Nekromanti Vem tog drakar och demoner till Sverige?

Rebban

Veteran
Joined
3 Nov 2005
Messages
29
Location
Sundsvall
Nu har jag läst om så många olika bud på hur drakar och demoner kom till sverige och vilket fötredag som gjorde om de. Någon som har koll på detta?


kom de till sverige 1981 genom spelföretaget Target games AB eller var de TAMB Äventyrsspel HB i Stockholm som gav ut de 1982?

*förvirrad*
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Re: 4 stjärnor i betyg! [OTFO]

Okej, jag har inte engagerat mig i diskussionen om betygssättning även om jag delar "kritikernas" åsikt men...

Inte nog med att du snor åt dig XP via betyggsättning utan näää då, du måste givetvis norpa åt dig ett till med ett meningslöst inlägg om det också!

Jag ska inte kommentera mer, jag riskerar bara att skriva saker man inte bör skriva på forumet, särskilt inte när man hyfsat nyligen återkommit efter en månads tempban, så jag överlämnar dig härmed åt de som är bättre lämpade att ta hand om saken (dvs. moderatorer)...
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,879
Location
Stockholm
Det allra första Drakar och Demoner gavs ut 1982 av TAMB Äventyrsspel HB.

Det var en direkt översättning av Chaosiums Basic Roleplaying-regler och fantasysupplementet Magic World.
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Först av alt är Drakar och Demoner en (i stort sett) svensk produkt. Om jag förstått det hela rätt antar du att DoD är en översättning av Dungeons & Dragons, vilket inte är fallet, då namnet mest är en ren rip-off på D&D. Spelen har verkligen *inget* med varandra att göra mer än att de var först... (DoD är en översättning av Basic Role Playing Game (if memory serves...))

Sedan, kärt barn har många namn, och Target Games AB och TAMB Äventyrsspel HB är, för att göra det så enkelt för oss som möjligt, samma företag (Äventyrsspel på den tiden). Släpptes gjorde det väl -82 om inte jag missminner mig...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Tänkte du säga något också?

Forumreglerna said:
Undvik att skriva sådana så kallade off topic-inlägg (förkortas ofta "(OT)" i rubriken) i möjligaste mån. Skulle sådana inlägg ändå förekomma så kan de komma att låsas. Upprepade förseelser kan leda till grövre åtgärder än låsning.
Att tala om att man betygsätter trådar och vilket betyg man ger dem är tveklöst off-topic. Låt bli sånt.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Hobbymoderering beivras!

Forumreglerna said:
Det är endast redaktörerna, eller moderatorn i ett forum, som i varje enskilt fall avgör om ett inlägg bryter mot reglerna.
Om du tycker att ett inlägg bryter mot reglerna så är det inte du som ska skälla på inläggsförfattaren. Rapportera det till moderator, så tar vi hand om saken.
 

Rebban

Veteran
Joined
3 Nov 2005
Messages
29
Location
Sundsvall
Så mycket kan jag säga att jag tror inte att de är en översättning. Men jag kan förstå om du tror att jag tror de, med tanka på allt som skrivit om de.

Då får jag tacka för hjälpen
 

Torbjörn

Swordsman
Joined
6 Nov 2003
Messages
402
Location
Göteborg
Re: 4 stjärnor i betyg! [OTFO]

Ojdå! Där var det en som gick igång!

Som nämnts tidigare i diskussionen så fanns en del skeptiska åsikter om nystartade trådar som var betygsatta innan någon hunnit svarat. Mitt inlägg visar att det inte var trådstartaren som själv betygsatte.

Se där! Där fick jag ett xp till! :gremsmirk:

Torbjörn
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Då du skrev "tog DoD till Sverige" misstänkte jag att det kunnat vara så, och klargjorde helt enkelt för vad som gällde. Och om du inte trodde det, tja då hade vi ju egentligen inget problem!

Och nejnejnej, du har abslut inte gjort något fel om det är det du tror! Stjärnorna som du fått höra om är betygsstjärnonra som syns under just kolumnen "Betyg". Eller menar du att jag skrev "*inget*". Stjärnorna använder jag mest för att betona just ordet "inget" och, well, inget annat.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
"Så mycket kan jag säga att jag tror inte att de är en översättning."
Tja, det är en direktöversättning, men från ett annat rollspel. :gremsmirk: Egentligen säger väl Dantes inlägg allting, så jag kan väl fylla på med att Target Games tog över DoD år 91 och Riotminds år 2000. Enligt hörsägen så köpte Äventyrsspel rättigheter så att de kunde översätta det (jag vet inte hur gick till själv nämligen). Mekanurg kan antagligen bekräfta huruvida det ligger till.

Vill du ha lite listor om svenska rollspel så ta en kik på den följande sida och fråga gärna om det är något mer du vill veta.

