Nekromanti Vem vill ha Europa Universalis 3: Chronicles

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Detta är alltså Europa Universalis 3 med alla expansioner (och går inte att installera utan expansioner), jag har en fysisk kopia men fick en steam-nyckel från paradox egna forum, så jag tänkte att jag slumpar ut den till någon här på forumet som vill ha det.
Jag vill väldigt gärna spela detta i multiplayer men det är definitivt inget krav för att du ska få ställa upp i tävlingen.
De kraven som finns är, det är en steam-nyckel när den används så går den inte att skicka vidare, så jag önskar att du eller den du vill ge den till verkligen vill spela spelet, det känns ju lite surt att ge bort något som inte kommer användas.

Ni får gärna motivera er men jag kommer lotta ut nyckeln så om ni inte vill, behöver ni inte.

Edit: jag lottar på måndag Edit2: därmed ska alla anmälningar vara inne innan midnatt söndag-måndag

/Zorbeltuss
 

snorful

Veteran
Joined
29 Nov 2012
Messages
37
Location
Götlaborg
Vilka expansioner är det som ingår i den där? Har EU3 med en bunt expansioner, och har funderat på hur det går till i multiplayer egentligen. Är det något roligt i multiplayer?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Europa Universalis III: Chronicles is a compilation including:
Europa Universalis III
Napoleon's Ambition
In Nomine
Heir to the Throne
Divine Wind
Sen om det är roligt, det vet jag ej. Har ingen koll efter Heir to the Throne.


Storuggla, försöker bygga slagskepp
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Du säger att du vill vara med ;), så jag antar om du är med om du inte säger något annat.

/Zorbeltuss
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Det är detta som ingår ja.
Ändningarna efter heir to the throne, är mer förbättringar till handelssystemet och merchant republics, småändringar lite överallt, förbättringar av "Holy Roman Empire" och faktioner inom Kina och Japan, har även för mig att hordernas mekanik förändrades, och att grafiken uppdaterades, men det kan ha varit i "Heir to the Throne" det gjordes.

Jag tycker att många mindre länder blev mycket trevliga att spela, vissa specifika länder blev väldigt roliga att spela, så som Holland, balt staterna och Skandinavien, och givetvis Kina, Japan kändes mest som ett nerköp dock tyvärr, men överlag känns spelet bättre, även om det hanteras mycket annorlunda nu.

/Zorbeltuss
 

snorful

Veteran
Joined
29 Nov 2012
Messages
37
Location
Götlaborg
Då verkar det som om det är den varianten jag har köpt ja. Då har jag det, whooo! :gremtongue: Känner att jag gör många meningsfulla inlägg här.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Om allt går som det ska

Om allt går som det ska kommer det nog bli en till upplaga av EU3: chronicles, men då det inte går att köpa separat på steam kommer jag köpa det på gamersgate, då slipper man även den typen av DRM som kallas för steam om man får den upplagan.

/Zorbeltuss som tycker att om allt går som det ska så har hen fått in pengar och fler visat sig intresserade.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Tärningen har talat

Vinnaren är Per Folmer, jag skickar nyckeln med mail.

/Zorbeltuss
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Re: Tärningen har talat

Zorbeltuss said:
Vinnaren är Per Folmer, jag skickar nyckeln med mail.

/Zorbeltuss
Grattis! Jag hade ställt upp om jag inte var ointresserad av multiplayer, och då kändes det ju lite snett. Fint lotteri! :gremsmile:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Tärningen har talat

Visst var det så att vinnaren måste spela som Granada, varje gång?


Storuggla, en rimlig premiss
 

Per Folmer

Swordsman
Joined
13 May 2011
Messages
449
Location
Söder om Göteborg
Hur spelar man detta spel!?
Satte mig ikväll och försökte komma in i det.
Kommer ta mig lite mer tid än vad jag först tänkte.
Verkar grymt.

Tack igen!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Man tar sig över den enorma, enorma inlärningströskeln :gremsmirk:

Nah, that being said, EUIII är kanske världshistoriens bästa datorspel, skamlöst europeiskt bias till trots, och det är väl värt mödan att sätta sig in i. En bra start är att läsa manualen, som innehåller alla basics. Sedan kan du med fördel be oss på wrnu om hjälp, eftersom jag slår vad om att här är proppfullt av EUIII-nördar. Paradox egna forum innehåller också mycket nyttigt.

Sen när du väl lärt dig EUIII finns en hel värld av moddar som bygger om spelet mer eller mindre radikalt, som bara väntar på dig.

Ett bra land att börja spela med är Portugal, om du vill ha mina spontana nybörjartips. Portugal har europeisk technivå men är ganska småskaligt och isolerat och därför inte så utsatt för krig och annat fanskap, samtidigt som det lätt kan bli en världsledande makt. Portugal är all about kolonisering; Ta 'Quest for the new world' som nationell idé så fort du kan, och stick och kötta lite azteker och ta deras guld.

Andra små nybörjartips:

- Byggnader gör mest nytta i provinser med stor befolkning, sekundärt i provinser som producerar värdefulla råvaror.

- Vissa national ideas är väldigt bra, andra suger; det finns lägen där det kan vara värt att byta nationell idé, särskilt om man är ett litet land som fort kan komma över dissenten det innebär. Ett exempel är om man spelar ett arabland med potential för kolonisering; man får då tillgång till Quest for the New World innan man får sin sekundära National Idea-slot, och bör omgående byta till QftNW för att komma före alla kuffars till göttiga, rika kolonier mogna att exploateras.

