Nekromanti Verktyg för åldrande under medeltiden

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Jag har satt ihop ett webbaserat verktyg som simulerar åldrande för en rollperson i 3T6-system. Man fyller i grundegenskaperna och ålder på karaktären "idag" och så får man en medicinsk backstory. Tja, ni kan läsa och testa själva på länken:

Webbaserat verktyg för åldrande under medeltiden

Kanske något för er kalenderbitare, ni vet vilka ni är :gremsmile:

Åldrandet bygger på tillgänglig data från medeltiden och är på så vis "realistisk". Man går alltså till exempel inte upp i INT vid 80 års ålder som i Dungeons and Dragons. Med det sagt så representeras erfarenhet ju i höga färdighetsnivåer och hög level i de flesta spel.

Tar gärna emot feedback!

(Verktyget är ursprungligen skrivet till Hârnmaster, därav titeln)

UPPDATERAT: verktyget är inte specialgjort för just rollpersoner utan för hur människor generellt sett åldrades på medeltiden. En hel del dog i barnsjukdomar, vilket reflekteras av att man kan slumpas fram att dö vid ung ålder. När jag själv använder den till rollpersoner genererar jag om tills jag är nöjd.

Cheers
Mattias
 
Kul!

MattiasLejbrink said:
Åldrandet bygger på tillgänglig data från medeltiden och är på så vis "realistisk". Man går alltså till exempel inte upp i INT vid 80 års ålder som i Dungeons and Dragons. Med det sagt så representeras erfarenhet ju i höga färdighetsnivåer och hög level i de flesta spel.

Men det förutsätter att man lever vid 40 alltså?
 
Vimes said:
Men det förutsätter att man lever vid 40 alltså?

Verktyget går igenom år för år från födseln och rullar tärning (faktiskt!) för att se om man får någon sjukdom eller nedsättning av grundegenskaperna. Åldern du fyller i har som enda funktion att "pausa" det hela vid en viss ålder. Om du behåller en orimligt hög ålder i rutan (som 148) kommer du att få reda på vid vilken ålder personen dog.

Eller menar du att man sällan blev 40? Många blev riktigt gamla faktiskt. Eller tja, kanske inte äventyrare :gremsmile:
 
MattiasLejbrink said:
Vimes said:
Men det förutsätter att man lever vid 40 alltså?

Verktyget går igenom år för år från födseln och rullar tärning (faktiskt!) för att se om man får någon sjukdom eller nedsättning av grundegenskaperna. Åldern du fyller i har som enda funktion att "pausa" det hela vid en viss ålder. Om du behåller en orimligt hög ålder i rutan (som 148) kommer du att få reda på vid vilken ålder personen dog.

Eller menar du att man sällan blev 40? Många blev riktigt gamla faktiskt. Eller tja, kanske inte äventyrare :gremsmile:

Jaha! Gudars jag suger verkligen på att läsa ordentligt idag. Trodde att den genererade fram en vid 40 och that's it. Men det var ju bara för att "jag" kolade vid 40.

Kul verktyg!
 
Roligt verktyg det där. Min gubbe dog vid 66 års ålder av cancer. Imponerande för han var ju sjuk vartannat år fram till dess. Med medeltidens medicin så borde han dött tidigare :gremwink:.
 
Brokk said:
Roligt verktyg det där. Min gubbe dog vid 66 års ålder av cancer. Imponerande för han var ju sjuk vartannat år fram till dess. Med medeltidens medicin så borde han dött tidigare :gremwink:.

Cancer? Min dog av influensa!
 
Min stora fråga är: varför fanns det inte med en tabell för sånt här i F.A.T.A.L?
 
Jag uppdaterade startposten nu med detta:

Verktyget är inte specialgjort för just rollpersoner utan för hur människor generellt sett åldrades på medeltiden. En hel del dog i barnsjukdomar, vilket reflekteras av att man kan slumpas fram att dö vid ung ålder. När jag själv använder den till rollpersoner genererar jag om tills jag är nöjd.
 
Arfert said:
Dead at age 2 due to common cold.

Jipi

Sånt som får en att vilja spela ett realistiskt* medeltidsrollspel

*och med "realisiskt" menar jag alltså såhär
 
Kul verktyg!

Jag kom på mig själv att klicka runt i det en hel del innan jag insåg att det gått längre tid än vad jag trott.
 