"...men tyvärr är jag inte så insatt i detta forum, så jag fattar inte riktigt vad de är för stjärnor du pratar om, eller vad jag gjort för fel."
Äh, det är bara en inflammerad diskussion som några fånar tycker är viktigt. :gremsmirk: Sorry for that.

/Han som undrar vad som är så viktigt med några XP hit eller dit
 

Dansson

Veteran
Joined
4 Jul 2004
Messages
166
Location
Vålberg, Värmlands län
Någonstans i detta bör väl även nämnas att det kom en svensk översättning av Dungeons & Dragons utgiven av Titan Games, har jag bestämt för mig. Såg en reklambild av det i en gammal 91:an, av alla ställen, där de nämnde att nu släpptes Expertreglerna som tog äventyret ut i vildmarken. :gremsmile: Kommer dock inte ihåg vilket årtal det stog...
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,217
Location
Göteborg
Target games och Äventyrsspel

Han said:
Tja, det är en direktöversättning, men från ett annat rollspel. Egentligen säger väl Dantes inlägg allting, så jag kan väl fylla på med att Target Games tog över DoD år 91
I det här inlägget påstår Dante att Target games och Äventyrsspel är samma sak.

Dante said:
Äventyrsspel och Target Games har alltid varit samma sak (mer eller mindre). Äventyrsspel var ett varumärke som Target använde sig av när de gav ut rollspel. (När de gav ut sällskapsspel använde de varumärket Kasper games.)
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Anekdotisk fotnot

Nyhetsnotis sedd i ett gammalt fanzine från den tiden (fritt ur minnet):

"Nu har det även kommit ut ett rollspel på svenska! Drakar och Demoner är ett spel från firman Äventyrsspel i Stockholm. Namnet till trots är det <U>inte</U> en översättning av D&D utan ser snarare ut att vara baserat på RuneQuest. Mer information i nästa nummer."

--
Åke
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Target games och Äventyrsspel

I det här inlägget påstår Dante att Target games och Äventyrsspel är samma sak.

Inte bara han. Target var en koncern med ett antal små dotterbolag, varumärken och andra tentakler, vilket var välkänt av alla som jobbade i branschen på den tiden.

Jag har för mig att Grey Ooze gjorde en rätt grundlig genomgång av deras bolagsstruktur i sitt andra nummer.

--
Åke
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Targets snåriga bolagsstruktur!

Jag har för mig att Grey Ooze gjorde en rätt grundlig genomgång av deras bolagsstruktur i sitt andra nummer.
Oj oj, jag har ingen aning om vad Grey Ooze är för något men om du har tillgång till den/det, skulle du kunna skriva en liten resumé? Target/TAMB/Äventyrsspel/whatever var ju inte så öppna utåt med hur det såg ut på insidan. (Inte för att det spelade någon som helst roll, men man har ju alltid varit nyfiken.)

Dewil
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Targets snåriga bolagsstruktur!

har ingen aning om vad Grey Ooze är för något men om du har tillgång till den/det, skulle du kunna skriva en liten resumé?

Det mest proffsigt utförda av det tidiga 90-talets spelfanzines, som tyvärr bara kom ut i två nummer (så pass proffsigt att jag återupplivade överlevnadshandboken för dem... till det tredje numret).

Kanske någon annan kan; det mesta av mina gamla spelgrejor ligger undanstuvade i fel landsände, däribland de båda Grejoosarna.

--
Åke
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Re: Targets snåriga bolagsstruktur!

När jag läser att de i andra numret ägnade utrymme åt en genomgång av Targets bolagsstruktur, så blir jag liksom inte så förvånad över att de bara kom ut med två nummer... :gremwink:
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,879
Location
Stockholm
Stämmer …

1991 såg det ut så här (enligt Grey Ooze):

Lodet AB (ägt av Malmberg, Berndal, Wahlén och Gunnarsson) äger Tradition Svenska AB, Tradition A/S i Norge, Äventyrsspel HB (vilande) samt Target Games AB som äger varumärkena Äventyrsspel (rollspel) och Casper (sällskapsspel).

Och vägen dit var som följer:

1980 startar Malmberg och nio andra Target Games AB – då en spelbutik i Hjorthagen.

1981 Target Games AB köper spelbutiken Tradition i Gamla Stan.

1982 utkommer Drakar och Demoner. Succé!

1983 Tradition flyttar till Östermalm. Delägarna köps ut. Kvar blir Malmberg, Arve och Berndal.

1984 är omsättningen uppe i 2 miljoner kronor.

1985 flyttar förlagsverksamheten till Frihamnen.

1986 flyttar Tradition till Humlegårdsgatan.

1988 flyttar förlagsverksamheten till Åsögatan på Söder.

1991 är koncernens totala omsättning uppe i 43 miljoner kronor.
 
Top