Nekromanti Verkligheten vs. Neotech?

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
För att det hade varit sånt fruktansvärt slöseri med trycksvärta. Det räcker liksom med att spelledaren säger nåt i stil med "Han siktar på dig med sitt maffovapen och dödar dig! Gör en ny karaktär."

Typ...
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Verkligheten? vs. Neotech

Tills de visar en RIKTIG bild/film på vapnet är det här inte mer än ett coolt koncept - och sådana har vi gott om! Anti materie-vapen till flygvapnet och laserkarbiner ligger i samma låda som den här. Det vore coolt om det funkar, men vi får nog vänta och se.

Fast till Neotech är det ju bara att börja göra stats! Go for it!
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Verkligheten? vs. Neotech

Fast principen bakom vapnet, om jag förstår det rätt, är väldigt enkel och inte alls som anti-materia, etc, etc. Det baseras på en rotation, vilket ju garanterar avsaknaden av rekyl, och också förklarar väldigt enkelt hur man kan variera eldhastighet och dödlighet. Problemet med det här vapnet torde väl vara mer praktiska detaljer som hållbarhet, pålitlighet, etc.

Jag förvånad över att ingen tänkt (?) på konceptet tidigare.

/RipperDoc
 

Lucidor

Veteran
Joined
10 Sep 2000
Messages
14
Location
Umeå
Re: Verkligheten? vs. Neotech

Ska jag vara helt ärligt tror jag inte att det fungerar... En massa lämnar centrifugen, alltså måste centrifugen flyttas bakåt, eller hur?

Dessutom måste centrifugen snurra riktigt fort, tror jag också, så den borde kunna haverera rätt duktigt och bli het som helvetet.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Re: Verkligheten? vs. Neotech

Jag förvånad över att ingen tänkt (?) på konceptet tidigare.
Jag vill minnas att det fanns en dieseldriven variant under första världskriget, fast den skulle mera spraya ett frontanfall, snarare än skjuta pricksäkert på ett ställe.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Since the DREAD/MPDS (Multiple Projectile Delivery System) is a centrifuge weapon, projectile velocity can be adjusted instantly back and forth between lethal and less-lethal/non-lethal modes. This means it can be utilized just as effectively for embassy security and peacekeeping roles. As an embassy security weapon the less-lethal/non lethal mode would most likely be the way to go, in most cases. Less-lethal is usually adequate for any crowd control or riot control situations.
Okej, den där copywritern är med på min dödslista.

En fråga bara, från mig som inte vet så mycket:

the DREAD Centrifuge Weapon is virtually silent (no sound signature), except for the supersonic "crack" of the metal balls breaking the sound barrier when they're launched.
...det är väl inte så tyst? Så som jag förstått det så är det just detta oväsen som ljuddämpare avlägsnar; så betyder inte det att DREAD kommer föra ungefär lika mycket oväsen som ett vanligt handeldvapen, åtminstone? Vad är det jag har missförstått?

/Rising
som annars mest hade kosmetiska invändningar från att använda Dread (liksom, det är svårt att känna sig tuff när man står och siktar med ett brunnslock) i ett rollspel.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ljuddämpning 101: "Håll käften!"

"Så som jag förstått det så är det just detta oväsen som ljuddämpare avlägsnar; så betyder inte det att DREAD kommer föra ungefär lika mycket oväsen som ett vanligt handeldvapen, åtminstone? Vad är det jag har missförstått?"

Att ljuddämpare inte tar bort överljusbangen, utan explosionen. Ska du ta bort ljudbangen så måste kulan färdas långsammare än ljudhastigheten. För pistoler är det en smal sak att åstadkomma, men för gevär (som normalt skjuter tre gånger ljudhastigheten eller mer) så måste man lösa det med särskild underljudsammunition (subsonic ammo).

Men det som ljuddämparen tar bort är inte överljudsknallen, utan ljudet från explosionen som inträffar krutet i patronen exploderar och hivar iväg kulan. Den gör det genom att leda in krutgaserna i poröst material där det studsar runt och dämpas så till den grad att till slut så låter det mekaniska klanket när vapnets delar rör på sig mer än explosionen från krutet.

Till viss del sänks farten på kulan också, eftersom den färdas genom en längre pipa och utan ett accelererande gastryck (det sugs ju in åt sidan in i ljuddämparen). När det gäller pistoler så räcker den fartbromsningen för att dra ner kulan till underljudsfart, om den inte redan var där. För gevär så hjälper det dock föga.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Ljuddämpning 101: "Håll käften!"

Okej, så hur kan DREAD, som inte har någon ljuddämpare, ändå vara "ljudlös"? De skriver att man bara hör överljudsknallen, men det tycker ju jag borde vara tillräckligt med oväsen.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Verkligheten? vs. Neotech

"Ska jag vara helt ärligt tror jag inte att det fungerar... En massa lämnar centrifugen, alltså måste centrifugen flyttas bakåt, eller hur?"

Ja, men inte lika mycket som i ett konventionellt vapen där man måste ta rörelsemängden av att kulan lämnar loppet (som faktiskt är rätt liten) samt kraften från drivmedelsexplosionen som dels trycker kulan framåt och geväret bakåt.