- Inflation är helvetiskt farligt. Om du är ett euroepiskt land kommer du förr eller senare få tillgång till idén National Bank som kan sänka din inflation, men det är långt i framtiden och inflation bör undvikas till varje pris, särskilt om du inte har erfarenhet av spelet och vet exakt vad du sysslar med (är man tex Timuriderna kan det ibland vara värt att låta sin inflation gå i taket om det köper värdefull tid och kapacitet att erövra hela jorden). Det går att stänga av inflation i settings, vilket KANSKE kan vara en idé om du tycker spelet är för komplicerat i början.

- Handel är komplicerat och basically viktigare ju mindre ditt land är. För Portugal är handel viktigt. Om du kan sno spanjorernas handelscenter nära din sydöstra gräns är det skitgött; men det kommer ta 50 år efter erövringen innan du får utdelning. Provinserna med handelscenter i får en enorm boost i befolkningstillväxt och blir därför väldigt rika. Handel funkar som så att man skickar handelsmän till specifika handelscenter, antingen manuellt eller per automatik. 'Placement chance' som du ser angivet bredvid varje handelscenter är din chans att lyckas konkurrera ut andra handelsmän och få in din handelsman i centret; om placement chance är låg, försök inte ens. Att skicka en handelsman kostar lite pengar, så sätt det inte på automatik om du inte har råd. Det finns många nationella idéer som bostar handel, och de är essentiella om målet är att handel ska vara ens främnsta inkomstkälla. För Portugal är det inte så viktigt dock eftersom Portugal snart kommer ha kolonier som producerar ovärdeliga lyxvaror, och Production, inte Trade, kommer vara nyckeln i ekonomim. Däremot är nationella idén Viceroys (som ökar global tarrifs) groteskt porrig för Portugal, eftersom den gör att man får mer inkomster från kolonierna.

- Military maintenance sänker moral som hjälper dig att vinna strider, men behöver aldrig vara på 100% utom om du är i konstant krig, och ofta inte ens då, särskilt inte om du har teknologiskt och/eller stort numerärt övertag oavsett. Naval mainteance kan gott vara på 100% eftersom det är jättebilligt.

- Dina flottors räckvidd baseras på naval tech+ministrar+avståndet till närmaste hamn som hunnit bli national territory, dvs varit din i 50 år. För Portugals del innebär detta att vill man kolonisera väldigt tidigt gäller det att hogga Azorerna så fort som möjligt, då man 50 år senare kan nå Mexico därifrån.
 

Per Folmer

Swordsman
Joined
13 May 2011
Messages
449
Location
Söder om Göteborg
Tack, ett sånt jäkla bra inlägg.
Jag är nog en sån som måste göra för att lära,
spelets egna tutorial försvann lika snabbt ur huvudet som det gick in. (?)

Ser fram emot att lira mer och begå alla misstag.
Tack igen, Portugal nästa.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Ett exempel är om man spelar ett arabland med potential för kolonisering; man får då tillgång till Quest for the New World innan man får sin sekundära National Idea-slot, och bör omgående byta till QftNW för att komma före alla kuffars till göttiga, rika kolonier mogna att exploateras."

Marocko? Grenada?


Storuggla, andra
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Om spelet är det minsta likt Crusader kings 2 så kan maan strunta i tutorials och bara prova sig fram först. Sen kan man gå tillbaka och kolla detaljer i tutorialen. Så gjorde jag, och jag hade nog aldrig spelat spelet om jag försökt tvinga mig igenom alla tutorials först.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Granada är nästan omöjliga att överleva som, men Marocko kan köpa mercenaries och rusha Spanien ögonblicket då spelet börjar och, om man spelar sina kort superrätt + har megaflyt, bryta Kastilien och ta dess handelscenter. Sedan gäller det att under en serie krig dismantla Kastilien fullständigt, vilket inte är lätt ens efter att första kriget är vunnet, men när det väl är gjort har man potential att rula halva världen, och är i en perfekt position att komma först till Mexico och Brasilien. Granada kan i denna variant lätt bli en viktig buffertstat för Marocko, och man kan frikostig strössla över spanska provinser till dem, men i slutändan kommer Granada också börja jävlas med en eftersom de får claims på ens provinser i Iberien, så det rekommenderas att man har trupper redo på halvön, och om möjligt gör Granada till vasall innan man ger dem hela Katalonien. Ottomanerna är i detta gäjm ens bästa vän, särskilt om det går bra för dem.

Målet med detta gäjm är givetvis att islamisera hela västeuropa + Amerika. Det är inte jättesvårt när guldet från nya världen väl börjar trilla in; som vanligt är det Frankrike som är knepigt att krossa.

Vill man absolut spela som Granada kan man alltid börja som Marocko, ge Kastilien rövpisk, och sedan byta till Granada.


Oman är ett annat kul kolonialgäjm; de har inte direkt Marockos potential att bli en världsledande aktör, men kan bli en regional power. Oman måste lita på handelsinkomster, och kan sedan kolonisera Östafrika och Indien av hjärtans lust, utnyttjande sin högre technivå för att britt-stylee söndra och härska bland de indiska staterna. Handelscentret på Zanzibar är bra att hogga tidigt; ibland flyttar jag min huvudstad till Zanzibar för att det är mer awesome så. Problemet för Oman är att för eller senare dyker britterna upp och är ett dödligt hot mot ens kolonialvälde eftersom de har överlägsen tech; man kan vinna mot dem på havet, men det gäller att till varje pris se till att de inte får fotfäste i Indien, och det är inte lätt. Oman har också problem med lätt aggressiva grannar, medan Marocko i princip aldrig behöver ha soldater stationerade på hemmaplan i Afrika.

Både Oman och Marocko har bra sliders för handel när spelet startar.
 
Top