Verktyg för One Page Adventures

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
Jag lutar åt att köpa ett "fint" A4-häfte med hyggligt bra ritpapper, och kanske några nya pennor.

(perfekt att behöva köpa något först, så att man med gott samvete kan skjuta på sitt kreativa arbete)

Jag lutar också åt att börja ännu enklare än att skriva one-page-adventures... utan bara börja med one-site-of-interest.
Om du inte har scanner, köp whitelines papper så får du in det i datorn lätt, gillar't! Behöver dock starkt ljus för bästa resultat, gärna dagsljus utomhus..
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Om du inte har scanner, köp whitelines papper så får du in det i datorn lätt, gillar't! Behöver dock starkt ljus för bästa resultat, gärna dagsljus utomhus..
Förklara gärna! Jag har scanner. Jag tycker whitelines verkar bra (för rutorna syns inte så mycket) och de är avkopplande att titta på. Och så kommer de med en App. Ser att de finns på Clas Ohlson. Det är inte riktigt runt hörnet i dessa Covid-tider. Finns de överallt?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
Förklara gärna! Jag har scanner. Jag tycker whitelines verkar bra (för rutorna syns inte så mycket) och de är avkopplande att titta på. Och så kommer de med en App. Ser att de finns på Clas Ohlson. Det är inte riktigt runt hörnet i dessa Covid-tider. Finns de överallt?
Whitelines-appen gör att det är enkelt att scanna med telefonen - så det är bra för oss kartmakare in spe som inte har en scanner! Den korrigerar för att man inte håller kameran helt rakt och för ojämnt ljus (i nån grad iaf). Men har man scanner hade jag kört på valfritt bättre rutat papper där rutorna är i ljusblått e.d. - så kan man sedan enkelt rensa bort just den nyansen av blå i photoshop e.d., medans karta + ev text blir kvar.
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
243
De finns på bokaffärer och likande men har även sett på Ica Maxi. När det kommer till pennor så gillar jag de med suddbart svart bläck.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
När det gäller prep försöker jag jobba med nån form av prep-lite, det är ju individuellt vad man behöver preppa men det här är intressant: https://gnomestew.com/prep-lite-manifesto-the-template/
Nu kom jag tillbaka och läste den ordentligt. Den utgår ju från story-based, inte location-based... så det skiljer sig ju en del från hur jag brukar tänka på one-page-adventure. Men jag brukar å andra sidan inte göra strikt location-based heller, så man kan nog plocka russinen ur båda och komma fram till något bra!
 

NSM

ROTN
Joined
3 Jan 2019
Messages
78
Nu kom jag tillbaka och läste den ordentligt. Den utgår ju från story-based, inte location-based... så det skiljer sig ju en del från hur jag brukar tänka på one-page-adventure. Men jag brukar å andra sidan inte göra strikt location-based heller, så man kan nog plocka russinen ur båda och komma fram till något bra!
Jag tänker likadant. Det är ju hans personliga behov som styr vad han behöver i sin template men tycker principerna är rätt universella. Man får bara titta lite inåt, fråga sig själv vad man behöver preppa och utgå från det.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
principerna är rätt universella
Absolut, det känns jätte-rätt, fram till det där med Scener... det känns inte som att jag vill jobba så. Men jag kanske bara inte fattar.

Jag tänker att alla de bra sakerna han väljer att preppa kan man ha framför sig, när man gör ett one-page-adventure, så funderar på om de behövs eller inte. Platser. NPCs.
 

NSM

ROTN
Joined
3 Jan 2019
Messages
78
Jag har spånat på nåt sånt här. I TOR 2e så har de ett äventyrsformat som de kallar Landmark som jag tänkte om man kunde klämma in på en A3 istället för det vanliga standard-dokumentet. Har inte funderat så mycket på exakt vad som behöver skrivas i key-rutorna men tror att för mig skulle nåt sånt här funka bra. Jag är ganska skräpig på miljöbeskrivningar, vad olika rum ska innehålla och hur de kan vara kopplade till någon form av plots eller större händelser.
template_one_page_adventure.jpg
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag har spånat på nåt sånt här. I TOR 2e så har de ett äventyrsformat som de kallar Landmark
Jag har faktiskt kommit in lite på den tanken själv.
Fördelen är att de kan vara ännu mindre, enklare. Så man kanske kan göra dem på 20-30 minuter, och inte investera så mycket i dem.
Blir det kladdigt och fult så spelar det ännu mindre roll.
Mindre prestationsångest - mer kul!
 
