Nekromanti Verkar det bra?

Dragon_Fire

Veteran
Joined
29 Jan 2004
Messages
34
Location
Norberg
Jag har funderat ett tag nu och jag har kommit på ett system för skada och skydd. Så jag skulle behöva lite kommentarer.

Då man har slagit för att träffa och träffar så ska motsåndaren slå 1T20 och då slå likadant som russtningens värde eller över som kan t.ex. vara 15+ och om man då klarar det så tar man ingen skada annars får den andra slå skadan för vapnet.

Det där blev lite rörigt men jag hoppas att ni förstår vad jag menar.
 

Taranis

Veteran
Joined
2 Oct 2005
Messages
70
Location
Juneköping
Ja, vad du menar är alltså att rustningen har ett "skyddsvärde" som rustningsbäraren ska slå för för att undvika skada?

Men om rustningsbärarens motståndare gör mycket skada eller har ett tungt pansarbrytande vapen då? Ska inte det väga in också på hur bra/dåligt bäraren skyddas av sin rustning?
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Jag tycker att det verkar vara ett sympatiskt system, även om det är svårt att bedöma eftersom vi inte vet något om resten. Personligen gillar jag binära rustningssystem, det vill säga antingen gör vapnet full skada eller så absorberar rustningen och då gör den en bestämd mängd skada (någon omtöckning av något slag). Det finns alltså inte ett helt spektrum av möjliga resultat, utan antingen har den effekt eller så har den inte.

Dock kanske det är på sin plats att kommentera olika vapen. Jag ser gärna att olika vapen har olika egenskaper. Ett svärd är helt enkelt inte ett bättre vapen än en dolk, eftersom de är gjorda för helt olika ändamål. En dolk kan fungera mycket bra som konsvervöppnare i strid, vilket svärdet inte gör. Ett sätt att få in det i systemet är att låta olika vapen ha olika stor chans att komma förbi rustningen. Dolkar och andra vapen som är skapade för detta ändamål bör ha lättare än vapen som inte är det.
 

Dragon_Fire

Veteran
Joined
29 Jan 2004
Messages
34
Location
Norberg
Systemet är inte riktigt klart.
Men olika vapen kommer att ge minus modifikationer på rustningens skydds värde alltså att man måste slå en högre siffra på T20:an för att kunna klara sig.
T.ex. ett spjut kan ha det lättare att tränga igenom en viss typ av rustning så därför så får motståndaren som blir attackerad slå ett högre slag för att klara sig.
 

peterb

Swordsman
Joined
4 Jan 2004
Messages
400
Location
Lidingö
Green Ronin har följande lösning i sitt True20 system:

Toughness Saving Throw
d20 + Constitution score + feats + armor
versus
Difficulty 15 + attack’s damage bonus

Resultatet beror på med hur många poäng Saving Throw slaget misslyckas:

<table border=1><tr><td>Diff</td><td>Icke dödlig skada</td><td>Dödlig skada</td></tr><tr><td>0+</td><td>Bruised</td><td>Hurt</td></tr><tr><td>5+</td><td>Dazed</td><td>Wounded</td></tr><tr><td>10+</td><td>Staggered</td><td>Disabled</td></tr><tr><td>15+</td><td>Unconscious</td><td>Dying</td></tr></table>

En rollperson som är döende måste slå ett slag mot DC 10, Constitution är bonus, i början på varje runda. Om slaget misslyckas så dör RPn, annars så lever han en runda till...
 
Top