Vem var det som tog rollspelen till Sverige?

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,073
Fördelen med spelledare är att det kan användas i vilket spel som helst. Vi slipper uppdelningen mellan grottmästare, rymdmästare, chockmästare eller stockrosgud!
Sedan är det en rimligare term också - SL leder arbetet, är ordförande vid mötet, och sådant. "Game Master", eller Gud förbjude, "Storyteller", implicerar onödigt mycket kontroll och makt, eller i det senare fallet, att det är Storytellern som berättar berättelsen och spelarna gör... något annat.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,478
Location
Stockholm
Personligen gillar jag termen spelledare så sjukt mycket bättre än dungeon master/game master – just tack vare att jag kopplar det till lekledare och handledare. Mina konnotationer av master är ungefär “domderande” och “allsmäktig”, medan jag kopplar ledare mer till “guidande” och “lagarbete”.
ja hellre spelledare än spelchef
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,031
Location
Sthlm
Det kompliceras ju lite av att ”domare” i svenskan motsvarar både engelskans ”referee” och ”judge”. För mig som inte är sportfantast går konnotationerna mer åt det senare.
Jag tänker mer Judge, än referee tror jag? Det finns ju umpire på engelska, som jag inte vet vad det egentligen betyder men vet att domarna i amerikansk brännboll heter
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,739
Location
Göteborg
Om det inte vore för att det så lätt hade blandats ihop med "spelvärld" hade jag nog gillat "spelvärd". Eller så är det bara fräckt att de är homonymer. "Värden spelar världen", liksom.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,444
Annars skulle jag kunna skriva under på att spelledaren borde tituleras "Mäster Spel".
Spelledare är ju en utmärkt term, men den används oegentligt. Enligt Rollspelsverkets terminologi finns följande certifikationsgrader:
- Äventyrsledare. Licens att leda enskilda förskrivna äventyr själv eller bistå vid kampanj.
- Kampanjledare. Rätt att leda en förskriven kampanj och genomföra där föreskriven RP-progression.
- Spelledare. Rätt att leda Kampanjer och äventyr för de spel licensen omfattar.
- Spelmästare. Full licens att leda allt, rätt att skrivs husregler inom ramarna för Rollspelsverkets riktlinjer.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Sedan betyder iofs inte Dungeon grotta utan fängelsehåla . Skulle det hetat grottmästare ist för spelledare så skulle originaltiteln behövt vara cave master och inte dungeon master .
Dungeon betyder inte bara fängelsehåla i Dungeons & Dragons (varifrån begreppet Dungeon Master kommer), utan inkluderar även grottor, slottsruiner, labyrinter, och en massa annat.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Dungeon betyder inte bara fängelsehåla i Dungeons & Dragons (varifrån begreppet Dungeon Master kommer), utan inkluderar även grottor, slottsruiner, labyrinter, och en massa annat.
Ifrån glosbe.com
dungeon
An underground prison or vault, typically built underneath a castle .
ÖVERSÄTTNINGAR dungeon
fängelsehåla
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Spelledare är ju en utmärkt term, men den används oegentligt. Enligt Rollspelsverkets terminologi finns följande certifikationsgrader:
- Äventyrsledare. Licens att leda enskilda förskrivna äventyr själv eller bistå vid kampanj.
- Kampanjledare. Rätt att leda en förskriven kampanj och genomföra där föreskriven RP-progression.
- Spelledare. Rätt att leda Kampanjer och äventyr för de spel licensen omfattar.
- Spelmästare. Full licens att leda allt, rätt att skrivs husregler inom ramarna för Rollspelsverkets riktlinjer.
Nu tycker jag du saknar ambition! Var finns certifikationsgraderna för att ändra i Rollspelsverkets egen terminologi?

- Spelledarledare. En spelledare med rätt att utdela certifikationsgrad Spelledare och lägre.
- Rollspelsledare. En spelmästare med rätt att bedöma huruvida Rollspelsverkets riktlinjer efterlevts och följts. Kan dra tillbaka licenser för Spelledare och lägre certifikationsgrader på temporär basis (maximalt 6 månader).
- Spelmästarledare. En spelledarledare med rätt att utdela certifikationsgrad Spelmästare och lägre.
- Spelledarmästare. En rollspelsledare som dessutom har rätt att utdela certifikationsgrad Spelledarledare.
- Rollspelsmästare. Rätt att bedöma huruvida Rollspelsverkets riktlinjer efterlevts och följts. Kan dra tillbaka licenser för Spelledarledare och lägre certifikationsgrader på temporär eller permanent basis. Rätt att utdela certifikationsgrad Spelmästareledare och lägre.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,444
För övrigt är Spelledare en utmärkt term (betydligt bättre än Game/Dungeonmaster).

Källarmästare är ju kul, men kan bara användas om SL även serverar väl valda viner.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,444
- Rollspelsmästare. Rätt att bedöma huruvida Rollspelsverkets riktlinjer efterlevts och följts. Kan dra tillbaka licenser för Spelledarledare och lägre certifikationsgrader på temporär eller permanent basis. Rätt att utdela certifikationsgrad Spelmästareledare och lägre.
Vi har undrat vad vi skall göra med hela Rollspelsverket-grejen. Men tack vare ditt inlägg är det nu tydligt. Rollspelsnämnden här på wrnu skall nu varje år utnämna en Rollspelsmästare (RM)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Spelledare är ju en utmärkt term, men den används oegentligt. Enligt Rollspelsverkets terminologi finns följande certifikationsgrader:
- Äventyrsledare. Licens att leda enskilda förskrivna äventyr själv eller bistå vid kampanj.
- Kampanjledare. Rätt att leda en förskriven kampanj och genomföra där föreskriven RP-progression.
- Spelledare. Rätt att leda Kampanjer och äventyr för de spel licensen omfattar.
- Spelmästare. Full licens att leda allt, rätt att skrivs husregler inom ramarna för Rollspelsverkets riktlinjer.
Rollspelsverkets utgåva 2.3b hade ett typo där det stod "Speleldare". De återkallade alla böcker, men jag har min kvar.
 
Top