  • Like
Reactions: NSM

NSM

ROTN
Joined
3 Jan 2019
Messages
78
Jag har faktiskt kommit in lite på den tanken själv.
Fördelen är att de kan vara ännu mindre, enklare. Så man kanske kan göra dem på 20-30 minuter, och inte investera så mycket i dem.
Blir det kladdigt och fult så spelar det ännu mindre roll.
Mindre prestationsångest - mer kul!
Mindre prestationsångest kan jag verkligen hålla med om, det är ju lätt att gräva ner sig lite för djupt i allt så man aldrig blir färdig istället. Har du kollat på 5 Room dungeons eller har tips på liknande format? (https://nerdsonearth.com/2017/12/5-room-dungeon/). Då skulle man behöva så lite som:

1. Ingången som är vaktad.
2. Pussel, gåta eller liknande utmaning.
3. Bakslaget, rummet där nåt går fel.
4. Strid med stora onda gubben eller annan utmaning som avslutar.
5. Belöningen. Skattkammare, stort avslöjande eller liknande som knyter ihop säcken.

Det var kanske inte riktigt sånt här du var ute efter med verktyg men jag tänker att det är relaterat i alla fall och jag tar gärna själv emot tankar och tips för att förenkla ett sånt här upplägg, oavsett om man gör det digitalt eller för hand.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det var kanske inte riktigt sånt här du var ute efter med verktyg men jag tänker att det är relaterat
Jodå! Jag tror liksom inte att jag kommer hitta en modell som jag kör varannan vecka i ett helt år. Jag tror både på variation och evolution.

Uppdatering: nu har jag läst! Undrar hur många gånger man kan spela det där innan spelarna börjar ana ett mönster :)
 
  • Like
Reactions: NSM

NSM

ROTN
Joined
3 Jan 2019
Messages
78
Jodå! Jag tror liksom inte att jag kommer hitta en modell som jag kör varannan vecka i ett helt år. Jag tror både på variation och evolution.
Det är bra. Struktur och upprepning är de kryckor jag behöver just nu för att det ska bli nåt alls, variation och evolution kanske kommer med tiden.

Uppdatering: nu har jag läst! Undrar hur många gånger man kan spela det där innan spelarna börjar ana ett mönster :)
Haha, tror nog man kan komma undan med mer än man tror...?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Det här kanske kan vara något? Ska ta ett spelpass med spelskaparen nu till helgen:

 

NSM

ROTN
Joined
3 Jan 2019
Messages
78
Det här kanske kan vara något? Ska ta ett spelpass med spelskaparen nu till helgen:

Grymt intressant, finns det nåt nedskrivet
spelexempel för hur det funkar? Eller är det det piloten ni gör till helgen?
 

NSM

ROTN
Joined
3 Jan 2019
Messages
78
@zo0ok Hur går det för dig med ensidorna? Jag började fundera på om projekthanteringsappar som Trello eller Notion kunde vara användbart i sammanhanget. Man kan göra äventyret som en kolumn i en sån app istället för ett dokument och sen ett kort för varje grej man behöver ha i äventyret. Platser, SLP, föremål, ledtrådar osv. Då har man ju allt framför sig och det är lätt att få en överblick t.o.m. med bara mobilen.

Har man bilder, kartor, länkar osv går det enkelt att lägga in.

Är det nån som använder den typen av verktyg på det här sättet?
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
@zo0ok Hur går det för dig med ensidorna?
Jag har gjort EN som vi spelade och det blev bra. Men jag hade en del annat förberett material, och vi har missat några speltillfällen... men NU börjar det bli läge att göra slag i saken och skapa fler.
 

NSM

ROTN
Joined
3 Jan 2019
Messages
78
Jag har gjort EN som vi spelade och det blev bra. Men jag hade en del annat förberett material, och vi har missat några speltillfällen... men NU börjar det bli läge att göra slag i saken och skapa fler.
Hur ser det ut då, har du hittat nån metod eller nåt verktyg du trivs med?
 
Top