Etepete said:
Arfert said:
Dead at age 2 due to common cold.

Jipi

Sånt som får en att vilja spela ett realistiskt* medeltidsrollspel

*och med "realisiskt" menar jag alltså såhär

Är detta förklädd negativ kritik? Skriv gärna tydligt vad ni tycker istället för antydningar. Etepete, du är ironisk?
 
Jag tycker att det är ett kul litet verktyg, som funkar rätt okej om man betraktar den som jag brukar betrakta slumptabeller: Man slår på den, och sen tar man de resultat som blev roliga och ändrar lite här och där.

Uppenbarligen var det väldigt vanligt att man blev sjuk, men det är å andra sidan inte särskilt konstigt.

Min egen fråga var dock menad som uppriktig förvåning över att såna här tabeller inte fanns med i fatal. Den boken har ju typ alla tabeller man behöver för att slumpa fram en hel bys befolkning (om man har ork) men jag kan inte minnas någon tabell över sjukdommar eller dödsfall.

För mig ser jag det nog ändå som ett verktyg man kan använda för att fläska ut SLPers bakgrund lite, och kanske deras allmäntillstånd vid ett visst givet tillfälle.

Om jag ska komma med tankar om hur jag tycker att det hade varit mer användbart så hade jag velat ha mer om hur långvarigt det är. Just nu känns det som att det dessutom bara kan inträffa en sak per år? Så om man får en förkylning så är ju det rena jackpotten, för då får man inget farligare =)
 
Verktyget ser ju fint ut och så, men... vad är poängen? Jag ser inte riktigt hur jag kan använda den i spel...
 
Jag har inte kollat så många gånger, men jag saknar cancer, pest, polio, lunginflammation och smittkoppor... och det känns lite keff att dö av 'common cold'...
 
MattiasLejbrink said:
Är detta förklädd negativ kritik? Skriv gärna tydligt vad ni tycker istället för antydningar. Etepete, du är ironisk?

Oj, nej jag skojar alltså bara - inga antydningar! Tycker att det är ett grymt roligt verktyg

...och potentiellt användbart i spel - som inspiration och påminnelse om alla eländiga sjukdommar
 
At age 22: trauma, sharp object through throat resulting in medium attribute damage, during winter.
At age 24: trauma, face crushed resulting in severe attribute damage, during winter.

:gremshocked:

Bäst av allt. den här snubben överlevde till 70 års ålder. :gremlaugh:
 
Ymir said:
Jag har inte kollat så många gånger, men jag saknar cancer, pest, polio, lunginflammation och smittkoppor... och det känns lite keff att dö av 'common cold'...

Jodå, cancer finns.
Dead at age 51 due to cancer.
 
Rymdhamster said:
För mig ser jag det nog ändå som ett verktyg man kan använda för att fläska ut SLPers bakgrund lite, och kanske deras allmäntillstånd vid ett visst givet tillfälle.

Ja men precis. Och även för att ta fram släkt och syskon (levande och döda) till SLP och RP tänker jag!

Rymdhamster said:
Om jag ska komma med tankar om hur jag tycker att det hade varit mer användbart så hade jag velat ha mer om hur långvarigt det är. Just nu känns det som att det dessutom bara kan inträffa en sak per år? Så om man får en förkylning så är ju det rena jackpotten, för då får man inget farligare =)

Precis så är det. Man slår mot en tabell en gång per år. Det är en förenkling som ger det "farligaste" man råkar ut för det året. En förkylning är inte farlig för en frisk människa, men för en 70-åring med rejält låg FYS (STA)...

Ymir said:
Jag har inte kollat så många gånger, men jag saknar cancer, pest, polio, lunginflammation och smittkoppor... och det känns lite keff att dö av 'common cold'...

Dom finns där. Angående dö av förkylning så är det baserat på medeltiden som sagt. Antar att det kändes kefft även för dem :gremsmile:

Chryckan said:
At age 22: trauma, sharp object through throat resulting in medium attribute damage, during winter.
At age 24: trauma, face crushed resulting in severe attribute damage, during winter.

:gremshocked:

Bäst av allt. den här snubben överlevde till 70 års ålder. :gremlaugh:

Förstörd röst, vanställt ansikte och rejält hård. Det är Sylvester Stallone du slagit fram! :gremlaugh:
 
Back
Top