Vem står för kakorna?

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Våra mörka sidor är inte så mörka. Eller så dricker vi trots allt för lite. Men each to his own naturligvis.
Självklart är det så och jag skall absoluta varken fördöma eller ta ifrån någon vuxen individ deras roliga.

Jag har dock märkt att om man får i sig 9 starköl så tenderar folk att bli lösmynta och låta truten glappa om allt ifrån politik till religion till vart dom står i hbtq och invandringsfrågor och det kan ibland sluta illa. Så personligen undviker jag helst att det ens kan tendera att spåra ur.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Så nu funderar jag både på hur ni brukar göra, har någon grupp faktiskt pratat igenom vem som står för kakorna? tar alla med till sig själv? Men också på vad ni tycker är bästa sättet att göra det på, blir vi lyckligare att planera såna detaljer eller inte?
I vår nuvarande spelgrupp säger vi till vad vi tänker ta med oss, så att det inte blir en svullarfest eller vi måste börja spelmötet med att gå och handla. Om vi inte hade gjort det, så hade det ändå inte alltid blivit att vi köpt för mycket/lite, men det är bra att undvika det på förhand.

Jag menar, man kan köra bil utan bilbälte. Visst funkar det ... tills det att olyckan är framme.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag har dock märkt att om man får i sig 9 starköl så tenderar folk att bli lösmynta och låta truten glappa om allt ifrån politik till religion till vart dom står i hbtq och invandringsfrågor och det kan ibland sluta illa. Så personligen undviker jag helst att det ens kan tendera att spåra ur.
Alltså, vi spelar vardagar från kanske 19-23. Vi har jobb och barn. Vi drar inte i oss 9 starköl när vi spelar. Det har spårat ut, men då mer som i "det blev visst mer snack än spel idag" vilket alla är fine med.
 

PowerNap

Veteran
Joined
15 Sep 2004
Messages
114
Location
Malmö
Jag försummade fika-, snacks- och matfrågan ohyggligt under spelandet för 30-35 år sedan. Försöker fortfarande kompensera för det nu. Ingens humör ska drabbas av kurrande mage och låg blodsockerhalt.

Lyckligtvis har mina spelare ungefär samma inställning. Ett par av dem brukar laga mat i kollektivköket medan jag får min dagsömn, sedan raglar jag upp till dukat bord och kan mellan tuggorna börja fråga spelarna om de kommer ihåg vad som hände senast.

Jag brukar också påminna mina spelare om att snacks och fika är välkommet men inte nödvändigt att ta med sig, och sen köper jag chips själv som en backup. Allt man har med sig är i regel för alla.

I min ena spelargrupp - den som inte omfattar de nämnda kockarna - fumlade vi en gång med mattimingen, och det fanns inga kakor. Osämja uppstod i en utvärderande chatt efteråt, en spelare hoppade av, gruppen höll på att kollapsa helt och jag fick flashbacks till ungdomsfadäserna. 😭

Kakor!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,383
Alltså, när vi kunde träffas och saker var bra för länge sedan innan pandemin var allting på bordet allmänt. Tar man med något sätter man det på bordet och så delar alla. Som knytkalas.

Nu står internet för kakorna :(
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Alltså, vi spelar vardagar från kanske 19-23. Vi har jobb och barn. Vi drar inte i oss 9 starköl när vi spelar. Det har spårat ut, men då mer som i "det blev visst mer snack än spel idag" vilket alla är fine med.
Dock säger du ju här att ni dricker 9 öl

Vi brukar alla säga att vi inte ska ta med några bärs men sedan blir alla oroliga att ingen faktiskt gör det så alla tar med så att det ska räcka till tre bärs per skalle, vilket innebär att vi får 9 bärs per skalle. Det har hänt att det har spårat ur...
Jag kom nu på att du inte sa att nu drack starköl utan öl så det kan ju vara folköl eller lättöl iofs
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Jag bjuder på kaffe/te/alkohol. Spelarna tar själva med godis eller fika. Sedan grillar vi tillsammans efteråt.
Grillar ni alltid efteråt? Nu känns mina spelpass plötsligt otroligt torftiga.
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
243
Vi spelade söndagar innan covid då var det vanligt med middag innan spel vid 5 och grill sommartid var vanligt om vi spelade hos den av oss som hade stor veranda.

Det brukar finnas godis från någon i gruppen själv så tar jag med fika om jag har haft tid och ork att baka något. Personligen försöker jag undvika att ta med godis för att jag nervös småäter så mycket när jag väntar på min tur så dricker jag hellre vatten eller te och tar en fika paus senare.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,300
IRL-spel är oftast 1-2 dagar. Den som står värd fixar även mat. Övriga utöver SL tar med snacks. Spelarna turas om att stå värd. Den som står värd får lite extra XP/förbättringsslag/whatever.
Detta har uppstått spontant utan att vi diskuterat det i gruppen.
Specifikt kakor kommer i förekommande fall från vem som helst av spelarna.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Jag slutade med gluten och plötsligt funkade det inte med pizza och burgare för mig. Så jag började laga mat till gruppen. Så har det typ fortsatt. Det sammanföll med en period då jag hade större disponibel inkomst än de övriga. Det uttalades aldrig som en regel men folk bidrog efter förmåga.
Nu är det fler kapitalister vid bordet, med följden att det tenderar att bli ett överflöd av mums.

I övrigt är det sällan det är faktiska kakor. Oftare godis, chark och frukt.
 
Top