Dessutom så såg den där pickadollen rätt så stor och tung ut, vilket torde göra rekylen minimal till att börja med. Även om det vore ett konventionellt vapen. Mer så om man sätter den på ett biltak.


"Dessutom måste centrifugen snurra riktigt fort, tror jag också, så den borde kunna haverera rätt duktigt och bli het som helvetet."

Och hettan behöver inte bli så stor om man bara har riktigt högkvalitativa kullager som minskar friktionen till ett minimum. Ingen friktion -> inge värme. Den värme som uppstår vid vanliga vapen är återigen beroende av dom däringa exoterma reaktionerna som drivmedlet måste genomgå för att hiva iväg kulan (mao, den jävla explosionen :gremsmile: ).


/Naug
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Ljuddämpning 101: "Håll käften!"

"De skriver att man bara hör överljudsknallen, men det tycker ju jag borde vara tillräckligt med oväsen."

Tja, du kan ju köra den på lägre varv, så projektilen inte får överljudsfart. Sen så är överljudsknallen, om än ljudlig, oerhört svår att lokalisera. Den första sak du hör är knallen när kulan passerar, dvs när den är som närmast. Alla andra rester av överljusspåret kommer efter den knallen dränks av eftervågorna av den första. Det gör att du i princip inte kan avgöra varifrån skottet kom. Har du tur med akustik i terrängen så kan du avgöra från vilken 180-graderssektor som skottet kom ifrån.

Oftast så är överljudsknallen en bra indikation på att någon skjuter på dig, men du har sällan eller aldrig koll på varifrån, och det är detta faktum som ger prickskyttar ett sådant övertag och gör dem så svårspårade. Även om du plockar in enbart överljudsknall i beräkningen så är en person med DREAD precis lika farlig som en helt normal prickskytt (som normalt inte har någon mynningsflamma heller), och räknar man in avsaknaden av värmesignatur så har DREAD-skytten en signifikant fördel. Och ska man jämföra med en kulspruteskytt, som DREAD är tänkt att fungera som, så är skillnaden otroligt mycket större.
 

glappkaeft

Veteran
Joined
23 Jul 2000
Messages
66
Location
Sundsvall
Re: Verkligheten? vs. Neotech

Ja, men inte lika mycket som i ett konventionellt vapen där man måste ta rörelsemängden av att kulan lämnar loppet (som faktiskt är rätt liten) samt kraften från drivmedelsexplosionen som dels trycker kulan framåt och geväret bakåt.
Nja, om man tittar på existerande höghastighetsvapen så har kulan runt dubbelt så mycket moment som drivmedlet och i pistoler runt 5 ggr mer. Trots allt så väger ju kulan klart mer än krutet och har liknande hastighet (undantaget pistoler men dom har åas klart mindre drivmedel istället).
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Verkligheten? vs. Neotech

"Nja, om man tittar på existerande höghastighetsvapen så har kulan runt dubbelt så mycket moment som drivmedlet och i pistoler runt 5 ggr mer. Trots allt så väger ju kulan klart mer än krutet och har liknande hastighet (undantaget pistoler men dom har åas klart mindre drivmedel istället)."

Jag talar inte om drivmedlets vikt, utan den kraft som uppstår när det exploderar. Den torde vara ganska precis lika stor bakåt (rekyl) som framåt (vilket accelerar kulan). Slutstycket tar förvisso upp en del av denna kraft bakåt genom att röra på sig och mata in nästa kula från magasinet, men det torde fortfarande vara en hel del kraft från just självaste explosionen som riktas bakåt.


/Naug, kanske lite osäker
 

glappkaeft

Veteran
Joined
23 Jul 2000
Messages
66
Location
Sundsvall
Re: Verkligheten? vs. Neotech

Jag talar inte om drivmedlets vikt, utan den kraft som uppstår när det exploderar. Den torde vara ganska precis lika stor bakåt (rekyl) som framåt (vilket accelerar kulan). Slutstycket tar förvisso upp en del av denna kraft bakåt genom att röra på sig och mata in nästa kula från magasinet, men det torde fortfarande vara en hel del kraft från just självaste explosionen som riktas bakåt.
Du blandar ihop begreppen lite här. Rekyl uppstår inte på grund av krutets kraft utan kulans och gasernas moment (vikt*hastighet). Gevärets moment efter man avfyrat kulan är lika med drivmedlet + kulans moment. Tar man tex 5,56 så får man ett moment på runt 900 m/s * 0,004 kg = 3.6 Ns för kulan och 1200 m/s * 0,0015 kg = 1.6 Ns för krutgaserna.

Om bössan väger 4 kg så får den en hastighet på 5,2 Ns (eller kg*m/s) / 4 kg = 1.3 m/s vilket ger en rekylenergi på 0,5*4,0*1,3^2 = 3.4 J. Rekylens kraft kan vi inte beräkna förrän vi vet hur fort kulan accelererat och hur detta har varierar över tiden.
 
Top