3D-karta för hand heller :).

Om man bara vill göra handouts med känsla skulle jag föreslå att investera i ett bra och lite slitet skrivmaskinstypsnitt och köra på klassisk roguelikestil, kanske med handritade hörn som man kan återanvända för att rama in sina kartor. Det blir snyggt och tidseffektivt.

Hälsar

Christian
 

NisseJ

Veteran
Joined
6 Jul 2009
Messages
80
Location
Boden
Fiktionslek;n338844 said:
Använd roguelike-teknik för att göra kartan på datorn (alltså ASCII-symboler). Via emacs artist-mode kan du rita dem med musen. Vill du ha mer fancy kartor kan du använda Tikz i kombo med LaTeX. Båda alternativen går också att integrera i Emacs org-mode. Du kan se exempel på hur det ser ut när det är färdigt om du skaffar Suldokar's Wake #1: Æonic Evil Returns :)

suldokar.wordpress.com

Föreslår

Christian

Det skulle vara intressant att få se hur ditt workflow ser ut/fungerar både för sånt här och för Whitehackskapandet. Jag har inte tagit steget att hoppa på opensourcetåget för sånt än, men är sugen :)

När du råkar hitta en Potion of Time expander™? kanske du kan göra en Christian uses this video.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
NisseJ;n338935 said:
Det skulle vara intressant att få se hur ditt workflow ser ut/fungerar både för sånt här och för Whitehackskapandet. Jag har inte tagit steget att hoppa på opensourcetåget för sånt än, men är sugen :)

När du råkar hitta en Potion of Time expander™? kanske du kan göra en Christian uses this video.
Det blir nog ganska tråkigt att titta på :). Jag brukar inte prata om workflow och produktion o.s.v. för att det jag gör inte liknar företag/fabrik/produktframtagning så mycket, men jag fattar vad du menar. Det nedanstående präglas av en kombo av tre faktorer: 1) Jag har alltid väldigt lite tid över efter familj och arbete. 2) Jag har usel disciplin när det gäller att undvika internetdistraktioner. 3) Jag har en del skador efter för mycket skärmarbete (jag har haft dator sen -79).

Whitehack:
Anteckingar --> Mekanisk skrivmaskin --> Korr/redigering för hand --> Mekanisk skrivmaskin --> Scanning --> Häll i Indesign-mall --> Ändlöst pillande med omformuleringar för att få texten att passa (det finns ingen kerning/knipningar för passning öht i Whitehack, samtidigt som varje spalt börjar och slutar med minst tre rader).

Suldokar's Wake:
Anteckningar --> Mekanisk skrivmaskin --> Scanning --> Redigering för hand på pappersoriginalen --> Bearbeta i Emacs Org-mode med inslag av LaTeX och Tikz --> Exportera som pdf (via en .sty-fil som är evighetslång, alltså ingen standardlayout)

I båda fallen, om det bara är något kort, så brukar jag inte ens scanna utan bara skriva in det på datorn. Jag kan skriva strax över 100 ord i minuten, så det går också rätt fort. Ibland kommer någon passage direkt digital, utan att passera skrivmaskinen.

När det gäller trådämnet så ljög jag lite med tiderna: Jag har ju så gott som alltid nån antecknad skiss över kartan, och den tar ju också tid att göra. Mycket hänger också på hur länge sen det var sist som jag använde tekniken. Om det har gått några månader tar det mycket längre tid, för jag har glömt en massa.

Whitehacks kartor är verkligen barebone struktur: Det enda grafiska elementet i hela spelet är ett och samma penseldrag som används i alla tabeller och kartor med varierande längd. Jag tyckte detta sätt att göra saker på var bra, för man lägger enbart tid på kartans spelbarhet (a la Jacqay). Det blir snyggt och evokativt (för mig) ändå genom pappret, typsnittet och penseldraget. Och man behöver inte kunna teckna :).

Hälsar

Christian
 

Knight_Schmidt

Veteran
Joined
21 Oct 2017
Messages
97
Jag skissar upp kartor över byggnader etc i anteckningsblock och hoppas ingen spelare vill Se dem... Hehe.
Försöker hellre berätta hur det ser ut.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,341
Location
Helsingborg
För dungeonkartor så har jag hittils använt Inkarnate för att skapa grundkartan (tycker att det är schysst att den har både funktion för hex- och kvadrat-baserade kartor). Sen om jag har lite tid så slänger jag in kartan i GIMP för att lägga till extra symboler och strukturer.

Men jag har ganska låga krav på hur snygga mina kartor ska vara.
 
Top