Nekromanti Vems uppgift?

Winston

Veteran
Joined
6 Jan 2001
Messages
32
Location
Umeå
Vems upgift är det egentligen att spelkvällen blir bra? Spelledaren eller spelarna? Kan en spelkväll bli rolig trots att
ingen av spelarna går in för att spela?

In the end, everything is a gag.
Charlie Chaplin
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Kan en spelkväll bli rolig trots att
ingen av spelarna går in för att spela?


Ja... Men själva spelandet kanske lider lite.. MEn kul kan man alltid ha!

Vems upgift är det egentligen att spelkvällen blir bra? Spelledaren eller spelarna?

Allas... Det spelar ingen roll hur peppade spelarna är om spelledaren bara sitter och glor.. och vice versa..

chrull

ooops.. krilles svar hade inte jag sett innan det här :o)
<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by chrull on 2001-01-07 15:53.</EM></FONT></P>
 

Winston

Veteran
Joined
6 Jan 2001
Messages
32
Location
Umeå
Min åsikt.

Jag tycker att det kan vara hur dåligt äventyr som hällst så länge både spelare och spelledare är på topp.Är spelarna beredda på ett dåligt äventyr spelar dom ofta dåligt eftersom dom anser att spelledaren plockat fram (ev skrivit) ett dåligt äventyr. Till och med ett äventyr med usla utsikter kan bli det bästa man någonsin spelat.

In the end, everything is a gag.
Charlie Chaplin
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Bra fråga !!

jag skulle nog vilja säga att det är 50-50 på den frågan. Dels så måste ju SL:n vara väl förberedd på själva spelet och på det äventyret som man ska spela. Själva spelarna får ju inte flippa ur totalt och larva sig hela tiden. Det är ju inte så kul...

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Det är spelledarens förtjänst om han får det blir kul, och de otacksamma spelarnas fel om det blir tråkigt.

SL-AG
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Var och en tar ansvar för sin orgasm

Som Olle Wallerth (sp?) brukar säga.

Dvs varje spelare eller spelledare har ett personligt ansvar för just sin glädje. (Givetvis då med det förbihållet att man visar vanlig hyffs och god speletik och inte "trampar på" andras möjlighet till skoj.)


/Bjorn
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Sex the RPG ?

Undrar vilka rollspel ni spelar ?
är det Live eller ?
 

Horus

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
205
Location
Sthlm
Re: Min åsikt.

Helt rätt. Spelade under jullovet min bästa rollspelssession någonsin, fastän mitt äventyr knappt var förberett alls. Det tog bara 1,5 timmar att spela, men det var BRA.

/Horus - RIP Blümchen
 

Dart

Warrior
Joined
16 Aug 2000
Messages
227
Location
Sandviken
Re: Min åsikt.

Det är allas ansvar så klart men jag skulle nog säga att den tyngsta biten ligger hos SL är itne SL seriös så är inte RP det heller.

"Cowards die many times before their deaths;
The valiant never taste of death but once."
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Jupp...

Det är mycket enklare att jobba runt en dålig spelare än en dålig SL... En dålig spelare kan ignoreras, tillrättavisas och begränsas av SL.

Ett sätt att mildra detta är att ha dubbla SLs. Den ökade redundansen gör det möjligt för en SL att vara litet kass någon gång utan att sabba alla möjligheter till gott spel :)

Tyvärr är det nog minst lika svårt att hitta två OK spelledare som dessutom kan samarbeta som det är att hitta en enstaka riktigt bra SL. :/
 
Top