Vem var Olof Möller?

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
352
Location
Södertälje/Uppsala
Namnet nämns då och då här på forumet, och aldrig med någon större kärlek tycks det. Han har en wikipediasida, men den är rätt fåordig. På övriga nätet pratas mest om hans gärning för raggarna, ej hans gärning som science fiction-författare. De enda biblioteken som tycks ha hans böcker är Lunds universitetsbibliotek och kungl. Biblioteket, som båda är tvungna därtill.
Ingen jag känner verkar känna till namnet heller.

Så vem var Olof Möller? Hur var hans böcker? Vad handlade de om? Var de verkligen så hemska som antydningarna antyder? Vilken plats har han i den svenska fantastikens historia?
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,657
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Han verkar ju ha varit en oerhört produktiv space opera-författare. Jag har aldrig läst något av honom, men har fått intrycket att hans verk inte anses något vidare. Omslagen på böckerna har inte bidragit till att ge mig något bättre intryck. Men jag erkänner att jag är väldigt nyfiken att höra något om "the Möller-verse"!
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
352
Location
Södertälje/Uppsala
Men jag erkänner att jag är väldigt nyfiken att höra något om "the Möller-verse"!
Jo, även jag. Man har alltid fått bilden av att svensk sf typ inte finns, men undantag för enstaka blåhimmelsblixtar som Aniara och Kallocain. Så man blir lite nyfiken hur svensk space opera såg ut på 70-talet, några år innan Star Wars dessutom.
Jag läste några av hans böcker om Jaktrymdskepp X-9. Space opera av kvalitet C. Klichéerna haglade, språket var torftigt. Inget att rekommendera.
Jo, jag misstänkte nåt sånt. Men jag har lite lust att beställa fram någon bok på KB och titta igenom den. Se om det finns nåt spännande där.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,657
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Inte bekant, tycks finnas en wikisida...

Milda makter, här var det kvantitet. Med så många böcker måste väl ett par vara bra, hoppas man.
Ja det är den sf-följetong som haft längst kontinuerlig utgivning i hela världen. Under årtiondena har de utvecklat ett universum på liknande nivå som Star Trek, Star Wars eller Marvel.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,110
Jag som brukade köpa varenda SF-bok jag hittade på den tiden. Konstigt att jag verkar helt ha missat hans böcker. :oops:
De fanns normalt inte på ställen som sålde SF. Jag har ett par stycken som jag vet att jag fick på Grönan när jag var liten, men inte kommer ihåg hur.
 
Top