Verkliga platser att inspireras av

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Runt om i världen finns det platser som är så otroliga att det är svårt att hitta på dem. Jag tänkte att det vore kul att samla dem i en tråd.

Tråden ligger i Rollspelsmakande eftersom tanken är att vi ska kunna inspireras av platserna, och lägga in dem i en rollspelsvärld eller i ett rollspelsäventyr som vi skriver.

Jag börjar med två exempel, där jag redan nämnt den första i ett inlägg igår.

Helvetesporten är en plats i Turkmenistan där en gasfyndighet kollapsat i en stor krater. Någon tände eld på den 1971, och den brinner fortfarande idag. Den ser ut att höra hemma i Mordor eller något liknande område.
61AnUws.jpg

Länk till Helvetesporten på wikipedia

Dowpatrick Head är en stenformation som sticker upp ur havet en bit utanför Irlands kust. Om jag var en galen sjörövarkapten, eller en genomsnittlig adelsfamilj i Game of Thrones är det här platsen där jag skulle bygga min borg.
sgzWj8Y.jpg

Länk till Dowpatrick Head på wikipedia

Knossos övertygade mig att riktiga dungeons, labyrinter, konst, bekvämligheter och stora urbaniserade samhällen (100,000+ invånare) faktiskt kan fungera. De är inte bara coola utan också realistiska även i våra kulturer med avancerad äldre teknologi (som fanns för flera tusen år sen).

IMG_5076.png

Det gick att bygga stort och anvancerat utan fornfynd, magi och dvärgar!

:t6b-5: :t6r-2:
//EvilSpook

Maracaibosjön i Venezuela är känt för ett fenomen kallat Catatumbo lightning (Åskans hus), och innebär ett samlat åskoväder som kommer 140-160 gånger per år, håller i i ungefär 9 timmar per gång och har då åsknedslag på 16-40 gånger per minut.

Den här är ju rätt charmig med, om en vill spela CoC: Sverige eller Chock:
Ett övergivet samhälle med ett gammalt sanatorium. Har i dagsläget blivit uppköpta av två tjommar som skulle göra om det till någon sorts skräckattraktion, men har inte koll på hur det går för dem.

Den här är ju rätt charmig med, om en vill spela CoC: Sverige eller Chock:

Ett övergivet samhälle med ett gammalt sanatorium.

Det sägs att en namnlös fasa lurar under berget vid Järle. Brukspatronen grävde för girigt och djupt, men stångjärnshammaren behövde ständigt matas. 1880 kunde man inte dölja mörkret som fördunklade sinnet för brukets arbetare och byns invånare längre.

De ockulta kretsarna i rikets högsta ledning var bekymrade. Sanatoriet fick bli täck-operationen till en början under devisen - "Godt är att i stillhet hoppas på Herrens hjälp". Men det höll varken journalister, dårar eller kultister borta som man hade hoppats.

Efter kriget klassades Sanatoriet om till ”vårdhem för psykiskt sjuka” och fortsatte verksamheten i tysthet till mitten av 90-talet. Under tiden försökte de lokala politikerna avfolka bygden medan märkliga signaler sändes ut från den närliggande antenn-parken. Inom kort fanns bara den rent militära delen av operationen kvar.

Ingen som varit in i berget eller sett de som påverkats pratar om det, åtminstone inte öppet. Enligt uppgift finns det inga dokument alls om vare sig Hålahult eller Järle på krigsarkivet.

:t6b-5: :t6r-2:
//EvilSpook

För något år sen så hittade NASA resterna efter en underjordisk hemlig militärbas, under isen på Grönland. Camp Century byggdes för saker som Project Iceworm, där de testade att bygga avfyrningsplatser för atomvapen som kunde överleva att bli attackerade först. Basen övergavs 1967.

Ta en titt på Enrico Fossatis bilder. De går inte att klistra in här pga storleksbegränsningarna

Back